Erg agressieve kast.

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Pol
Contacteer:

Erg agressieve kast.

Bericht door Pol »

Dag iedereen,

Ik zit met een bijenkast die héél erg agressief is.
Deze kast heeft vorige week dinsdag gezwermd, ik heb de zwerm ook kunnen vangen en in een ander kastje gestoken.
Nu, de oorspronkelijke kast zit nu met een nieuwe, onbevruchte koningin...sindsdien is ze heel erg agressief.
Als ik gewoon een kijkje kom nemen voor de kast komen er al bijen lastig doen.
Als ik de kast wil open doen dan vliegen ze er als een grote wolk uit en vallen ze constant aan.
Bon, ik kleed mij altijd heel erg goed, dus de schade is beperkt gebleven tot enkele prikken in de buurt van mijn enkels.

Nu is mijn vraag, kan een volk kalmer worden eens de koningin bevrucht is?
Ik ben ook bereid om de oude koningin eruit te halen en er een nieuwe koningin in te stoppen, maar het betreft een ongemerkte onbevruchte koningin die ik maar niet vind.
Ze bewegen heel chaotisch op de raampjes en ze vallen aan zodat mijn zicht erg belemmerd is.

Iemand ideeën?
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: Erg agressieve kast.

Bericht door maartenkleijne »

Dit klinkt als bijen die hun gedrag veranderd hebben doordat opeens de moer weg is.
Zou ze even met rust laten en over 2 weken herevalueren.
Ik heb zoiets meegemaakt met een volk dat opeens zeer agressief was en iedereen aanviel die langs de kast liep, en 3 weken later kon ik het onbeschermd behandelen.
gr,
m
petro
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door petro »

1.Wachten tot moer aan de leg is en dan afmaken,raam of raampjes met eitjes merken met punaise en daarvan doppen breken na negen dagen.Moer inbrengen (eventueel dop,gaat beter zelfs)
2.Lege broedkamer met rooster en daarop hk of bk,alle ramen afslaan op rooster,moer en darren blijven achter.
In afgeslagen volk moer inbrengen.
Petro
beethere
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): bastaard/Buckfast
Contacteer:

Bericht door beethere »

Had ik vorig jaar ook met een kast; ze bruisten eruit als je de kast opende, en ze achtervolgden me.
3 weken later gesloten broed, en gewoon handelbaar. kan idd weleens zijn dat dat kwam omdat de moer niet aan de leg was.
ik twijfelde of er wel een moer in zat, want het was ruim 3 weken na het zwermen, en er was geen broed te vinden.
Johan :be2:
Plaats reactie