Waar komt de dikte van een simplex raam vandaan?
Ik heb eigenlijk in al mijn kasten wel braamraat (of speeldoppen) aan de zijkanten van de ramen, en toen ik mij realiseerde dat de bijenruimte tussen de ramen niet klopt vroeg ik mij af of de dikte van de ramen misschien de oorzaak is? (of één der oorzaken... braamraat zullen ze altijd maken)
11-ramer hart-op-hart = 35mm
10-ramer hart-op-hart = 38,5mm
dikte van een simplexraam = 22mm
aldus de bijenruimte tussen de latjes:
11-ramer = 35-22 = 13mm
10-ramer = 38,5-22 = 16,5mm
Zou het niet veel beter zijn als de ramen dan minimaal 26mm dik zijn?
Langstroth ramen zijn 27mm, was die dikte voor een spaarkast ook niet veel gunstiger geweest? (met minder braamraat als gevolg?)
Dikte van simplexramen
- Samuel Murray
- Imker sinds: 2013
- Aantal volken: 6
- Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
- Contacteer:
Re: Dikte van simplexramen
Aldus Imkerpedia:Ewout schreef:Waar komt de dikte van een simplex raam vandaan?
http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php/Simplexkast
Yep...11-ramer hart-op-hart = 35mm
10-ramer hart-op-hart = 38,5mm
dikte van een simplexraam = 22mm
NL Simplex: 22 mm wijd
Britse National: 22.2 mm wijd
Britse Commercial: 27 mm wijd
Langstroth: 27 mm wijd
Helaas krijg ik bitterweinig informatie op internet over wáárom 27 mm beter of slechter dan 22 zou zijn.
Samuel
- Ewout
- Imker sinds: 2011
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
- Contacteer:
Met een HOH van 35mm heb je bij een raamdikte van 27mm een bijenruimte van 8mm, perfect om braamraat te voorkomen... Misschien was 22mm wel gewoon een gangbare latbreedte in de bouw?
- Samuel Murray
- Imker sinds: 2013
- Aantal volken: 6
- Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
- Contacteer:
Dus, overweegt jij het om je simplex ramen bij te stellen? Zou jij 5 mm aan één kant van de toplat bijvoegen of 2.5 mm aan beide kanten?Ewout schreef:Met een HOH van 35mm heb je bij een raamdikte van 27mm een bijenruimte van 8mm, perfect om braamraat te voorkomen...
- alfa vulgaris
- Imker sinds: 2010
- Aantal volken: 0
ZIt er even heel erg over te prakkeseren omdat het me wel interesseert.
Ik heb in de broedkamers 35 mm en in de honingkamers 38 HOH maar heb er eigenlijk niet zoveel last van
Wel eens gezien op tekening hoeveel bijenruimte er tussen de ramen tussen de kamers van een spaarkast zit?
Ik bouw tot nu toe m'n kasten zelf.
Als bij de spaarkast de hoogte van de kasten en de montage van de afstandstrips over de gehele breedte binnen een tolerantie van 0,5 mm vallen dan bouwen ze bij mij tussen de kamers de boel zelden vast.
Dat is echt meer dan 8 mm bijenruimte.
Misschien moeten ze wel wat meer ruimte in de kast?
Ik heb in de broedkamers 35 mm en in de honingkamers 38 HOH maar heb er eigenlijk niet zoveel last van

Wel eens gezien op tekening hoeveel bijenruimte er tussen de ramen tussen de kamers van een spaarkast zit?
Ik bouw tot nu toe m'n kasten zelf.
Als bij de spaarkast de hoogte van de kasten en de montage van de afstandstrips over de gehele breedte binnen een tolerantie van 0,5 mm vallen dan bouwen ze bij mij tussen de kamers de boel zelden vast.
Dat is echt meer dan 8 mm bijenruimte.
Misschien moeten ze wel wat meer ruimte in de kast?
- Ewout
- Imker sinds: 2011
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
- Contacteer:
Nee, geknutsel met het aanpassen van bestaande raampjes lijkt me niks. Bovendien gaat het niet alleen om de toplat maar om het gehele raam. Ik zou dan nog liever gewoon zelf een serie raampjes maken met de 27mm dikte.Samuel Murray schreef:Dus, overweegt jij het om je simplex ramen bij te stellen? Zou jij 5 mm aan één kant van de toplat bijvoegen of 2.5 mm aan beide kanten?