Hallo allemaal,
Ik vroeg mij zo af, ... Wie van jullie laat de dames op hun eigen honing overwinteren en hoe doen jullie dat dan? Wat zijn de ervaringen hier mee?
Overwinteren op eigen honing
Moderator: Hans van der Post.
-
- Imker sinds: 2014
- Aantal volken: 1
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Overwinteren op eigen honing

Embraced
- Alex Mönch
- Imker sinds: 1980
- Aantal volken: 7
- Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
- Contacteer:
Re: Overwinteren op eigen honing
1 keer als proef een volk overwinterd op lindehoning....kwam goed de winter uit....maar het is een dure hobby
suiker is goedkoper per kilo en net zo goed.
Dit was een zwerm die eind zomer op 6 dadant ramen zat en zoveel gehaald had,dat ze genoeg had om te overwinteren.

Dit was een zwerm die eind zomer op 6 dadant ramen zat en zoveel gehaald had,dat ze genoeg had om te overwinteren.
- alfa vulgaris
- Imker sinds: 2010
- Aantal volken: 0
Lindehoning met wat suiker...geen klachten weinig werk.
En de smoor in dat die bijen al die Lindehoning hebben opgevreten
En de smoor in dat die bijen al die Lindehoning hebben opgevreten

- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
In Zoetermeer heeft de toenmalige directeur groen heel zijn stad - dorp - van zoveel drachtplanten voorzien dat tot eind september de bijenvolken zoveel kunnen halen dat in normale jaren geen suiker nodig is voor overwintering.
Dit ervaart mijn broer die nu al daar 20 jaar imkerd. Indertijd was ik zijn mentor en gaf instructie: begin half augustus met het wintervoer.
Tien dagen later: "waar moeten de bijen de suiker laten?" was zijn wanhopige vraag. Weet nu dat het kan "overwinteren" op honing.
Dit ervaart mijn broer die nu al daar 20 jaar imkerd. Indertijd was ik zijn mentor en gaf instructie: begin half augustus met het wintervoer.
Tien dagen later: "waar moeten de bijen de suiker laten?" was zijn wanhopige vraag. Weet nu dat het kan "overwinteren" op honing.
!Hans.
-
- Imker sinds: 1965
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
- Contacteer:
Hans,
het hangt inderdaad helemaal af van de dracht die je hebt. Ik heb, sinds ik hier in Frankrijk woon, bijna nooit voor de winter suiker gevoerd. Ik kijk begin september per kast hoe de situatie is en een enkele keer voer ik bij sommige volken wat bij. En dat is dan nog om er zeker van te zijn dat ze goed de winter doorkomen. Dit kon ik in nederland echt niet, daar moest ik gewoon volgens de regels inwinteren.
Jos
het hangt inderdaad helemaal af van de dracht die je hebt. Ik heb, sinds ik hier in Frankrijk woon, bijna nooit voor de winter suiker gevoerd. Ik kijk begin september per kast hoe de situatie is en een enkele keer voer ik bij sommige volken wat bij. En dat is dan nog om er zeker van te zijn dat ze goed de winter doorkomen. Dit kon ik in nederland echt niet, daar moest ik gewoon volgens de regels inwinteren.
Jos
- dree
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Je kunt voor het inwinteren kijken hoeveel oppervlak honing boven het broednest zit. Ik meen dat 1 dm tweezijdig verzegelde raat 300 a 400 gram honing bevat. Als je tegen de 20 kg honing hebt in het volk hoeft er geen suikerwater bij. Als er tijdens de voorjaarsdracht nog wat van over is kun je dat eventueel nog slingeren.
Andreas
Andreas