Ik heb al jaren red-cedar snelgrove borden liggen (met 1, 2 en zelf 4 vliegopeningen). Ze liggen nu al 5 jaar te liggen. Echt zonde. Ik had ze natuurlijk al lang moeten gebruiken, maar ik ga ze na mijn vakantie dan toch echt gebruiken (eind juli). Op mijn Balsemien-stand ga ik 's-ochtends deze borden plaatsen. Ik zet de oude moer onderin. Het broed bovenin laat ik afvliegen. Dit broed verkleumd niet want krijgt de warmte van onderen.in principe maak je een kunstzwerm, en daarna laat je het volk via het bord verschillende malen afvliegen waardoor de bak waar de doppen in zitten verzwakt wordt en de indruk krijgt dat er al flink is gezwermd. de bijen ruimen dan de overtollige moercellen op omdat ze niet meer willen zwermen
Boven ga ik dan een nieuwe moer invoeren, want die staan nu allemaal te wachten in Kielers. Dit moet 100% groed gaan met alleen maar uitlopende bijen. Ik moet nog even precies zien hoe ik de varroabestrijding hierin toe ga passen. Eenmaal een beetje op gang ga ik de bovenbak eraf pakken en elders op een stand neerzetten ver genoeg, i.e. minstens 4 km.