Geslingerde ramen terug geven en zo ja hoe lang dan.

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Geslingerde ramen terug geven en zo ja hoe lang dan.

Bericht door A.A. Staals » zo 18 aug 2013, 20:44

Jeroenvt schreef:Had gisteren geslingerd, en met geopend gat op de dekplank gezet, maar ze waren vanmiddag al weer honing aan het opslaan. De boefjes.
Jeroen
Als je er een lege bak tussen had gezet hadden ze dat niet gedaan.

ad staals

FerryB
Berichten: 716
Lid geworden op: wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Geslingerde ramen terug geven en zo ja hoe lang dan.

Bericht door FerryB » di 27 aug 2013, 00:18

Jaap v.Popering schreef:

Omdat ik door omstandigheden dit jaar wat vroeger het seizoen af moet sluiten is mijn eerste kist gevuld . Zelfs de ramen welke na het slingeren veel stuifmeel bevatten worden hier opgeslagen en in de lente zonder problemen in de bestuivingsvolken gebruikt. Het potje wat er in staat bevat enkele centimeters ijsazijn . Zie zo .. die kist gaat tot maart 2014 dicht . :wink:
Jaap, ik heb dat vorig jaar ook gedaan die IJsazijn werkt prima maar het stinkt ontzettend en hoe krijg je die lucht dan weer weg in het voorjaar. Mijn vriezers zijn gevuld en ik wil er morgen IJsazijn in zetten.
kortom hoe doe jij dat met die lucht/stank als je het ook zo doet??
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Geslingerde ramen terug geven en zo ja hoe lang dan.

Bericht door Jaap v.Popering » di 27 aug 2013, 07:44

In de lente is die niet meer zo hevig .

Ik haal die enkele dagen voordat ik die denk te gebruiken uit de vriezer om te luchten . De bijen schijnen minder last van te hebben dan dat wij denken want een enkele keer gebruik ik die wel eens gelijk , daar hebben de volken ook geen enkele moeite mee .

Jaap v P

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Geslingerde ramen terug geven en zo ja hoe lang dan.

Bericht door Jaap v.Popering » vr 28 feb 2014, 14:28

Jaap v.Popering schreef:Het staat natuurlijk buiten kijf dat alle honing welke in de open lucht bewaard wordt vanwege het hygroscopisch zijn zal gaan gisten dat is al vele eeuwen bekend . vijftig jaar terug werden de raten is de winter ook al in een torenvorm opgeslagen .
Sinds er vrieskisten zijn voor opslag is dit vele malen gemakkelijker door dit op deze manier te doen . Ik heb in mijn stal al heel veel jaren deze opslagruimte geplaatst .

Omdat ik door omstandigheden dit jaar wat vroeger het seizoen af moet sluiten is mijn eerste kist gevuld . Zelfs de ramen welke na het slingeren veel stuifmeel bevatten worden hier opgeslagen en in de lente zonder problemen in de bestuivingsvolken gebruikt. Het potje wat er in staat bevat enkele centimeters ijsazijn . Zie zo .. die kist gaat tot maart 2014 dicht . :wink:

Afbeelding
Inmiddels is het bijna een maart en heb deze kist even opengemaakt voor een plaatje , en zie het resultaat :D


Afbeelding

Gebruikersavatar
jasper-k
Berichten: 211
Lid geworden op: wo 21 okt 2009, 17:19
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast en bastaard (geschepte zwermen)
Locatie: alphen aan den rijn
Contacteer:

Re: Geslingerde ramen terug geven en zo ja hoe lang dan.

Bericht door jasper-k » vr 28 feb 2014, 23:50

tja daar kunnen mijn 15 hk met een krantje ertussen niet tegen op...
Hoop dit jaar een stand te vinden waar ik ook zo'n grote vriezer kwijt kan :pray: :)
Gelukkig kan ik nu alles bij schoonouders plaatsen want in mijn kleine schuurtje raak ik die "rommel" niet eens kwijt :whistle:
Met vriendelijke groet, Jasper

Achi
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 01 apr 2020, 21:41
Imker sinds: 2020
Aantal volken: 4
Contacteer:

Re: Geslingerde ramen terug geven en zo ja hoe lang dan.

Bericht door Achi » vr 11 sep 2020, 12:09

Hans van der Post. schreef:
wo 07 aug 2013, 22:45
Al eerder geschreven: http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... erde+ramen

Ook ik vind het een kleverige boel als je de raten nat opbergt. Je krijgt zeker gisting op de overgebleven honing. Dit moeten de bijen in het voorjaar weer opruimen!!
Een derde mogelijkheid; leg een uitlaatbord zonder uitlaat, daarop een lege honingkamer en dan de uit te likken ramen in de bakken. Om de stapel niet te hoog te maken twee bakken tegelijk. Als ze schoon en gerepareerd zijn; na het afhalen onmiddellijk goed afdekken.(wasmot)Ik stapel de bakken op en tussen elke bak een uitgevouwen krant. Ik heb daardoor geen wasmotten.
Gebruik je ook ijsazijn? Of tussen elk honingkamer krant en verder niks?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Geslingerde ramen terug geven en zo ja hoe lang dan.

Bericht door Hans van der Post. » wo 16 sep 2020, 19:14

Nee ik gebruik geen ijsazijn het stinkt! Bewaar de geslingerde raten nat. Berg ze direct op in plastiek zakken -gesloten.
De tweede manier laten uitlikken - twee dagen - en dan direct na het uitlikken opstapelen met drie vellen krant tussen elke bak.
In het voorjaar geen stank en geen wasmot!
!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten