Hoi,
Ik sprak een amerikaanse vriend van mij en had het over het imkeren en honing. Hij vertelde me dat in de VS het normaal is honing te pasteuriseren en filteren en dat dit ook aanbevolen wordt ivm botulisme en schadelijke bacterien. Toen ik zei dat dit hier niet gebruikelijk is en dat het dan zelfs (volgens mij) geen honing genoemd mag worden vond hij dat vreemd. Hij wees me op een artikel van de US honeyboard waar men zegt dat honing geen pollen hoeft te bevatten, omdat honing nectar is en dat pollen alleen maar schadelijk is. Hij vond het maar gevaarlijk en "irresponsible" om onverhitte honing aan te bieden! Je zou "gesewed" kunnen worden als er mensen ziek worden. De gevaren van onverhitte en gefilterde honing zouden groter zijn dan de voordelen... Ik vond het bizar dat er blijkbaar zulke denkbeelden zijn en dat de US honeyboard gefilterde en verwarmde honing blijkbaar nog steeds honing vindt??? Hoe zit dit eigenlijk in Nederland, wordt hier ook honing gefilterd en verhit?? Ik doe het in ieder geval niet!!!
honing pasteuriseren en filteren?
Moderator: Hans van der Post.
-
- Contacteer:
Re: honing pasteuriseren en filteren?
Het is (zover mijn kennis strekt) ook onmogelijk om de herkomst van de honing te achterhalen, dus bijvoorbeeld klaverhoning is dan niet mogelijk. Verder mag je ook de honing niet verhitten, dan gaat de kwaliteit ook achteruit.
En ach dat "sewen" valt in Europa gelukkig ook wel mee, daar doen wij niet zo aan.
En ach dat "sewen" valt in Europa gelukkig ook wel mee, daar doen wij niet zo aan.
- maartenkleijne
- Moderator
- Imker sinds: 1974
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
In Iran hoorde ik ook dat er verschil is tussen:
-cheap raw honey
-high quality cooked honey
De eerste is natuurlijk gewoon honing.
De tweede is eens stroperig goedje, ik vind het niet lekker hoor.
-cheap raw honey
-high quality cooked honey
De eerste is natuurlijk gewoon honing.
De tweede is eens stroperig goedje, ik vind het niet lekker hoor.
gr,
m
m
De honing uit de winkel is verhit en gefilterd.
Naar mijn weten gebeurd dit o.a. voor de houdbaarheid, tegen het kristalliseren en voor een homogene smaak te krijgen.
Persoonlijk hoef ik de bewerkte honing niet.
Naar mijn weten gebeurd dit o.a. voor de houdbaarheid, tegen het kristalliseren en voor een homogene smaak te krijgen.
Persoonlijk hoef ik de bewerkte honing niet.