Als alles goed gaat , worden morgen 4 koninginnen geboren uit kunstdoppen.
Spannend allemaal, maar ik zit met enkele praktische vraagjes.
- Ik heb een moerloos volk, zonder doppen en zonder broed....kan ik daar een onbevruchte koningin aan toevoegen of wacht ik beter tot ze bevrucht is?
- Ik zou 2 bevruchtingskastjes vullen en 2 drieramers. Ik zou ze echter eerst bij me thuis op een rustige plaats zetten om ze daarna naar een nieuwe standplaats te brengen.
Als ik de bevruchtingskastjes vul, mag ik ze dan meteen meebrengen naar mij thuis of dien ik ze eerst ter plaatse 3 dagen te laten rusten om ze daarna te verplaatsen.
En duimen maar voor morgen.
Groetjes, Pol
Kunstzwerm eerst verplaatsen en dan 3 dagen opsluiten?
Moderator: Hans van der Post.
-
- Imker sinds: 1979
- Aantal volken: 12
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Re: Kunstzwerm eerst verplaatsen en dan 3 dagen opsluiten?
Volgens mij kun je aan een (hopeloos) moerloos volk niet zonder meer een leggende moer toevoegen. Trouwens, voordat je het moertje aan de leg hebt, ben je drie weken verder. Tegen die tijd heb je in het hopeloos moerloze volk leggende werksters. Ik zou dus een onbevruchte moer aan het volk toevoegen. Dat invoeren zou ik doen door het moertje eerst in een kluisje, afgesloten met wat suikerdeeg, in het volk te hangen. Als het voederdeeg is uitgegeten, is het moertje bevrijd.
Ik heb ook wel eens in zo'n geval het moertje onder geknoeid met honing en op de raten gelegd, ging ook goed (maar geeft meer risico voor hare majesteit).
Gisteren heb ik op de bijenstal 3 bevruchtingskastjes gevuld met bijen. Vervolgens in de auto mee naar huis genomen en na twee uur de moertjes toegevoegd. Nu staan ze thuis op een koele donkere plaats te harmoniseren.
Ik heb ook wel eens in zo'n geval het moertje onder geknoeid met honing en op de raten gelegd, ging ook goed (maar geeft meer risico voor hare majesteit).
Gisteren heb ik op de bijenstal 3 bevruchtingskastjes gevuld met bijen. Vervolgens in de auto mee naar huis genomen en na twee uur de moertjes toegevoegd. Nu staan ze thuis op een koele donkere plaats te harmoniseren.
Re: Kunstzwerm eerst verplaatsen en dan 3 dagen opsluiten?
Strak plan!
Hahaha! Ik had er echt niet aan gedacht dat ik ook de koninginnen in een kooitje mee kon pakken naar huis en hier dan in te voeren
Eigenlijk stom van me als ik het nu bedenk want het is zo logisch.
Bedankt!
Hahaha! Ik had er echt niet aan gedacht dat ik ook de koninginnen in een kooitje mee kon pakken naar huis en hier dan in te voeren

Eigenlijk stom van me als ik het nu bedenk want het is zo logisch.
Bedankt!