Balsemien: onbekende dracht
Moderator: maartenkleijne
-
- Imker sinds: 1973
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Re: Balsemien: onbekende dracht
jelte,
Ik heb dat hier met Phacelia, heb ook nooit geweten dat ze daar niet op vlogen. helaas dit jaar komt daar bij mij praktisch geen bij op, raar.
Ik heb dat hier met Phacelia, heb ook nooit geweten dat ze daar niet op vlogen. helaas dit jaar komt daar bij mij praktisch geen bij op, raar.
- Jelte Pieter Dijkstra
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer:
Heb tien jaar terug wel op phacelia gestaan en ik ken het natuurlijk van bij de imkers. Er wordt bijna altijd op gevlogen, maar als het te droog is en de planten niet tot volle wasdom komen, dan kunnen de bijen er wel veel minder op vliegen. Phacelia is wel wat gevoelig voor droogte.
gr.
gr.
JP
- Jelte Pieter Dijkstra
- Contacteer:
Ik ben vanmiddag bij de Balsemien geweest. Ik ben erg geschrokken. De volken hebben bijna niets gehaald en de tranen sprongen nog niet in mijn ogen.
De volken hollen achteruit waar ik bij sta. Blijkbaar is er ook weinig dracht omheen (alhoewel er wel een dorpje in de buurt is).
De bermen van dijk van de Zenne zijn gemaaid twee weken terug en er is veel landbouw (gras en mais)
.
De Balsemien bloeit welig. Ik ben vanmidag wezen kijken en mij een pad gewaand door brandnetel en braam naar de Balsemien. Km's Balsemien! De planten zijn meer dan een 3.5 meter hoog en ik word volledig weg in die dingen. Het zoemt van de hommels en koninginhommels. Maar GEEN enkele bij te gezien. Ik wort er moedeloos van.
De volken zijn volledig stil gevallen. Ook ben ik weer een moer kwijt.
Ik had de broednesten twee weken terug allemaal opgeplitst en een bak erbij opgezet. Kunstraat om en om gehangen met uitgebouwd vol broedraam. Dat hangt er eigenlijk nog steeds zo. Ik vraag me ook echt af of dat nog goed komt. De kunstraat is nauwelijks uitgebouwd.
Misschien moet ik de volken er maar weghalen
.
gr.
De volken hollen achteruit waar ik bij sta. Blijkbaar is er ook weinig dracht omheen (alhoewel er wel een dorpje in de buurt is).
De bermen van dijk van de Zenne zijn gemaaid twee weken terug en er is veel landbouw (gras en mais)

De Balsemien bloeit welig. Ik ben vanmidag wezen kijken en mij een pad gewaand door brandnetel en braam naar de Balsemien. Km's Balsemien! De planten zijn meer dan een 3.5 meter hoog en ik word volledig weg in die dingen. Het zoemt van de hommels en koninginhommels. Maar GEEN enkele bij te gezien. Ik wort er moedeloos van.
De volken zijn volledig stil gevallen. Ook ben ik weer een moer kwijt.
Ik had de broednesten twee weken terug allemaal opgeplitst en een bak erbij opgezet. Kunstraat om en om gehangen met uitgebouwd vol broedraam. Dat hangt er eigenlijk nog steeds zo. Ik vraag me ook echt af of dat nog goed komt. De kunstraat is nauwelijks uitgebouwd.
Misschien moet ik de volken er maar weghalen

gr.
JP
-
- Imker sinds: 1957
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
[quote="Jelte Pieter Dijkstra"
Ik had de broednesten twee weken terug allemaal opgeplitst en een bak erbij opgezet. Kunstraat om en om gehangen met uitgebouwd vol broedraam. Dat hangt er eigenlijk nog steeds zo.
gr.[/quote]
Broednesten opsplitsen, kunstraat tussen ramen broed dat doe je niet, zeker niet in deze tijd van het jaar. Een enkel bebroed raam tussen hangen kan/mag wel. Kunstraat bouwen ze mogelijk wel uit als er wat binnen komt maar dragen het dan vol voer. Zo'n nieuw raam beleggen doet de moer niet graag, wel een bebroed raam. Naar de balsemien ga je niet om volken te laten ontwikkelen, maar om honing te halen. Risico is zelfs dat ze zoveel halen dat er geen broednest overblijft. In te winteren volken laat je op je stand, varroa bestrijden en zachtjes voeren om een zo groot mogelijk broednest te krijgen. Zorg er voor half september klaar te zijn.
ad staals
Ik had de broednesten twee weken terug allemaal opgeplitst en een bak erbij opgezet. Kunstraat om en om gehangen met uitgebouwd vol broedraam. Dat hangt er eigenlijk nog steeds zo.
gr.[/quote]
Broednesten opsplitsen, kunstraat tussen ramen broed dat doe je niet, zeker niet in deze tijd van het jaar. Een enkel bebroed raam tussen hangen kan/mag wel. Kunstraat bouwen ze mogelijk wel uit als er wat binnen komt maar dragen het dan vol voer. Zo'n nieuw raam beleggen doet de moer niet graag, wel een bebroed raam. Naar de balsemien ga je niet om volken te laten ontwikkelen, maar om honing te halen. Risico is zelfs dat ze zoveel halen dat er geen broednest overblijft. In te winteren volken laat je op je stand, varroa bestrijden en zachtjes voeren om een zo groot mogelijk broednest te krijgen. Zorg er voor half september klaar te zijn.
ad staals
-
- Imker sinds: 2009
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
[quote][/quote] Risico is zelfs dat ze zoveel halen dat er geen broednest overblijft. In te winteren volken laat je op je stand
Hallo Ad,
precies dat probleem had ik vorig jaar, ik had de bijen al gevoerd en toen kwam de balsemien pas echt op gang, met als gevolg ruimtegebrek en zodoende onvoldoende winterbijen. De vraag is wat nu te doen, de balsemien staat namelijk op mijn stand, ik kan nergens anders heen.
Mijn plan is nog ongeveer 2 weken de honingkamers er op te laten, daarna Varroa te bestrijden en dan begin september te bezien of er nog bijgevoerd moet worden. Eventueel de balsemien dan weg te maaien om bovenstaande te vermijden. Is dat verstandig? Zo nee, wat is het alternatief?
Groet,
Jack
Hallo Ad,
precies dat probleem had ik vorig jaar, ik had de bijen al gevoerd en toen kwam de balsemien pas echt op gang, met als gevolg ruimtegebrek en zodoende onvoldoende winterbijen. De vraag is wat nu te doen, de balsemien staat namelijk op mijn stand, ik kan nergens anders heen.
Mijn plan is nog ongeveer 2 weken de honingkamers er op te laten, daarna Varroa te bestrijden en dan begin september te bezien of er nog bijgevoerd moet worden. Eventueel de balsemien dan weg te maaien om bovenstaande te vermijden. Is dat verstandig? Zo nee, wat is het alternatief?
Groet,
Jack
- Jelte Pieter Dijkstra
- Contacteer:
Kl*te balsemien. Heb er nu al spijt van.
Jack kan jij dan wel zeggen wanneer dat ding begint te honingen? 5, 10, 15, 20 augustus??????????????
gr.
Jack kan jij dan wel zeggen wanneer dat ding begint te honingen? 5, 10, 15, 20 augustus??????????????
gr.
JP
-
- Imker sinds: 1960
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
De natuur bepaald zelf samen met de bloem of en wanneer zij nectar geven . Boven de 28 graden zijn zowel de bloemen als de bijen bezig met overleven . En zeker de balsemien zal zoveel vocht verdampen dat er geen kracht meer is om nectar te produceren .
Het vlijtig liesje heeft na zo'n periode van hitte ook enkele dagen nodig om zich hiervan te herstellen en pas daarna voldoende nectar zal kunnen produceren .
Jaap v P
Het vlijtig liesje heeft na zo'n periode van hitte ook enkele dagen nodig om zich hiervan te herstellen en pas daarna voldoende nectar zal kunnen produceren .
Jaap v P
-
- Imker sinds: 2009
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Even teruggezocht, vorig jaar 29 juli maar toen bloeide de wingerd al half juli, nu zag ik vandaag het eerste knopje open... wel zag ik dat op de balsemien de hommels wit werden en ik dacht ook iets wits bij de kasten te zien. Maar misschien is daar de wens de vader van de gedachte. Overigens gaan bij mij de volkeren bepaald niet achteruit: kogeldistel, soldago, klaver???
- Jelte Pieter Dijkstra
- Contacteer:
Jack,
heb jij vorig jaar op 29 juli bijen op Balsemien gezien?
Ik ga maar voeren, want zo is het niks en dan hoop ik maar dat het nog wat wordt.
Ik heb nog een emmer oude honing staan (van mijzelf) en die is gaan gisten en deze ga ik de volken maar geven. Mss. winter ik ook wel meteen in.
gr.
heb jij vorig jaar op 29 juli bijen op Balsemien gezien?
Ik ga maar voeren, want zo is het niks en dan hoop ik maar dat het nog wat wordt.
Ik heb nog een emmer oude honing staan (van mijzelf) en die is gaan gisten en deze ga ik de volken maar geven. Mss. winter ik ook wel meteen in.
gr.
JP
- Alex Mönch
- Imker sinds: 1980
- Aantal volken: 7
- Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
- Contacteer:
Gegiste honing voeren .....zou het niet doen....vooral na verhitting heeft dit een erg hoog HMF gehalte en is giftig voor bijen....onverhit bevat het alcohol....weggooien die troep of mede van maken...je kunt beter suikerdeeg in voerramen doen en dit in het broed gedeelte hangen.
Dan hou je ze nog een beetje aan de praat als er geen spat nektar binnenkomt.
Als de Balsemien op een gegeven moment gaat honingen ,dan kunnen de voerramen er weer uit.
Dan hou je ze nog een beetje aan de praat als er geen spat nektar binnenkomt.
Als de Balsemien op een gegeven moment gaat honingen ,dan kunnen de voerramen er weer uit.