Mijn volk waar ik dit jaar, via de Aalster methode, een jonge moer in heb lopen heeft 2 doppen opgetrokken.
1 daarvan zat een larfje in de koninginnegelei. De andere was leeg. Ik heb beiden weggehaald.
Er is gewoon brias, echter, wel hier en daar een beetje bultbroed. Vooral langs de randen van een raam. Verder zijn de ramen goed belegd en is er veel gesloten broed.
Voor mij de vraag:
Wil dit volk gaan zwermen? of voltrekt zich hier een stille moerwissel?
het betreft een donker inlands volkje.
Verdere zwermtekens: niet echt baardvorming en luiheid. Toch niet meer het enthousiaste "halen" van voorheen. Maar dat kan ook te maken hebben met de lindedracht die hier aan het einde is.
Wie geeft mij raad?
Kan dit een stille moerwissel zijn?
Moderator: Hans van der Post.
- jvanveldhuisen
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Re: Kan dit een stille moerwissel zijn?
Ja het lijkt op een stille wissel.
Was het een slechte periode toe de jonge moer op bruidsvlucht moest?
Zou het gewoon laten gaan of als je nog een reserve moer hebt ( bevrucht) kun je deze invoeren - de "oude" moer wel weghalen. De jonge na een paar uur invoeren - zoals Piet Jager het op het forum beschreef. Zoiets staat dacht ik bij koninginnenteelt of bedrijfsmethode.
Was het een slechte periode toe de jonge moer op bruidsvlucht moest?
Zou het gewoon laten gaan of als je nog een reserve moer hebt ( bevrucht) kun je deze invoeren - de "oude" moer wel weghalen. De jonge na een paar uur invoeren - zoals Piet Jager het op het forum beschreef. Zoiets staat dacht ik bij koninginnenteelt of bedrijfsmethode.
!Hans.
- jvanveldhuisen
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Re: Kan dit een stille moerwissel zijn?
Gisteravond even het volk "op zijn kop" gezet om te kijken of er nieuwe doppen waren aangezet.
Dit was NIET het geval. Ondertussen de moer meteen even gemerkt.
Mijn conclusie is dat de bijen een stille moerwissel wilden omdat er blijkbaar iets niet helemaal goed was met de jonge moer.
Omdat er wat bultbroed in zat, denk ik dat het hiermee te maken heeft gehad.
Ondertussen zie ik mooie platen broed en veel brias. Het bultbroed zal wel te maken hebben met het begrip: " alle begin is moeilijk" oftewel hare koninklijke hoogheid moest het vak nog leren...
Achteraf had ik het bultbroed moeten koppen. Dat was ik even vergeten....
Verder vliegt men elke ochtend zeer goed. Door de dauw geeft de linde alleen 's morgens nectar.
's middags zit de vliegplank vol... weinig te hale dus.... Vandaar mijn onderzoek naar doppen (die er gelukkig niet (meer) waren)
Groeten uit een (te) warm Putten!
Dit was NIET het geval. Ondertussen de moer meteen even gemerkt.
Mijn conclusie is dat de bijen een stille moerwissel wilden omdat er blijkbaar iets niet helemaal goed was met de jonge moer.
Omdat er wat bultbroed in zat, denk ik dat het hiermee te maken heeft gehad.
Ondertussen zie ik mooie platen broed en veel brias. Het bultbroed zal wel te maken hebben met het begrip: " alle begin is moeilijk" oftewel hare koninklijke hoogheid moest het vak nog leren...
Achteraf had ik het bultbroed moeten koppen. Dat was ik even vergeten....

Verder vliegt men elke ochtend zeer goed. Door de dauw geeft de linde alleen 's morgens nectar.
's middags zit de vliegplank vol... weinig te hale dus.... Vandaar mijn onderzoek naar doppen (die er gelukkig niet (meer) waren)
Groeten uit een (te) warm Putten!