Mijn volkje op twee BK vanavond nagekeken. In de bovenste BK zitten op 6 ramen gesloten broed en wat brias. Op de andere ramen stuifmeel ( buitenste ramen ) en gesloten honing.
Op 1 raam vond ik twee speeldoppen.
De onderste BK worden 6 ramen gevuld met honing en twee met wat stuifmeel. 4 ramen worden nog licht uitgebouwd.
Nu moet ik zorgen voor een goede winterzit, en nog gaan bijvoeren. Moet ik nu de ramen opnieuw gaan rangschikken zodat het broed verplaats wordt naar de onderste BK.
Of alles laten zo als het is. Volgens mij moet ik 3 ramen gesloten broed verplaatsen en wat ramen met honing naar boven.
Graag wat tips van jullie.
Ed.
herschikken voor inwinteren
Moderator: Hans van der Post.
- Jelte Pieter Dijkstra
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer:
Re: herschikken voor inwinteren
Hoe langer ik imker, des te minder ik schik.
Het enige wat ik nog wel eens doe is een raam omkeren als er aan 1 zijde niet aan gewerkt wordt.
Ik zou de ramen die nog moeten wordt uitgebouwd naar boven halen (boven worden de onderkanten van de ramen beter uitgebouwd).
Verder opletten dat de stuifmeelramen niet je broednest splitsen (anders iets naar de zijkant hangen).
Verder lichtjes voeren.
gr.
Het enige wat ik nog wel eens doe is een raam omkeren als er aan 1 zijde niet aan gewerkt wordt.
Ik zou de ramen die nog moeten wordt uitgebouwd naar boven halen (boven worden de onderkanten van de ramen beter uitgebouwd).
Verder opletten dat de stuifmeelramen niet je broednest splitsen (anders iets naar de zijkant hangen).
Verder lichtjes voeren.
gr.
JP
- Alex Mönch
- Imker sinds: 1980
- Aantal volken: 7
- Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
- Contacteer:
Beehotel,er zijn verschillende mogelijkheden.
Je kunt de ramen met honing slingeren,dan heeft de koningin weer ruimte om te leggen en dan voeren.....ikzelf zou alle kantramen vervangen door sluitblokken.
Als je niet wilt slingeren,dan de onderbak met de ramen honing boven zetten voor een betere natuurlijke positie van de honing/winter voorraad en dan gaan voeren.
Je kunt de ramen met honing slingeren,dan heeft de koningin weer ruimte om te leggen en dan voeren.....ikzelf zou alle kantramen vervangen door sluitblokken.
Als je niet wilt slingeren,dan de onderbak met de ramen honing boven zetten voor een betere natuurlijke positie van de honing/winter voorraad en dan gaan voeren.
-
- Imker sinds: 1957
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Ed Laat alles zoals het is. De bijen weten wel hoe het moet. Doen het voer vanzelf boven het broednest. Jij hoeft alleen de varroa mijt te besrijden en te voeren'beehotel schreef:
Nu moet ik zorgen voor een goede winterzit,
Ed.
ad staals
-
- Imker sinds: 1957
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
A.A. Staals schreef:Ed Laat alles zoals het is. De bijen weten wel hoe het moet.Ze doen het voer vanzelf boven het broednest. Jij hoeft alleen de varroa mijt te besrijden en te voeren'beehotel schreef:
Nu moet ik zorgen voor een goede winterzit,
Ed.
ad staals
-
- Imker sinds: 2013
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
jelte die twee speeldopjes die ik vond weghalen en voor de rest geen zorgen maken, of misschien nog een niet uitgebouwd raan bij het broednest hangen zo dat ze deze nog kunnen gaan uitbouwen.Jelte Pieter Dijkstra schreef:Hoe langer ik imker, des te minder ik schik.
Verder lichtjes voeren.
gr.