Beste allemaal,
Na twee weken vakantie ben ik eens op mijn gemak gaan kijken naar mijn volkjes. Veger kon van zes naar tien ramen, tbh-volk is enorm gegroeid en daar moest ik flink wat doppen breken (enfin, misschien iets voor een volgende vraag....), maar mijn 'productievolk' bleek veeel stekeriger dan normaal. Met name mijn handen, met handschoenen, waren enorm de pineut. Na een snelle blik in de kast bleek ik per hand meer dan tien angeltjes te hebben, je zag de witte blaasjes duidelijk, waarvan er een paar door het leer heen waren gekomen.
Zou het aan het warme weer gelegen hebben? Ik had de kast midden op de dag open om zo min mogelijk vliegbijen te hebben, maar de thuisblijvers hebben de boel flink verdedigd. Mijn handschoenen waren op de rug vochtig van het zweet en juist daar ben ik gestoken en verder nergens. Ik heb de handschoenen inmiddels gewassen in water.
Hartelijke groet,
Cefas
enorm gestoken in mijn hand(schoen)en
Moderator: Hans van der Post.
Re: enorm gestoken in mijn hand(schoen)en
Ik denk dat het met de transpiratie te maken heeft, op cursus is mij geleerd dat bijen daar nogal heftig op kunnen reageren.
- alfa vulgaris
- Imker sinds: 2010
- Aantal volken: 0
Als een bij je steekt blijft vaak de gifklier hangen.
Deze gifklier gaat op een of andere manier alarmferomoon produceren die bijen in de buurt kunnen "ruiken" en gaan daar ook op reageren.(ruikt naar citroen/banaan)
Bijen hebben naar mijn idee een hekel aan menselijke feromonen.
Ik ben een paar keer in m'n oksel gestoken.
Als het heet en droog is gaan er soms bijen op me zitten die m'n zweet gaan drinken.
Als ik wordt geprikt hang ik de boel terug,verwijder de gifklier,smeer die plek in met pepermunt om het alarmferomoon te maskeren en ga pas dan verder met in de bijen werken om de rust van de bijen te bewaren.
Ik heb dunne leren handschoenen en daar prikken ze ook wel eens doorheen.
Deze gifklier gaat op een of andere manier alarmferomoon produceren die bijen in de buurt kunnen "ruiken" en gaan daar ook op reageren.(ruikt naar citroen/banaan)
Bijen hebben naar mijn idee een hekel aan menselijke feromonen.
Ik ben een paar keer in m'n oksel gestoken.
Als het heet en droog is gaan er soms bijen op me zitten die m'n zweet gaan drinken.
Als ik wordt geprikt hang ik de boel terug,verwijder de gifklier,smeer die plek in met pepermunt om het alarmferomoon te maskeren en ga pas dan verder met in de bijen werken om de rust van de bijen te bewaren.
Ik heb dunne leren handschoenen en daar prikken ze ook wel eens doorheen.
-
- Imker sinds: 2010
- Aantal volken: 2
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Ik gebruik rubberen huishoudhandschoenen. Daar ruiken ze het zweet denk ik niet doorheen, want ik wordt niet vaak in mijn handen gestoken. Blijkbaar had ik vandaag wel zweetvoeten...

- cefas
- Imker sinds: 2009
- Aantal volken: 5
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Vandaag hadden we in Dieren onze Arnhem-Velp bijpraatochtend. Wat bleek: mijn stalgenoten hebben ook last van agressieve bijen. Kast open: hatsekidee!
Volgende keer ook rubber sokken?
Volgende keer ook rubber sokken?

-
- Imker sinds: 2011
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
- Contacteer:
Tja met dit weer (onweer in de lucht) kun je ook beter niet de kasten open maken
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior
Ferry Bantjes senior