Zwarte larven ná vriezing

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Samuel Murray
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Contacteer:

Zwarte larven ná vriezing

Bericht door Samuel Murray »

Hoi allemaal

Ik heb twee ramen met eiers, larven en gesloten broed in mijn vriezer gedaan voor twee dagen, en ze voor één dag laten ontdooien (of gewoon laten dooien?), maar nu zie ik dat de larven zwart aan het worden zijn. Toen ik de ramen in de vriezer deed, waren ze nog allemaal sneeuwwit. Is het normaal voor larven en poppen om zwart te worden nadat ze bevroren waren?

Bedankt alvast
Samuel (geen Nederlander, en dus niet bekend met het gevolge van kou)
bee-tree
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Zwarte larven ná vriezing

Bericht door bee-tree »

Samuël, zowel in de open lucht als in de koelkast en vriezer, vindt een chemisch proces plaats
waarbij bruin pigment wordt gevormd; als de concentratie er van heel hoog is ziet het er zwart uit.
Het pigment heet melanine (komt van het Griekse woord melanos= zwart). Hoe de reactie verloopt weet ik niet.

Even een vraag aan jou als dat mag: Waarvoor leg je ze in de vriezer, dus wat is daar de functie van ?
Mag ik raden ? Om later aan volierevogels te geven ? Om de Varroa te doden ? Of...... ?

Waarom leg je de raten niet buiten voor de wilde vogels ? Kom naar de 'Open Imkerijdag" vandaag en morgen bij jou in de buurt.
Op internet staat een kaartje van de adressen. Tik bij Google Open Imkerijdagen in. Daar kunnen ze je vast
meer vertellen. Groeten bee-tree
Plaats reactie