Balsemien: onbekende dracht
Moderator: maartenkleijne
-
- Imker sinds: 2009
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Re: Balsemien: onbekende dracht
Hallo Jelte Pieter,
Het enige dat ik met zekerheid kan zeggen is dat 2013 niet 2012 is! Vorig jaar heb ik inderdaad 29 juli in mijn aantekeningen staan en daar toen ook een bericht over gepost en de datum op dit forum liegt volgens mij nooit.
Net ben ik nog even rustig gaan kijken en nog steeds hetzelfde beeld: volop hommels van allerlei soort, maar geen enkele bij zelfs niet bij de balsemien die voor, tegen de kast aangroeit en waar de bijen zich doorheen moeten worstelen om binnen te komen: louter hommels!
p.s. waarom is het onderwerp van deze rubriek gezocht of te koop? was je de balsemien honing al aan het verkopen?
Hou vol, het moet gaan gebeuren, tenzij plotseling de vorst invalt,
Groet,
Jack
Het enige dat ik met zekerheid kan zeggen is dat 2013 niet 2012 is! Vorig jaar heb ik inderdaad 29 juli in mijn aantekeningen staan en daar toen ook een bericht over gepost en de datum op dit forum liegt volgens mij nooit.
Net ben ik nog even rustig gaan kijken en nog steeds hetzelfde beeld: volop hommels van allerlei soort, maar geen enkele bij zelfs niet bij de balsemien die voor, tegen de kast aangroeit en waar de bijen zich doorheen moeten worstelen om binnen te komen: louter hommels!
p.s. waarom is het onderwerp van deze rubriek gezocht of te koop? was je de balsemien honing al aan het verkopen?
Hou vol, het moet gaan gebeuren, tenzij plotseling de vorst invalt,
Groet,
Jack
- maartenkleijne
- Moderator
- Imker sinds: 1974
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Van Biesbosch imkers heb ik wel gehoord dat je minstens elke week de honingkamers moet wisselen, anders verzuipt het broednest....
gr,
m
m
-
- Imker sinds: 1973-1974
- Aantal volken: 5
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Als de balsemien "in het water staat" is het geen probleem en honingt ie als een gek.Echter is het een plant die veel water nodig heeft.Bij iets te weinig vocht is het over en sluiten,ze wortelt immers maar heel oppervlakkig!
Je kan aan de hommels goed zien of de Balsemien honingt;ze vliegen nu van bloem naar bloem en verblijven er ongeveer maar een seconde.Als ze honingt verblijven ze beduidend langer in de bloem,tot wel vijf seconden of langer!!
Ik heb sinds enige jaren balsemien in mijn tuin staan en het uitgeprobeert.Ze staat nu droog,als ik zo water geef en morgenochtend,honingt ze morgenmiddag.
Petro
Je kan aan de hommels goed zien of de Balsemien honingt;ze vliegen nu van bloem naar bloem en verblijven er ongeveer maar een seconde.Als ze honingt verblijven ze beduidend langer in de bloem,tot wel vijf seconden of langer!!
Ik heb sinds enige jaren balsemien in mijn tuin staan en het uitgeprobeert.Ze staat nu droog,als ik zo water geef en morgenochtend,honingt ze morgenmiddag.
Petro
- Jelte Pieter Dijkstra
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer:
Vanavond na hardlopen (ligt op de route) de laatste voerbakken die ik nog had geplaatst. Ik loop finaal uit materiaal. Alles in de auto: grote en kleine, plastic en houten voervakken. Einde middag heerlijke siroop gemaakt, ca. twee emmers. De laatste voerbak met schemer gevuld. Perfect.
Om ca. 21.20 zag ik nog een bij thuiskomen wit bepoederd. Zouden ze dan nu eindelijk beginnen om op de Balsemien te vliegen?? Helaas was dat ook zo'n beetje de laatste bij die binnenkwam en ik kon dus niet checken of er meer bijen zijn geweest. Overigens moeten de bijen het enorm heet hebben want bij elke kast zaten er grote trossen aan de voorkant. Dit terwijl de bijen erg ruim zitten en ook nog voor een heg zijn geplaatst die de zon tegehoud, open bodems hebben etc.
Ik heb geen reserve onderdelen meer en bij sommige staan de voerbakken los op de kast met het deksel er op vastgeklemd door een spanband.
gr.
Om ca. 21.20 zag ik nog een bij thuiskomen wit bepoederd. Zouden ze dan nu eindelijk beginnen om op de Balsemien te vliegen?? Helaas was dat ook zo'n beetje de laatste bij die binnenkwam en ik kon dus niet checken of er meer bijen zijn geweest. Overigens moeten de bijen het enorm heet hebben want bij elke kast zaten er grote trossen aan de voorkant. Dit terwijl de bijen erg ruim zitten en ook nog voor een heg zijn geplaatst die de zon tegehoud, open bodems hebben etc.
Ik heb geen reserve onderdelen meer en bij sommige staan de voerbakken los op de kast met het deksel er op vastgeklemd door een spanband.
gr.
JP
-
- Imker sinds: 1973-1974
- Aantal volken: 5
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Het regent hier af en toe,ik hoop dat het genoeg is.
petro
petro
- Jelte Pieter Dijkstra
- Contacteer:
Hi Petro,Als de balsemien "in het water staat" is het geen probleem en honingt ie als een gek.Echter is het een plant die veel water nodig heeft.Bij iets te weinig vocht is het over en sluiten,ze wortelt immers maar heel oppervlakkig!
Petro
het zou prima kunnen dat je gelijk hebt.
Overigens was mij dit ook al opgevallen: via mijn wandeling afgelopen zaterdag door de reuzenhoge balsemien zag ik de (koningin)hommels de bloemen snel bezoeken (1 a 2 seconden) en ik had ook al mijn twijfels. Ik heb menig bloem afgetrokken en bekeken. Geen ene glinstering van nectar, ook niet ongeopende bloemen!
Nu was het natuurlijk zeer droog de afgelopen tijd en sommige planten zagen er wat flets nut, alhoewel ze er ook weer niet ellendig uit zagen (i.e. alle bladen laten hangen etc.). Bij mij in de rivier is er tij, maar ik heb gezien dat er bij hoogtij het water de Balsemien niet raakt; dat gebeurd alleen in de winter

Misschien had ik een andere plaatst moeten uitkiezen, bijv. hier in de buurt staat een oud polieren bos vol met balsemien. Mss. was die plek natter geweest. Nadeel is dat er daar weer minder licht in komt en het kouder is. Nu niet zon probleem maar als het weer straks kouder wordt wel.
Ik heb nu dus voerbakken geplaatst (ipv de volken er weg halen). Ik geloof nog steeds in de Balsemien. Er komt nu wat regen, mss. dat dat wat geeft?
Jaren terug heb ik bijen zien vliegen op Balsemien planten in de buurt van Groningen. In mijn beleving stonden die planten toen niet kletsnat, maar wat op een heuveltje in hakhout bosje, maar was wel ietwat venige grond.
gr.
(wordt vervolgd)....
JP
- semar
- Imker sinds: 1975
- Aantal volken: 9
- Bijenras(sen): buckfast
- Contacteer:
hoe doe je dat?Jelte Pieter Dijkstra schreef:Ik heb nu dus voerbakken geplaatst (ipv de volken er weg halen). Ik geloof nog steeds in de Balsemien. Er komt nu wat regen, mss. dat dat wat geeft?
(wordt vervolgd)....
balsemien-suiker honing?
vriendelijke groet
Semar(Dominique)
- Ewout
- Imker sinds: 2011
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
- Contacteer:
Semar, bij Balsemienhoning proeft niemand het verschilsemar schreef:hoe doe je dat?Jelte Pieter Dijkstra schreef:Ik heb nu dus voerbakken geplaatst (ipv de volken er weg halen). Ik geloof nog steeds in de Balsemien. Er komt nu wat regen, mss. dat dat wat geeft?
(wordt vervolgd)....
balsemien-suiker honing?
vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Maar misschien dat JP enkel wil inwinteren op de Balsemien.
groet,
Ewout (die meer houdt van sterk smakende honing)
- Jelte Pieter Dijkstra
- Contacteer:
Goeie vraag.hoe doe je dat?
balsemien-suiker honing?
vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Voor alle duidelijkheid: dit is de eerste keer dat ik dit doe. Ik voer normaliter de productievolken nooit, pas nadat alle honing eraf was, maar ik zag nu geen enkele andere uitweg. Deeg zag ik niet als een oplossing omdat de volken helemaal stil lagen en nu echt een super stimulus nodig hadden.
Ik zie wel. Ik moet eers nog zien of die balsemien nog wat wordt. Is dat het geval dan zal ik de honinkamers re-arrangeren. Nu waren de meesten wel zo'n beetje leeg. Ik hang dan bijv. alle lege raampjes bij elkaar in 1 honingkamer en raampjes waar al iets inzit hang ik bij elkaar in een kamer of neem ik mee naar huis op mijn inwinteringstand. Ik had geen zin en geen tijd meer om van elke kast kamers af te pakken, bijenvrij te maken etc.
Ik heb ook nog een aantal volken (nog niet gevoerd) staan met kamers die half gevuld zijn. Het kan zijn dat ik die kamers eraf pak en verplaats naar de Balsemien. Ik zie wel.
gr.
JP
-
- Imker sinds: 1965
- Aantal volken: 30
- Bijenras(sen): Westerwolds landras
- Contacteer:
De bijen laten het nog steeds afweten. "Geen iem op de balsemien' Niet zo verwonderlijk bij mij.
Ze staan op droge zandgrond en een beetje in de schaduw van fruitbomen en wilgen en linden.
Het grondwater staat op 2 meter diepte. Ze moeten het hebben van regenwater zoals Petro al vertelde.
Ze bestaan voor 98 % uit water. Weeg er maar eens eentje voor en na het drogen van de plant.
Ze past wel op dat ze energie steekt in het produceren van nectar. Het is niet nodig omdat het deze zomer
een ouderwetse is, waarin het uitstekend gaat met alle hommel- en vlindersoorten en andere insecten.
Hommels in overvloed. Die duiken onvermoeibaar hectisch de purperen en roze 'tuute'(= tuitjes) in en uit. Door hen
LUKT BESTUIVING ZONDER NECTAR-TRACTATIE....stank voor dank, lijkt het wel in onze ogen.
Het zijn voornamelijk Akker- en Tuinhommels die er in 'stinken' en hardleers zijn. De 'slimmer lijkende' Aardhommels
hebben hun werkterrein verlegd. Gister ontdekte ik ze op het heideveld 300 meter bij mij vandaan.
Ik heb nog nooit zoveel nieuwe Aardhommelkoninginnen bij elkaar gezien op de eerste flink bloeiende Calluna vulgaris;
met z'n tienen tegelijk op elk struikje zes jaar oude Struikhei. De hoofdbloei is hier pas begonnen.
Ik zag er meer hommeles en vlinders dan honingbijen. Opvallend veel meer Blauwtjes en Gamma-uiltjes
dan in voorgaande jaren . Ze vonden er massaal iets van hun gading. Alle soorten zaten er lang op en vlogen niet tevergeefs.
En wat bijzonder was, concurrentievrezenden : ze verjoegen elkaar niet en gingen niet voor elkaar aan de haal.
Een plantensoort die momenteel ook massaal bevlogen wordt, is Leverkruid of Koninginnekruid, Eupatorium cannabinum
(de bladeren lijken op die van Hennep). Ze groeien en bloeien tussen Riet en Biezen, op allerlei vochtige plaatsen, in bosserij
en ook veel in duinvalleien van juli tot in september. Misschien staan die in de buurt van Jelte's bijenstand. Dat zou hij
moeten merken aan de vlucht en het gewicht van de volken. Misschien moeten we voorlopig tevreden zijn als de bijen
de kost verdienen voor zichzelf. Overigens, in Duitsland maken de imkers zich zorgen als de dracht van Springkraut echt los gaat;
zij vrezen overspoeling van het broednest waardoor er geen winterbijen ontstaan. Tevens vrezen ze dat ze te laat
aan de Varroabestrijding kunnen beginnen. Zo blijven er altijd problemen. Sterkte gewenst. Bijenboom
Ze staan op droge zandgrond en een beetje in de schaduw van fruitbomen en wilgen en linden.
Het grondwater staat op 2 meter diepte. Ze moeten het hebben van regenwater zoals Petro al vertelde.
Ze bestaan voor 98 % uit water. Weeg er maar eens eentje voor en na het drogen van de plant.
Ze past wel op dat ze energie steekt in het produceren van nectar. Het is niet nodig omdat het deze zomer
een ouderwetse is, waarin het uitstekend gaat met alle hommel- en vlindersoorten en andere insecten.
Hommels in overvloed. Die duiken onvermoeibaar hectisch de purperen en roze 'tuute'(= tuitjes) in en uit. Door hen
LUKT BESTUIVING ZONDER NECTAR-TRACTATIE....stank voor dank, lijkt het wel in onze ogen.
Het zijn voornamelijk Akker- en Tuinhommels die er in 'stinken' en hardleers zijn. De 'slimmer lijkende' Aardhommels
hebben hun werkterrein verlegd. Gister ontdekte ik ze op het heideveld 300 meter bij mij vandaan.
Ik heb nog nooit zoveel nieuwe Aardhommelkoninginnen bij elkaar gezien op de eerste flink bloeiende Calluna vulgaris;
met z'n tienen tegelijk op elk struikje zes jaar oude Struikhei. De hoofdbloei is hier pas begonnen.
Ik zag er meer hommeles en vlinders dan honingbijen. Opvallend veel meer Blauwtjes en Gamma-uiltjes
dan in voorgaande jaren . Ze vonden er massaal iets van hun gading. Alle soorten zaten er lang op en vlogen niet tevergeefs.
En wat bijzonder was, concurrentievrezenden : ze verjoegen elkaar niet en gingen niet voor elkaar aan de haal.
Een plantensoort die momenteel ook massaal bevlogen wordt, is Leverkruid of Koninginnekruid, Eupatorium cannabinum
(de bladeren lijken op die van Hennep). Ze groeien en bloeien tussen Riet en Biezen, op allerlei vochtige plaatsen, in bosserij
en ook veel in duinvalleien van juli tot in september. Misschien staan die in de buurt van Jelte's bijenstand. Dat zou hij
moeten merken aan de vlucht en het gewicht van de volken. Misschien moeten we voorlopig tevreden zijn als de bijen
de kost verdienen voor zichzelf. Overigens, in Duitsland maken de imkers zich zorgen als de dracht van Springkraut echt los gaat;
zij vrezen overspoeling van het broednest waardoor er geen winterbijen ontstaan. Tevens vrezen ze dat ze te laat
aan de Varroabestrijding kunnen beginnen. Zo blijven er altijd problemen. Sterkte gewenst. Bijenboom