Korfvlechten: beginnersvragen

Deze oude bedrijfsmethode is nog steeds interessant.
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Korfvlechten: beginnersvragen

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 11 jun 2013, 19:38

Hoeveel ringen doen jullie boven het vlieggat en hoeveel ringen beneden het vlieggat?

gr.
JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Korfvlechten: beginnersvragen

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 29 jun 2013, 00:22

Vanavond weer even aan mijn korf gewerkt onder een afdakje in de tuin (het regende). Het is een joekel van een korf geworden (vol fouten). Ik heb nieuwe vlechtband bij een imkerswinkel in Mechelen gekocht (want die van Tinus was op). Helaas is de nieuwe vlechtband van zeer slechte kwaliteit (denk oud bosje; het stof lag er vingersdik op); het is overal gespleten en ik trek het gemakkelijk stuk. Erg: de breedte is niet gelijkmatig over de hele lengte. En ook al erg: de band is minder breed dan de band die ik gebruikte. Dat schilt toch 1 a 2 mm. Maar blijkbaar heb je dus verschillende breedtes in vlechtband. Niet fijn dus allemaal.

Ik moet nog een klein stukje van een halve ring. Ik steek er nu geen strootjes meer bij om zo dit laatste stuk afgeplat te krijgen en er een vlakke onderste ring ontstaat. Echter ik ben iets te vroeg hiermee begonnen en nu kun je aan de voorkant zien dat de onderste ring dunner/platter wordt en dat wil ik niet. Ik zal dus weer een 20 cm loshalen en hier nog wat stro bijsteken. Dat ga ik morgen doen. Dan wordt de onderste ring nog afgemaakt met een imkersvlecht (afkijken uit de boekjes). Ben benieuwd of mij dat lukt. Al met al nog een 1.5 uur werk denk ik.

groet,
JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Korfvlechten: beginnersvragen

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 29 jun 2013, 17:37

Hoera. De korf is zojuist afgemaakt. Toch nog wel eventjes werk aan gehad. Er zit een prachtige sierrand op. Juist die sierranden vind ik zo tof. Het is een koud kunstje: blijven tellen. Ik heb me wel ergens verteld, maar heb dat op een listige manier opgelost. Niemand die het ziet. Ik heb foto's gemaakt en zal tzt uploaden. Ik ga zo meteen de korf nog even spijlen en ik wil die zo snel mogelijk ingebruik nemen.

Gr.
JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Korfvlechten: beginnersvragen

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 29 jun 2013, 23:49

Close up van einde laatste ring en het omdraaien van de vlechtband voor de imkersvlecht (hier nog niet uitgevoerdl enkel het begin):

Laatst gewijzigd door Jelte Pieter Dijkstra op za 29 jun 2013, 23:53, 1 keer totaal gewijzigd.
JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Korfvlechten: beginnersvragen

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 29 jun 2013, 23:52

Imkersvlecht volledig. Belichting is helaas niet zo goed. Maar linksboven in foto is het beste te zien.
JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Korfvlechten: beginnersvragen

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 29 jun 2013, 23:59

De gehele korf in vol ornaat. De korf is 37 cm breed en 50 cm hoog (binnenmaten). Hier nog niet gespijld:



PS: op bovenstaande foto ziet de korf er behoorlijk strak uit, maar ik heb hem ook zo voordelig mogelijk op de foto gezet :D . In het echt is ie niet helemaal symmetrisch.

Hieronder: de korf gespijld. De spijlen zijn van wilg en ontdaan van de bast met een mes (= fluitje van een cent). Ik laat de spijlen ruim van de buitenkant zitten. Ik vind dat zelfs mooi en niet storend. Maar hier kun je van mening over verschillen. Alleen bij reizen is het mss wat onhandig?

Laatst gewijzigd door Jelte Pieter Dijkstra op zo 30 jun 2013, 00:21, 1 keer totaal gewijzigd.
JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Korfvlechten: beginnersvragen

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 30 jun 2013, 00:14

Vanavond ook meteen bijen in de korf gedaan. 8 ramen bijen in de korf afgeslagen. Meteen behandeld met oxaalzuur. Helaas was ik de K. niet tegengekomen en ik dacht nog zo dat ze gemerkt was. Dan is het behelpen met een korf! Beetje rook in de korf. De bijen gingen opzij en met alle geluk van de wereld verscheen hare majesteit (geel rugnummertje 22). De laatste keer dat ik haar zie waarschijnlijk. Tot volgend jaar mei :lol: .
Ik heb boven in de korf een klodder suikerdeeg gespiesd, dan kunnen ze meteen daar al van eten. Onder in de korf op de houten dekplank waar de korf op staat heb ik voederdeeg gelegd. Ik hoop dat er morgen al ietsjes wordt gevlogen, maar dat is wel zeer de vraag.



Opstelling in het veld. Voorlopig heb ik het oude vlieggat van de simplex kast maar even aangehouden. Wel hier een schuimrubber ingestoken. Ook hebben ze nu het nieuwe ielgat van de korf. Ook dit verkleind met schuimrubber. Mijn bijen zijn allerminst roofzuchtig, maar je weet het nooit.
Zodra de korf op weg is, gaan ze hier weg. Bovendien kan iedereen hier bij en ik wil niet dat mijn korf gejat wordt.

JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Korfvlechten: beginnersvragen

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 30 jun 2013, 00:23

Hieronder een foto van mijn inmiddels gespijlde braamspleut korfje. Klaar voor gebruik.



gr.
JP

Primus
Berichten: 1043
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Korfvlechten: beginnersvragen

Bericht door Primus » zo 30 jun 2013, 10:44

jelte,

Het begint al vrij goed te gaan dat vlechten bij je. Wel zal ik je een tip voor de afwerking geven. Als je korf af is dan zie je overal kleine stro sprietjes uitsteken, als je een vlam van een gasbrander langs gaat (niet te lang anders wordt hij zwart) dan is het uitzicht al veel mooiere. Denk maar niet dat ge ze zomaar in de fik steekt hoor. Ook over het spijlen zou ik iets willen zeggen, je zou een loopstek op het vlieggat moeten steken en ook kruisgewijs stekken voor de stevigheid van de korf als die vol bijen en honing komt te zitten. Ik zeg dit niet uit kritiek maar om je nog wat bij te leren, ik weet dat je dat waardeert.
Wat de verkoop van korven betreft, begin maar geen korven te vlechten om te verkopen je raakt ze voor € 50 aan de straatstenen niet kwijt, ze durven daar rustig €15 voor te bieden. Enkele heb ik er verkocht voor tuidecoratie ( natuurlijk jammer dat daar geen bijen in komen) Heb nog altijd een voorraadje staan , dus als er interesse is laat maar komen.
Al goed dat het maar een winterhobby is :lol:

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Korfvlechten: beginnersvragen

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 30 jun 2013, 11:18

Cyriel dank je voor je positief opbouwende kritiek. Dat waardeer ik inderdaad maar al te zeer. Maar stevigere kritiek mag ook hoor (kan wel een stootje hebben :wink: ).
Wat is een loopstek? Ik heb wel bij mijn grote korf een spijl gestoken onder het vlieggat dwars op de andere spijlen. Bedoel je dat?
Voor de kleine korf von dik een

Dat kruislings spijlen ken ik niet (alhoewel het me wel ergens begint te dagen). Mss heb ik het in de boeken van Minderhout gelezen ofzo? Misschien kun je hiervan een fotootje op het forum zetten? Daar hebben we allemaal wat aan. Ik heb enkel het boekje gevolgd van Toon brands.

Ik wist de tip van het branden. Maar ik heb geen vlam (erg want ik zou die ook voor een kasten moeten gebruiken). Ik brand hem nog wel eens over een of twee jaar als ik uhm weer leegbreek.

Verder merk ik als ik te stijf strostengels inelkaar draai dat ze breken. Je krijgt dan de witvliezige binnenkant te zien. Dat moet ik zien te vermijden, want dat geeft een raar uiterlijk.

gr

pS: die braamspeutkorf heb ik zelf niet gevlochten.
JP

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten