Twee keer paren?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Twee keer paren?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Wie wil dat nu niet: twee keer paren? :D :lol: Imkers denk ik. Twee keer paren geeft gedoe. Lees maar.
Mijn imkercollega, die altijd meeleest maar nooit schijft, had ermee te maken. Ik heb hem beloofd om zijn vraag op het forum te zetten.
Hij controleerde gisteren een van de koninginnen van onze eerste teeltsessie. Die koninginnen zijn van zeer goede afstamming en onze verwachtingen zijn hoog gespannen. De koninginnen hebben gesloten broed. Bij het openen van 1 bevruchtingskastjes 'rausten' alle bijen eruit samen met de koningin. Die was te dik en plofte na een meter op de grond. Alle omstandigheden waren normaal (aanwezigheid van voer, niet teveel zon, gesloten broed). Wie het weet waar dit aan ligt, mag het zeggen.

Groet,
Laatst gewijzigd door Jelte Pieter Dijkstra op za 06 jul 2013, 14:21, 1 keer totaal gewijzigd.
JP
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Re: Twee keer paren?

Bericht door A.A. Staals »

Niks aparts, bij jonge koninginnen gebeurd dat nog al eens.

ad staals
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Ok.

Wat ik nog niet heb verteld: de K. (die dus al aan de leg was) zat dus op slot (met het roostertje op koninginnerooster stand) en dat is de reden waarom de koningin eruit ging bij het openen van het kastje. Zij kon er niet uit via het vlieggat vanwege dit rooster.
JP
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door A.A. Staals »

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Ok.

Wat ik nog niet heb verteld: de K. (die dus al aan de leg was) zat dus op slot (met het roostertje op koninginnerooster stand) en dat is de reden waarom de koningin eruit ging bij het openen van het kastje. Zij kon er niet uit via het vlieggat vanwege dit rooster.
Zolang je het kastje niet open maakt gaat ze niet., ook zonder roostertje.

ad staals
Plaats reactie