Aziatische hoornaar

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Aziatische hoornaar

Bericht door jossmits » ma 19 mar 2012, 21:33

Ik ben vorige week zondag op de jaarvergadering (en 115 jarig jubileum!) van mijn franse vereniging geweest.
Er was ook een presentatie over deze hoornaar met de gele poten.
Het verhaal was niet optimistisch. Ook vangen van koningen in het voorjaar is niet super nuttig. Van de tien koninginnen die je dan vangt is er maar 1 bevrucht.
Het meest zinvol is vanaf augustus nesten weghalen (probleem is dat ze bijna niet te vinden zijn en 70 % van de nesten zich op een hoogte boven de tien meter in een boom bevindt, hoewel een collega in de buurt van Bergerac me vertelde tijdens de lunch na de vergadering dat hij er in 2011 in totaal een 150 heeft weggehaald, vooral aan de waterkant.)
Voor de imkers is het toch zaak om vanaf augustus zoveel mogelijk hoornaars rond de kasten te vangen om de druk op de kasten te verminderen. Vooral september en oktober is het vernietigen van nesten van belang omdat dan de nieuwe koninginnen uitvliegen.
Ik gebruik als lokmiddel in mijn vallen: 3 tot 6 eetlepels suiker op een halve liter water plus 5 cl rode wijnazijn. Dit mengsel werkt vooral in het najaar. In de lente werkt het minder.

Jos

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Aziatische hoornaar

Bericht door Franschman » ma 19 mar 2012, 21:45

Ja beste mensen hier ben ik weer na een verblijf in verschillende Franse ziekenhuizen.Een hersenontsteking via een koortslip en de val uit een ziekenhuisraam( ! )na psychose, hebben mij de das omgedaan.
Ik zal mijn best weer doen om U van informatie te voorzien. Nu wat betreft die roosters. Inderdaad zijn de verzinkte roosters bedoeld om muizen tegen te houden en enige ventilatie te geven( omdraaien) tijdens het vervoer van de kasten. Ik vind ze niet prettig in de praktijk omdat het vastzetten van deze strips niet echt snel kan gebeuren. Voorts kunnen, zeker in Frankrijk, die metalen roosters heel heet worden als de zon er op schijnt. Beter zij de plastic tegenhangers die je met een schuifsysteempje aan beide zijden gemonteerd op de kast, kan bevestigen en snel kan draaien en/of sluiten. :be5:
Zal een foto zoeken om het te laten zien. Je kan ze ook voor het vlieggat een zesramertje monteren want dat plastic laat zich makkelijk op maat afzagen. Doe U voordeel ermee.

Gebruikersavatar
Miles
Berichten: 57
Lid geworden op: wo 11 mei 2011, 23:20
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 40
Locatie: Frankrijk
Contacteer:

Re: Aziatische hoornaar

Bericht door Miles » di 20 mar 2012, 10:16

8,5 5,5 en 4,2mm
Die van 5.5 is om te voorkomen dat de aziatische hoornaar binnen kan dringen. Ze zijn van Nicotplast.

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Aziatische hoornaar

Bericht door Franschman » di 20 mar 2012, 14:55

Bijen actief 10 november 08 (1).JPG
plastic rooster voor Hollandsche imker !
Ga weer eens proberen een foto te plaatsen van het bedoelde roostertje. Daar gaat 'ie

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Aziatische hoornaar

Bericht door Franschman » za 06 okt 2012, 22:51

Beste medeimkers en Beeleevers,
Mij rest nog steeds één Dadant kast. Andere volken zijn door mijn langdurig verblijf in ziekenhuizen verdwenen. Mijn overgebleven volk koester ik want hier zal ik mijn 'Rucher' weer mee opbouwen. Toch wordt dit volk voortdurend door Aziatisch wespen lastig gevallen. Ik heb het vlieggat verkleind en meerdere wespenvallen geplaatst. Zelf ga ik wel eens voor het vlieggat staan om Aziatische wespen te meppen. Dat gaat mooi, want ze hangen stil ( als een kolibrie )voor het vlieggat. Ondanks mijn rake klappen blijven er nieuwe komen het is dus onbegonnen werk.

De wespen hangen voor het vlieggat en een groepje bijen die daar klaarstaan om de ingang te verdedigen, verkeren in staat van alertheid en opwinding.
Binnekomende, beladen bijen worden regelmatig lastiggevallen en/of gegrepen en gedood. Steeds is het volk in zijn werkzaamheden verstoord en je merkt dat in- en uitvliegen dus haperend gebeurd. :hive:
Met andere woorden: vooral de verstoring door de Aziatische wespen maakt dat het bijenvolk niet meer normaal functioneert. :(

Dat gaat hier echt een probleem vormen mede omdat de verspreiding van nesten van deze Aziaat zich gaat stabiliseren en wellicht gaat uitbreiden.
Er komen hier in Frankrijk steeds meer ingenieuze vallen en vloeistoffen op de markt om de Aziatische wespen weg te vangen. Ik krijg sterk de indruk dat hier alleen de handel van profiteert maar aan het werkelijke probleem wordt geen oplossing geboden.Ik hou U op de hoogte ivm de" Lutte contre le Frelon Asiatique".

Gebruikersavatar
Miles
Berichten: 57
Lid geworden op: wo 11 mei 2011, 23:20
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 40
Locatie: Frankrijk
Contacteer:

Re: Aziatische hoornaar

Bericht door Miles » za 06 okt 2012, 23:11

Bij mij zitten ze ook, alhoewel ik de europese vaker bijen zie pikken dan de aziatische. Zijn er niet echt veel, af en toe geef ik er eentje een rake klap met mijn levre-cadre.

Lijkt me mooi als er een natuurlijke vijand van de aziatische hoornaar is, ergens las ik iets over de koolmees.. Misschien op de site van INRA bordeaux. Dat lijkt mij toch de mooiste oplossing, als de natuur zich zelf equilibreert.

Gonies
Berichten: 19
Lid geworden op: di 23 jul 2013, 18:34
Locatie: Mauroux, Frankrijk
Contacteer:

Re: Aziatische hoornaar

Bericht door Gonies » do 25 jul 2013, 17:05

Hierbij een oude topic aan te vullen met een link voor de poortjes om de frelon tegen te houden

http://www.nicomiel.com/accessoires-pou ... relons.htm

Ton

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Aziatische hoornaar

Bericht door Franschman » vr 26 jul 2013, 06:50

Beste Beeleeevers,
Helaas is het vlieggat-verkleinblokje geen afdoende remedie tegen de Frelon asiatique. Waarom ? De grote wespen hangen min of meer stilstaand in de de lucht voor het vlieggat en verstoren het in en uitvliegen waardoor het gehele volk van de kook raakt en onrustig wordt. Wegvangen en doodmeppen helpt enigszins maar met een nest in de buurt ( moeilijk te vinden) is het onbegonnen werk. Men ziet in ons departement ( Lot 46) nu toch overal posters waarbij het grote publiek op de hoogte wordt gebracht van de invasie van deze exoot en aangespoord wordt met eenvoudige hulpmiddelen ( val van mineraalwaterfles) de grote frelon weg te vangen. Zal proberen een foto van een dergelijke poster op te laden.

Gonies
Berichten: 19
Lid geworden op: di 23 jul 2013, 18:34
Locatie: Mauroux, Frankrijk
Contacteer:

Re: Aziatische hoornaar

Bericht door Gonies » wo 07 aug 2013, 03:55

Ook toevallig, zit ook in de Lot.

Ik heb ze in een bijen-boom-nest naar binnen zien gaan, de paniek die ontstaat is niet gering.

Hier nog een artikel die ik interessant vind en info geeft over de levenswijze van de frelon.

http://www.la-france.nl/artikelen/frelon-hoornaar

Interesante passage vond ik:

Jacques vertelt dat een nest meerdere koninginnen bevat. Ze verschillen qua grootte niet veel van de andere vrouwtjes behalve dan dat ze bevrucht zijn. Deze bevruchte vrouwtjes worden les fondatrices genoemd, de stichtsters. Rondom de eerste nachtvorst vliegen de stichtsters uit en zoeken een plek om te overwinteren; meestal in oude boomstammen. De niet-bevruchte werksters, de nog niet uitgekomen larven en de darren sterven door de vorst. Vogels vermaken zich aan het begin van de winter “kostelijk” met het opruimen van de achtergebleven insecten.

In het voorjaar maakt een koningin een klein “eerste nest”, le nid primaire. Zij heeft het erg druk met de bouw van dit kleine ronde nest, het leggen van de eieren en het voeden van haar larven. De larven zijn vaak wat ondervoed waardoor de insecten kleiner zijn dan hun broers en zussen in de zomer. In het nid primaire wordt een aantal darren en circa 15 werksters geboren, die de koningin gaan helpen om elders het grote hoofdnest te bouwen. De bouw begint in het centrum en breidt zich steeds verder naar de randen uit. Vanaf juni begint de bouw aan dit hoofdnest, waarna het in oktober op zijn volle grootte is. Een nest bevat tegen die tijd ruim 1500 larven, 1000 werksters en 500 koninginnen. Het beste moment om vallen op te hangen is in het voor- en najaar. In die periode moeten les fondatrices worden weggevangen zodat ze geen nieuwe kolonie kunnen stichten.

Groet,

Ton

jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Aziatische hoornaar

Bericht door jossmits » di 20 aug 2013, 08:24

Op 7 september krijg ik een "opleiding" om die nesten te vernietigen. Deze cursus wordt georganiseerd en betaald door het conseil general (het bestuur van het departement). De methode is om met een lange stok met daaraan een soort naald een gas in het nest te spuiten en dan daarna het nest uit de boom te halen.
Ik zal tzt mijn ervaringen hier melden,

Jos

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten