Jelte Pieter Dijkstra schreef:Ik ben wel een beetje klaar met dit seizoen, een jaar om gauw te vergeten.
gr.
Jammer dat het zo is uitgevallen JP. Ik heb van mijn leven nooit zo'n leuk seizoen meegemaakt.
Vroeger (nou ja.. enige jaren geleden) toen ik 13 volken had staan, had ik per volk veel minder honing dan dit jaar!
Hoe dat komt? Ik volg een beetje de ouderwetse methode zoals deze staat omschreven in het boek: "Het Grote Bijenboek" van R.P. Groenenveld.
Alleen al de romantische manier van schrijven is al leuk. Hij beschrijft 3 jaren van een beginnend imker.
Van 6-ramer tot 10 raamskast. Natuurlijk volg ik niet alles omdat e.e.a. is achterhaald qua Aalster Methode.
Maar veel leerzame zaken staan er in. Ook geeft hij voorbeelden van slimme imkers uit die tijd, zoals de heer "Jacobs" uit Arnhem.
Ik begon dit jaar met 1 volkje inlandse bijen. Ik heb al 2x geslingerd; voorjaar en zojuist de acacia. Eigenlijk was mijn "bedrijfsmethode" gericht op de linde. Maar omdat deze wat later bloeit, had ik mazzel: 1 weekje warm weer en de acacia om de hoek in volle bloei! (Anders was het de Linde geweest). De truc was om zoveel mogelijk vliegbijen te hebben en geen broed door op het juiste moment een klein kunstzwermpje te maken.
Nu is de jonge moer aan de leg; er wordt volop stuifmeel gehaald en ik voer ze nu bij zodat ze alweer 10 HR kunstraat gaan uitbouwen. Ik hoop dat de Linde hier in gaat komen...

Maar dat zal de tijd uitwijzen....
Ik zou het boekje van Groeneveld aan iedere beginner willen aanbevelen!
Groeten uit Putten