Broedkamer wegnemen of toch niet

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
JorisH
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast F1
Contacteer:

Broedkamer wegnemen of toch niet

Bericht door JorisH »

Ik zit met het volgende: mijn hoofdvolk kreeg een nazwerm, nadat ik in mei al een veger had gemaakt. 12 dagen later zie ik nog geen eitjes en ook heb ik geen koningin gevonden. Ik wil hier morgen een koningin invoeren, en zal daarvoor nog 1 keer het hele volk doorlopen.
De onderste broedkamer bevat 6 uitgebouwde en uitgelopen ramen, met hier en daar wat stuifmeel en honing. De bovenste broedkamer bevat 8 ramen, 5 van vorig jaar en 3 nieuwe, allemaal 3/4 gevuld met honing en stuifmeel. Een klein deel is verzegeld. In de oude ramen zit waarschijnlijk ook oud voer. Ik kan dit dus niet slingeren. De honingkamer wordt niet gevuld.
Ik denk dat het wegnemen van een broedkamer de bijen kan dwingen toch de honingkamer in gebruik te nemen. Mijn vraag is nu of dit verstandig is, en zo ja: kan ik de voerramen nu wegnemen en inzetten bij het inwinteren? Ze zijn dus niet verzegeld. Hoe moet ik ze dan bewaren?
Alvast bedankt voor het meedenken, Joris
Ewout
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Contacteer:

Re: Broedkamer wegnemen of toch niet

Bericht door Ewout »

Je zou de ramen kunnen slingeren en dan de honing terugvoeren om het in de honingkamer te krijgen. Ik heb ook weleens gehoord van mensen die de 'honingbroedkamer' dan onder het volk zetten en dat de bijen dan de honing zelf naar boven gaan verslepen (wel de zegels verwijderen), maar heb dat zelf nooit geprobeerd.
Plaats reactie