Stuifmeeloverschot
Moderator: maartenkleijne
- Jelte Pieter Dijkstra
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer:
Stuifmeeloverschot
Vandaag maar eens weer wat volken doorgespit (en een aantal schudzwermen gemaakt). Er zijn een aantal moeren van vorig jaar en die moeten beslist door. Schitterende broednesten en prachtige planken broed! En dat van mijn eigen bastaardmoertjes.
Ik merkte hierbij op dat de volken allemaal prima in het stuifmeel zitten (en zaterdag zelfde gezien bij de volken op de Balsemien). Beide kantramen zitten stampvol en vaak zitten er ook nog hele gordels stuifmeel om het broed of zelfs hele stuifmeelramen in het broednest. Dit was twee jaar terug wel anders toen er een stuifmeeltekort was rondom deze tijd (was wel ietsjes later, maar nog wel in augustus). Ik heb toen een oproep/waarschuwing gedaan via mailinglijst van de vereniging (maar helaas niemand reageerde om de situatie te beamen).
Vanmorgen vlogen de bijen met massa's geel, iets korrelig stuifmeel. En dat is ongekend van mais! Die bloeit momenteel volop en er wordt volop gehaald. Een van mijn stand is gelegen in een enclave van mais. Maar ja waar staat mais niet?
Gedurende de dag werd er minder geel stuifmeel, maar hier van in de plaats vaal wit. Ik weet niet precies wat dat is (mss sneeuwbes ofzo?). Tijdens het maken van de schudzwermen viel er heel wat stuifmeel uit. Ik probeer dit altijd zoveel mogelijk te beperken. In ieder geval is het een goed teken dat er zoveel stuifmeel is. En dan nog te bedenken dat op een stand de guldenroede nog moet bloeien. Die komt hier massaal voor.
gr
Ik merkte hierbij op dat de volken allemaal prima in het stuifmeel zitten (en zaterdag zelfde gezien bij de volken op de Balsemien). Beide kantramen zitten stampvol en vaak zitten er ook nog hele gordels stuifmeel om het broed of zelfs hele stuifmeelramen in het broednest. Dit was twee jaar terug wel anders toen er een stuifmeeltekort was rondom deze tijd (was wel ietsjes later, maar nog wel in augustus). Ik heb toen een oproep/waarschuwing gedaan via mailinglijst van de vereniging (maar helaas niemand reageerde om de situatie te beamen).
Vanmorgen vlogen de bijen met massa's geel, iets korrelig stuifmeel. En dat is ongekend van mais! Die bloeit momenteel volop en er wordt volop gehaald. Een van mijn stand is gelegen in een enclave van mais. Maar ja waar staat mais niet?
Gedurende de dag werd er minder geel stuifmeel, maar hier van in de plaats vaal wit. Ik weet niet precies wat dat is (mss sneeuwbes ofzo?). Tijdens het maken van de schudzwermen viel er heel wat stuifmeel uit. Ik probeer dit altijd zoveel mogelijk te beperken. In ieder geval is het een goed teken dat er zoveel stuifmeel is. En dan nog te bedenken dat op een stand de guldenroede nog moet bloeien. Die komt hier massaal voor.
gr
JP
- semar
- Imker sinds: 1975
- Aantal volken: 9
- Bijenras(sen): buckfast
- Contacteer:
Re: Stuifmeeloverschot
zie dat hier in goede jaren ook,
somige volken zijn echte stuifmeelhamsters!
zover dat somige moertjes weinig ruimte overhouden op met name de midelste raamen,
ik hang maar om en hoop dat ze dat dan maar opslaan tot volgend voorjaar.
vriendelijke groet
Semar(Dominique)
somige volken zijn echte stuifmeelhamsters!
zover dat somige moertjes weinig ruimte overhouden op met name de midelste raamen,
ik hang maar om en hoop dat ze dat dan maar opslaan tot volgend voorjaar.
vriendelijke groet
Semar(Dominique)
- Jelte Pieter Dijkstra
- Contacteer:
Ja, idd...het is nu heel goed....qua stuifmeel dan. Mijn volken op de balsemien hebben een overdaad aan stuifmeel tot hun beschikking maar zijn bijna door hun honing in. Een groot volk daar heeft nog een ca. twee halve broedramen ter beschikking wat veel te weinig is.
Het ene volk gebruikt ook meer dan het andere: en eenmaal veel in opslag = minder legcapaciteit = minder broed = minder consumptie van stuifmeel = relatief nog meer stuifmeelopslag.
De bijen passen dat natuurlijk wel aan, maar de imker moet zorgen voor genoeg ruimte.
gr.
Maar wat bedoel je hie precies mee?Ik hang maar om en hoop dat ze dat dan maar opslaan tot volgend voorjaar.
Het ene volk gebruikt ook meer dan het andere: en eenmaal veel in opslag = minder legcapaciteit = minder broed = minder consumptie van stuifmeel = relatief nog meer stuifmeelopslag.
De bijen passen dat natuurlijk wel aan, maar de imker moet zorgen voor genoeg ruimte.
gr.
JP
- semar
- Contacteer:
dat ze een deel van de stuifmeel voorraad opslaan tot volgend jaar,
(onder een laagje suiker/honing).
Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
(onder een laagje suiker/honing).
Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
- Alex Mönch
- Imker sinds: 1980
- Aantal volken: 7
- Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
- Contacteer:
Wanneer je een schudzwerm maakt met bijen uit de honingkamers,kun je die stuifmeelramen mooi door ze laten leegeten..de jonge koningin heeft dan ook weer legruimte.
Heb dit 2 weken geleden gedaan.....uit het volk waar de schudzwerm vanaf is gehaald,heb ik uit de broedruimte 2 bomvolle stuifmeelramen gehaald en deze aan het volkje waar de schudzwerm voor zou worden gekiept gegeven.....vanmiddag ff gekeken.....alle stuifmeel is op door de grote hoeveelheid jonge bijen uit de schudzwerm en in plaats van de stuifmeel,nu volle ramen gesloten broed.
Heb dit 2 weken geleden gedaan.....uit het volk waar de schudzwerm vanaf is gehaald,heb ik uit de broedruimte 2 bomvolle stuifmeelramen gehaald en deze aan het volkje waar de schudzwerm voor zou worden gekiept gegeven.....vanmiddag ff gekeken.....alle stuifmeel is op door de grote hoeveelheid jonge bijen uit de schudzwerm en in plaats van de stuifmeel,nu volle ramen gesloten broed.
- semar
- Contacteer:
ik maak nu geen schudzwermen meer.
dus hiopenlijk gaat het de voorraadkast (van de dames) in.
groet
Semar(Dominique)
groet
Semar(Dominique)
-
- Imker sinds: 2011
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
- Contacteer:
Jelte kan het zijn dat dat van Fluitenkruid is hier bloeit dat volop en de bijen zijn er gek op.Jelte Pieter Dijkstra schreef: Gedurende de dag werd er minder geel stuifmeel, maar hier van in de plaats vaal wit. Ik weet niet precies wat dat is (mss sneeuwbes ofzo?). Tijdens het maken van de schudzwermen viel er heel wat stuifmeel uit. Ik probeer dit altijd zoveel mogelijk te beperken. In ieder geval is het een goed teken dat er zoveel stuifmeel is. En dan nog te bedenken dat op een stand de guldenroede nog moet bloeien. Die komt hier massaal voor.
gr
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior
Ferry Bantjes senior
- Jelte Pieter Dijkstra
- Contacteer:
Ik denk dat je in de war bent met kleine berenklauw (Heracleum sphondylium). Fuitekruid bloeit al lang niet meer.
Bij mijn Balsemien stand bloeit die H. sphondylium ook redelijk in flinke aantallen (in klein deel van talud waar niet gemaaid is), maar ik heb niet gecheckt nu of ze op vliegen.
Op die andere stand (met vaalwit stuifmeel) weet ik het zo niet te staan, maar het zou kunnen.
En wilde wingerd? Alhoewel ik de kleur daar niet van weet.
gr.
Bij mijn Balsemien stand bloeit die H. sphondylium ook redelijk in flinke aantallen (in klein deel van talud waar niet gemaaid is), maar ik heb niet gecheckt nu of ze op vliegen.
Op die andere stand (met vaalwit stuifmeel) weet ik het zo niet te staan, maar het zou kunnen.
En wilde wingerd? Alhoewel ik de kleur daar niet van weet.
gr.
JP
- Jelte Pieter Dijkstra
- Contacteer:
D,ik maak nu geen schudzwermen meer.
je kunt toch (overtollige) stuifmeelramen uit je oude productievolken halen en die in jonge volken steken of volken die iets minder stuifmeel hebben?
Ik ben van verleden week begonnen met het overhangen van broedramen (met uitlopend broed) in kleine volken. Ik deed dat nooit vanwege ziekteoverdracht, maar ben toch maar overstag gegaan vorig jaar. En dat is mij goed bevallen. Het is een snelle manier om de kleine volkjes 'vlot te trekken'. Zeker met deze temperaturen kunnen de kleine volkjes gemakkelijk een extra broedraam aan. Wel uitlopend broed en uit een volk wat is behandeld met varroa.
Ik ga komende tijd ook nog wat stuifmeel ramen overhangen.
JP