alles vol
Moderator: Hans van der Post.
-
- Contacteer:
alles vol
Hoi,
Ik heb een (luxe?) probleemp, heb net de kasten gecontroleerd en alles zit bomvol met bijen en honing. Heb al afleggers gemaakt heb dus ook geen kasten en ramen meer over. Nu komt de honing met bakken binnen en ben bang dat er zwermen gaan vertrekken...er zijn nog geen zwermdoppen gesignaleerd, alle kasten brias.... wel een paar speeldopjes... wat nu te doen! Dit heb ik nog niet eerder meegemaakt... Heb wel nog wat darrenramen eruit gesneden, want ook die hadden ze vol honing gestopt.. wat is nu raadzaam.. gewoon maar nog een zwerm weg laten vliegen?
Ik heb een (luxe?) probleemp, heb net de kasten gecontroleerd en alles zit bomvol met bijen en honing. Heb al afleggers gemaakt heb dus ook geen kasten en ramen meer over. Nu komt de honing met bakken binnen en ben bang dat er zwermen gaan vertrekken...er zijn nog geen zwermdoppen gesignaleerd, alle kasten brias.... wel een paar speeldopjes... wat nu te doen! Dit heb ik nog niet eerder meegemaakt... Heb wel nog wat darrenramen eruit gesneden, want ook die hadden ze vol honing gestopt.. wat is nu raadzaam.. gewoon maar nog een zwerm weg laten vliegen?
- Erik Konijn
- Imker sinds: 2012
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): buckfast
- Contacteer:
Re: alles vol
Wat denk je van wat ramen honing te slingeren dan hebben ze weer wat te doen.
-
- Imker sinds: 1979
- Aantal volken: 12
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
slingeren!
-
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
dat is inderdaad een groot probleem
alle verzegelde ramen slingeren en terugplaatsen
is enige (zinvolle) optie denk ik

-
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
dat is inderdaad een groot probleem

-
- Contacteer:
ik wil eigenlijk ruimte maken in het broednest. Ik zou eigenlijk verzamelbroedafleggers moeten maken, maar dit gaat nu helaas niet. Ik zal de volle ramen eruit halen.
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Als een bijenvolk darrenraat gebruikt voor honingopslag dan is het gedaan met zwermen.belrgerbal schreef:Hoi,
Heb je geen collega imker die nog een bak over heeft? kun je in deze dracht mooie raten laten uitbouwen.
Ja je hebt echt een luxe probleem.

!Hans.
-
- Imker sinds: 1965
- Aantal volken: 30
- Bijenras(sen): Westerwolds landras
- Contacteer:
Goede middag Belrgerbal, geniet je ook van de Tour. Ik zit naast de televisie. Werp afwisselend een oog op
mijn scherm van de laptop en het T.V. scherm. Dat doet me twee oplossingen aan de hand voor jouw
luxeprobleem. Je start een fabriekje van energiedrankjes met vooral honing er in voor de renners
die het zonder doping moeten doen.
Het tweede idee is serieuzer. Doordat jij zwemt in de honing zou jij net als de biologisch-dynamische
imkers je bijen uitsluitend op honing moeten laten overwinteren. Doen s.v.p. Zjef
mijn scherm van de laptop en het T.V. scherm. Dat doet me twee oplossingen aan de hand voor jouw
luxeprobleem. Je start een fabriekje van energiedrankjes met vooral honing er in voor de renners
die het zonder doping moeten doen.
Het tweede idee is serieuzer. Doordat jij zwemt in de honing zou jij net als de biologisch-dynamische
imkers je bijen uitsluitend op honing moeten laten overwinteren. Doen s.v.p. Zjef