Geslingerde ramen terug geven en zo ja hoe lang dan.

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
FerryB
Berichten: 716
Lid geworden op: wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Geslingerde ramen terug geven en zo ja hoe lang dan.

Bericht door FerryB » wo 07 aug 2013, 20:27

Ik wil mijn mooie uitgebouwde Honingkamer ramen bewaren voor het volgende jaar en ze opslaan in een oude vriezer.
Nu ze geslingerd zijn wil ik ze teruggeven aan de bijen om ze schoon te laten likken enz. Maar hoelang moet ik ze er dan opzetten.

Ik ben namelijk bang dat als ik ze zo opsla nat dus dat ze dan gaan gisten.
Of gaat dat wel en kun je ze beter niet even terug geven?

Kortom de vraag is hoe kan ik dat het beste aanpakken.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Geslingerde ramen terug geven en zo ja hoe lang dan.

Bericht door Bart de Coo » wo 07 aug 2013, 21:07

De handigste methode vind ik toch om de honingbakken op de bodem te zetten, dus ónder de broedkamers. Opgeruimd staat netjes en de wintertros kan mooi onder de broedbak uitbungelen. Ideaal!

Bart

FerryB
Berichten: 716
Lid geworden op: wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Geslingerde ramen terug geven en zo ja hoe lang dan.

Bericht door FerryB » wo 07 aug 2013, 21:23

Bart de Coo schreef:De handigste methode vind ik toch om de honingbakken op de bodem te zetten, dus ónder de broedkamers. Opgeruimd staat netjes en de wintertros kan mooi onder de broedbak uitbungelen. Ideaal!

Bart
Bart met de ramen erin bedoel je?
En krijg je dan geen wasmotten in je mooie uitgebouwde raampjes?
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Geslingerde ramen terug geven en zo ja hoe lang dan.

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 07 aug 2013, 21:57

Ik wil nog minstens 50 jaar imkeren! en dus zet ik de net geslingerde ramen bovenop. Ik heb zondag een paar keer een knoerdvolle bak met combiramen van zijn plek gehad en dat is echt niet gezond voor je rug. Waarom ga ik mezelf kastijden door de kasten uitelkaar te halen om die ramen onder te plaatsen?

Ik heb toevallig gisteren geslingerde ramen bovenop geplaats.
De wat donkere raampjes heb ik terug gegeven aan volken die nog wel wat ruimte konden gebruiken en de hele lichte nieuw uitgebouwde raampjes heb ik bovenop grote volken gezet die nog geen voerbak hadden. Die gaan die ramen leegmaken. Ik laat ze er een aantal dagen. (ca. 4 a 5 dagen) op en dan inspecteer ik ze als ze goed leeg zijn. Indien leeg dan neem ik ze mee naar huis en dan kunnen gaan ze droog op zolder. Dan heb ik vorig jaar (en de jaren daarvoor) ook gedaan en dat heeft mij uitstekend voldaan. Gewoon in het licht en dan heb ik nergens last van. Die zolder is onverwarmd en het is daar s-winters net boven vriespunt.
Ik had afgelopen voorjaar een ekele gang van een wasmotlarve, maar dat is alles. Die komen dan uit de zaagspleet.
Niks geen azijnzuur. Gewoon droog.

Je kunt ze ook nat opslaan in Ikea boxen, maar het geeft wel wat geklieder vind ik .
JP

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Geslingerde ramen terug geven en zo ja hoe lang dan.

Bericht door Hans van der Post. » wo 07 aug 2013, 22:45

Al eerder geschreven: http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... erde+ramen

Ook ik vind het een kleverige boel als je de raten nat opbergt. Je krijgt zeker gisting op de overgebleven honing. Dit moeten de bijen in het voorjaar weer opruimen!!
Een derde mogelijkheid; leg een uitlaatbord zonder uitlaat, daarop een lege honingkamer en dan de uit te likken ramen in de bakken. Om de stapel niet te hoog te maken twee bakken tegelijk. Als ze schoon en gerepareerd zijn; na het afhalen onmiddellijk goed afdekken.(wasmot)Ik stapel de bakken op en tussen elke bak een uitgevouwen krant. Ik heb daardoor geen wasmotten.
!Hans.

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Geslingerde ramen terug geven en zo ja hoe lang dan.

Bericht door Alex Mönch » do 08 aug 2013, 06:58

Ramen met oude/gegiste honing geef ik nooit zo aan het volk , maar spuit ze met een douchekop vol lekker lauw water ...10 minuten laten staan en dan goed uitschudden....ze zijn dan weer heerlijk fris en de bijen vinden dit heerlijk.Tijdens een schraal voorjaar vinden ze deze vochtige ramen dubbel prettig.

Robbert
Berichten: 326
Lid geworden op: di 08 jul 2003, 13:24
Contacteer:

Re: Geslingerde ramen terug geven en zo ja hoe lang dan.

Bericht door Robbert » do 08 aug 2013, 11:45

Ik geef elke HK maximaal drie dagen terug aan het volk waar het vanaf kwam.
Boven de BK een dekplank met het gat open en daarboven de lege natte HK. Vervolgens daarboven weer een dekplank met daarboven een 6 liter (witte) voerbak met alle zegelwas van die betreffende bak. In die drie dagen likken ze de voerbak leeg en houd je droge zegelwas over en is de HK gerepareerd en schoongemaakt. Soms verzamelen ze alle restjes in een HK raam welke ik uitspoel. Dat is dan het enige wat verloren gaat maar veelal gaat het gewoon het volk in omdat die extra dekplank aanwezig is tussen HK en BK.

De HK gaat vervolgens bij mij in de schuur en de droge HK ramen gaan dan in doorzichtige Xenos bakken die ook in de schuur komen te staan. Maar ik besef me dat dit lukt met 4 tot 6 volken. Als je meer hebt is het denk ik niet meer te doen en moet je in de schuur gaan stapelen zoals Hans dat doet.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Geslingerde ramen terug geven en zo ja hoe lang dan.

Bericht door Jaap v.Popering » do 08 aug 2013, 11:52

Na het slingeren berg ik mijn lege ramen gelijk op in een oude vrieskist en stapel die helemaal vol . Dan krijgt die kist een zwavelkaartje om eventuele wasmot te doden , en daarna wat ijsazijn in een potje ter ontsmetting .
Daarna gaat deze dicht tot in de lente , en komen de ramen er uit zoals ik die er in geplaatst heb .

Wanneer je enkel rijpe honing slingert , zou ik wel eens willen weten hoe die gisting dan tot stand kan komen . :think:

Jaap v P

Robbert
Berichten: 326
Lid geworden op: di 08 jul 2003, 13:24
Contacteer:

Re: Geslingerde ramen terug geven en zo ja hoe lang dan.

Bericht door Robbert » do 08 aug 2013, 11:59

Die gisting kan tot stand komen doordat honing (=suiker) water aantrekt. Daardoor wordt de honing dunner en komt er gisting op gang. Ooit in het verleden mijn lekbak van de ontzegelbak niet meteen schoonmaak maar twee dagen laat staan en dan zit er ineens hele vloeibare honing in.

Dus of droog laten likken of invriezen.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Geslingerde ramen terug geven en zo ja hoe lang dan.

Bericht door Tieme » do 08 aug 2013, 13:49

Hallo allemaal,

Ik sla ook de ramen nat op en heb nog geen last gehad van problemen met teruggeven.Ik behandel de bakken ook niet met zwavel of ijsazijn. Nergens voor nodig. Gisten heb ik niet kunnen bemerken, maar ik denk niet dat als het gebeurt dit een probleem is. Misschien dat de bijen wat moeten opruimen, maar dat kan ook een voordeel zijn. De bijen nemen de natte honingkamers meteen in gebruik. Droge honingkamers laten ze in eerste instantie links liggen.

Je moet alleen wel zorgen dat er niets bij de raten kan; geen vocht, geen bijen en geen wasmotten.

Mocht je de boel absoluut droog willen opslaan, zet de honing kamer dan boven op de dekplant (met open voergat). De bijen brengen dan meestal de honingresten naar beneden.

Groeten,

Tieme

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten