Het wonder is dan eindelijk geschied

. Vanavond hebben de bijen voor het eerst op de Balsemien gevlogen. En dat werd tijd! Al die weken dat de bijen daar al stonden is er niks gebeurd en holden de volken achteruit

. Achteraf bekeken had ik misschien niet hoeven voeren, maar ik ben toch maar blij dat ik het wel heb gedaan. Er werd niet meer gebouwd en enkele volken zaten bijna tegen verhongering aan. Ik heb ze vanavond nog een portie gegeven en vanaf nu moet de balsemien het over nemen. Ik ben beniewd naar de uitwerking.
Het opmerkelijke is, het was extra hoog water. De Balsemien stond een dikke meter in het water! Nog niet eerder gezien. Het was aflopend tijd, maar de piek moet geweest zijn rond 18:00 uur (zei een jonge knaap tegen mij die op paling aan het vissen was).
Toen ik om 19:30 aankwam vlogen de bijen nauwelijks, maar mondjes maat, maar gedurende de avond vorderde (terwijl ik aan het voeren was) kwamen er meer en meer bepoederde bijen de kasten ingevlogen. Er was ook iets meer activitet door het voeren, maar er werd ook harder gevlogen.
De planten hebben door het hoge tij nu voor enkele dagen wel genoeg water (neem ik toch aan), en ik verwacht dus dat ze de komende dagen zeker zullen honingen. Ben benieuwd of dit nu de hele dag is of alleen 's-avond twee uurtjes voor donker.
Ik heb om 19:00 uur nog even bij de brug gestaan en toen geen bijen op de planten kunnen ontdekken, maar de met stuifmeel bepoederde bijen tonen wel degelijk aan dat ze er op vliegen.
Gr.