Zaterdag doppen gebroken in onze afleggers, nu is er vandaag volgens ooggetuigen een klein zwermpje uit een van die afleggers gekomen. Aangezien ik van die kast vrij zeker ben dat er geen doppen meer in zaten, en gezien het profiel en moment... vermoed ik een bruidszwerm. Als dat klopt zijn ze dus hopeloos moerloos...
Aan de ene kant wil ik even kijken in het volk om te kijken of ik onverhoopt nog een dop of moertje zie. Maar hoe groot is de kans dan dat ik het sowieso verpest door verstoring? (ik denk normaalgesproken: eerste twee weken dat volk met rust laten) Anders is het risico van eierleggende werksters volgens mij groot, en dan is het voor het volkje sowieso einde verhaal.
Nu hebben we 1 koningin op reserve in een bevruchtingskastje bij ons huis staan (gisteravond geopend), maar die moet nog op bruidsvlucht, is die mogelijk nog in te voeren?
Bruidszwerm
Moderator: Hans van der Post.
- Ewout
- Imker sinds: 2011
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
- Contacteer:
Re: Bruidszwerm
Om zelf een antwoord op mijn hoofdvraag ('hoe weet ik of de moer er nog is?') te krijgen heb ik een raam met eitjes en jonge larfjes uit een ander volk in gehangen. Zo hoefde ik minimaal te verstoren en hoef ik me over moerloosheid en eierleggende werksters geen zorgen te maken. In dat geval zullen ze doppen hebben getrokken, die ik kan laten zitten. Geen doppen, dan zat ze er dus nog in.
Bij het inhangen van het raam open broed zag ik gestertsel voor de vliegopening, wat mij (als relatief onervaren imker) deed vermoeden dat ze er toch nog in zat... of waren dat gewoon werksters die haar terug probeerden te lokken?
Bij het inhangen van het raam open broed zag ik gestertsel voor de vliegopening, wat mij (als relatief onervaren imker) deed vermoeden dat ze er toch nog in zat... of waren dat gewoon werksters die haar terug probeerden te lokken?
- Ewout
- Contacteer:
Stil hier! Ik lees op de facebook groep een bericht van Hennie OES,
terwijl ik op imkerpedia lees:een bruidzwerm is een zwerm die meegaat met een geslachtsrijpe moer die op bruidsvlucht gaat. zo'n zwerm keert doorgaans naar huis terug.
weer ergens anders:Een bruidszwerm is een nieuwe jonge koningin die op een van haar orienteringsvluchten of bruidsvluchten wordt vergezeld door een hoeveelheid bijen, waarbij ze er niet in slaagt om van deze bijen vrij te komen. Het achterblijvende volk is dan hopeloos moerloos en gaat ten gronde. De bruidszwerm zoekt een nieuwe locatie en is voor de imker verloren.
Ook Mari van Iersel houdt het bij een verloren zaak.een bruidszwerm is als het volk in zwermstemming is en de bijen met de koningin op bruidsvlucht meegaan. Een koningin kan als ze behendig is zich losmaken van de zwerm en de overige bijen keren dan terug.
Iemand eigen ervaringen met het al dan niet terugkeren van bruidszwermen? Vandaag werd er in de betreffende kast ondanks het wisselvallige weer aardig gevlogen, er kwam zelfs stuifmeel binnen. Ik weet niet of dat iets betekent. Over een paar dagen ga ik voorzichtig het controleraam bekijken.Als de imker de kunstzwerm maakt als het volk vergevorderde zwermplannen heeft, is de zwermneiging niet altijd uitgedoofd als de jonge moer op bruidsvlucht gaat. De bruidsvlucht is dan aanleiding tot zwermen, de bruidszwerm. Voor de imker erg vervelend omdat er nu een klein volk zonder eitjes en jonge larven achterblijft. Het volkje is hopeloos moerloos.
-
- Imker sinds: 1957
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Ewout
Hier staat 4 keer het zelfde.In de regel weet je niet of een zwerm een bruidszwerm is. Alleen als je weet van welke kast een zwerm is afgekomen (gezien of meelproef) en wat de geschiedenis ervan is. Of moeren moeten gemerkt zijn. Terug gevlogen bruidszwerm zul je meestal niet van weten, toevallig als je dat ziet. Bruidszwerm terug doen in een volk zal meestal leiden tot herhaling. Heb zelf vorig jaar bruidszwerm geschept, met gemerkte moer, haar op bruidsvlucht zien gaan vanuit haar nieuwe woning en na terug komst in haar oude woning zien terug gaan.
Wat jij beschrijft zaterdag de achtste doppen breken en dinsdag de elfde bruidszwerm lijkt me kort voor bruidsvlucht.
ad staals
Hier staat 4 keer het zelfde.In de regel weet je niet of een zwerm een bruidszwerm is. Alleen als je weet van welke kast een zwerm is afgekomen (gezien of meelproef) en wat de geschiedenis ervan is. Of moeren moeten gemerkt zijn. Terug gevlogen bruidszwerm zul je meestal niet van weten, toevallig als je dat ziet. Bruidszwerm terug doen in een volk zal meestal leiden tot herhaling. Heb zelf vorig jaar bruidszwerm geschept, met gemerkte moer, haar op bruidsvlucht zien gaan vanuit haar nieuwe woning en na terug komst in haar oude woning zien terug gaan.
Wat jij beschrijft zaterdag de achtste doppen breken en dinsdag de elfde bruidszwerm lijkt me kort voor bruidsvlucht.
ad staals
- Ewout
- Contacteer:
Toch niet, sSommigen zeggen dat ze verloren is, anderen zeggen dat het mogelijk is dat ze terugkomt.A.A. Staals schreef:Hier staat 4 keer het zelfde.
Imkerpedia schrijft dat het ook op de orientatievluchten kan gebeuren, welke volgens diezelfde imkerpedia al vanaf de derde dag gebeuren.Wat jij beschrijft zaterdag de achtste doppen breken en dinsdag de elfde bruidszwerm lijkt me kort voor bruidsvlucht.
Het blijft theorie natuurlijk. Over een paar dagen zullen we eten of ze er nog is, maar eigenlijk zegt dat niet zoveel.
-
- Imker sinds: 1957
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Ewout
Er staat dat er twee mogelijkheden zijn: komt terug of komt niet terug. Terug gekomen zal meestal niet bekend zijn. Niet terug, dan is het volk waar vandaan is gezwermd moerloos zijn en ergens een zwerm hangen.
ad staals
Er staat dat er twee mogelijkheden zijn: komt terug of komt niet terug. Terug gekomen zal meestal niet bekend zijn. Niet terug, dan is het volk waar vandaan is gezwermd moerloos zijn en ergens een zwerm hangen.
ad staals