bijen overzetten in andere kast
Moderator: Hans van der Post.
-
- Imker sinds: 2013 / 2014
- Aantal volken: 6
- Bijenras(sen): buckfast
- Contacteer:
bijen overzetten in andere kast
Hallo allemaal.
Begin mei hebben we besloten om bijen te gaan houden.
Van een imker een gebruikte 10 ramer en een gebruikte 6 ramer gekregen.
Een volgende imker had ons een volk belooft en daar de 6 ramer heen gebracht.
De 10 ramer mooi schoon gemaakt, en in afwachting van wat er zou komen buiten bij het openhaard hout onder een afdak neergezet.
In die 10 ramer is half juni een zwerm getrokken, prachtig, ze vliegen als een bezetene.
Omdat de 10 ramer voor verbetering vatbaar is, heb ik een nieuwe segeberger kast gekocht ( de buitenkant zelfs met polyester bekleed, mooi sterk ).
Ik had mij voor genomen om het volk uit de 10 ramer over te zetten in de nieuwe kast. ( het formaat past )
Als ik de ramen nu bekijk zijn ze behoorlijk dik uitgebouwd ( 4 ramen +/- 6mm buiten de latten 5e raam aan 1 kant ).
Meet ik nu de afstand van de ramen in de oude kast dan is dat ongeveer 38 mm ( hart op hart )
In de segeberger is die afstand 35 mm dat.
Dat wil dus zeggen dat er tussen de raten 3 mm minder ruimte komt.
Zet ik deze ramen in de segeberger dan kunnen de bijen dus niet " rug aan rug " aan het werk maar zullen ze moeten schikken.
Zou dat problemen geven ? ? ? ?
Een oplossing zou zijn om er kunstraat tussen de broedramen te zetten, maar lijkt mij wel een risico in deze tijd van het jaar. ( men verwacht nog wel warm weer )
Wat is jullie mening en of hebben jullie een betere oplossing.
( bij de imker in de buurt vraag ik dit ook, ik wil zoveel mogelijk info )
Begin mei hebben we besloten om bijen te gaan houden.
Van een imker een gebruikte 10 ramer en een gebruikte 6 ramer gekregen.
Een volgende imker had ons een volk belooft en daar de 6 ramer heen gebracht.
De 10 ramer mooi schoon gemaakt, en in afwachting van wat er zou komen buiten bij het openhaard hout onder een afdak neergezet.
In die 10 ramer is half juni een zwerm getrokken, prachtig, ze vliegen als een bezetene.
Omdat de 10 ramer voor verbetering vatbaar is, heb ik een nieuwe segeberger kast gekocht ( de buitenkant zelfs met polyester bekleed, mooi sterk ).
Ik had mij voor genomen om het volk uit de 10 ramer over te zetten in de nieuwe kast. ( het formaat past )
Als ik de ramen nu bekijk zijn ze behoorlijk dik uitgebouwd ( 4 ramen +/- 6mm buiten de latten 5e raam aan 1 kant ).
Meet ik nu de afstand van de ramen in de oude kast dan is dat ongeveer 38 mm ( hart op hart )
In de segeberger is die afstand 35 mm dat.
Dat wil dus zeggen dat er tussen de raten 3 mm minder ruimte komt.
Zet ik deze ramen in de segeberger dan kunnen de bijen dus niet " rug aan rug " aan het werk maar zullen ze moeten schikken.
Zou dat problemen geven ? ? ? ?
Een oplossing zou zijn om er kunstraat tussen de broedramen te zetten, maar lijkt mij wel een risico in deze tijd van het jaar. ( men verwacht nog wel warm weer )
Wat is jullie mening en of hebben jullie een betere oplossing.
( bij de imker in de buurt vraag ik dit ook, ik wil zoveel mogelijk info )
-
- Imker sinds: 2010
- Aantal volken: 5
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Re: bijen overzetten in andere kast
Je kan in de segeberger andere afstandsrepen zetten, 10 raams ipv 11 raams. Volgend jaar, als je nieuwe kunstraat inhangt, kan je dan evt weer terug naar 11 raams afstandsrepen.
Ontwerpster van natuurlijke tuinen. Beginnend imker en zeer geinteresseerd in dracht en drachtplanten.
-
- Imker sinds: 1979
- Aantal volken: 12
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Bij het overzetten van 11 raams afstandrepen naar 10 raams afstandrepen kan het zijn dat er wat ruimte overblijft aan de zijkant. Dat hoeft niet zo'n probleem te zijn, maar ik heb hetzelfde gehad. Uiteindelijk heb ik het maar gelaten zoals het was. Je zou wel een kunststof broedkamer 10 raams kunnen bijkopen en daar het volk in huisvesten. Aan een enkele bak heb je volgend jaar toch niet genoeg. Het stapelen van 10 op 11 raams bakken en omgekeerd gaat probleemloos, dat doe ik al jaren.
-
- Imker sinds: 2011
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
- Contacteer:
Als je een 11 raamsbak op een 10 ramer zet of andersom dan zitten de ramen toch niet meer recht boven elkaar, dus ik dacht dat dat niet kon.Eddy Geurtsen schreef:Bij het overzetten van 11 raams afstandrepen naar 10 raams afstandrepen kan het zijn dat er wat ruimte overblijft aan de zijkant. Dat hoeft niet zo'n probleem te zijn, maar ik heb hetzelfde gehad. Uiteindelijk heb ik het maar gelaten zoals het was. Je zou wel een kunststof broedkamer 10 raams kunnen bijkopen en daar het volk in huisvesten. Aan een enkele bak heb je volgend jaar toch niet genoeg. Het stapelen van 10 op 11 raams bakken en omgekeerd gaat probleemloos, dat doe ik al jaren.
Maar jij doet het al jaren zeg je??
Zou een hoop gedoe schelen van bakken precies bij elkaar houden enzo.
Graag wat meer uitleg daarover.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior
Ferry Bantjes senior
-
- Contacteer:
Ja, eerst dacht ik ook dat 10 raamsbakken alleen op 10 raamsbakken konden staan, en elfraams alleen op elfraams. Maar inmiddels heb ik van alles door elkaar staan. Waar mogelijk hou ik 10 op 10 en 11 op 11, maar 10 op 11 en 11 op 10 gaat net zo goed. Natuurlijk wordt er wel eens wat braamraat aangezet tussen de boven- en onderlatten, maar daar heb je pas last van als je van een onderbak een bovenbak maakt (en dan haal je dat nog met één haal van het plamuurmes weg).
De bijen maakt het allemaal niets uit, slechts onze mensengedachten hinderen ons hier. We denken dat het allemaal recht moet, maar als je al eens in een korf hebt gekeken, weet je dat er in het bijenleven veel dingen krom zijn.
p.s.
Als ik nog weer kon kiezen, zou ik absoluut voor 10 raams bakken kiezen, maar destijds was alleen maar de Duitse 11 raams bak beschikbaar. Toen de 10 raams bakken beschikbaar kwamen, ben ik daar verder mee gegaan, maar van die elfraams bakken heb ik er nog heel wat en die zwerven dus op en onder de 10 raams bakken.
Groeten, Eddy
De bijen maakt het allemaal niets uit, slechts onze mensengedachten hinderen ons hier. We denken dat het allemaal recht moet, maar als je al eens in een korf hebt gekeken, weet je dat er in het bijenleven veel dingen krom zijn.
p.s.
Als ik nog weer kon kiezen, zou ik absoluut voor 10 raams bakken kiezen, maar destijds was alleen maar de Duitse 11 raams bak beschikbaar. Toen de 10 raams bakken beschikbaar kwamen, ben ik daar verder mee gegaan, maar van die elfraams bakken heb ik er nog heel wat en die zwerven dus op en onder de 10 raams bakken.
Groeten, Eddy
-
- Contacteer:
Het bevalt mij juist heel goed die 11 raamsbakken, waarom zou je terug willen naar 10 raams kasten?Eddy Geurtsen schreef: p.s.
Groeten, Eddy
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior
Ferry Bantjes senior
-
- Contacteer:
Bij het uitnemen van ramen uit de elfraams kast "rollen" de bijen nogal tussen de raten, bij de tienraamskast is er meer ruimte tussen de raten, daarom minder bijen die in de knel komen.
Ach, het blijft natuurlijk toch een persoonlijke keuze....
Ach, het blijft natuurlijk toch een persoonlijke keuze....
-
- Contacteer:
Ja precies, ik haal standaard 1 kantraam eruit en dan verplaats ik de hele handel naar die kant en dan komt dat kant raam daar weer.
De ene keer naar de ene kant en de volgende keer naar de andere kant (als ik het nog weet
)
De ene keer naar de ene kant en de volgende keer naar de andere kant (als ik het nog weet

met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior
Ferry Bantjes senior
- alfa vulgaris
- Imker sinds: 2010
- Aantal volken: 0
Ik heb alleen maar 11 raams broedbakken en 10 raams honingkamers omdat ik denk dat er in een 10 raams honingkamer meer honing pastFerryB schreef:Als je een 11 raamsbak op een 10 ramer zet of andersom dan zitten de ramen toch niet meer recht boven elkaar, dus ik dacht dat dat niet kon.Eddy Geurtsen schreef:Bij het overzetten van 11 raams afstandrepen naar 10 raams afstandrepen kan het zijn dat er wat ruimte overblijft aan de zijkant. Dat hoeft niet zo'n probleem te zijn, maar ik heb hetzelfde gehad. Uiteindelijk heb ik het maar gelaten zoals het was. Je zou wel een kunststof broedkamer 10 raams kunnen bijkopen en daar het volk in huisvesten. Aan een enkele bak heb je volgend jaar toch niet genoeg. Het stapelen van 10 op 11 raams bakken en omgekeerd gaat probleemloos, dat doe ik al jaren.
Maar jij doet het al jaren zeg je??
Zou een hoop gedoe schelen van bakken precies bij elkaar houden enzo.
Graag wat meer uitleg daarover.

En geloof me...het vliegt er soms in hoor

---
Realiseer me dat ik jok.
Dit jaar voor het eerst een 11 raams broedhoningkamer geplaatst want dan kreeg ik ineens zeeën van tijd.
-
- Contacteer:
Waar zou de meeste honing in gaan, in 11 ramen of in tien ramen? Ik zelf denk dat het niet veel uitmaakt. De elf honingramen zullen wat minder spekraat krijgen, dus dan zit er iets minder in, maar je hebt wel een raampje meer te slingeren....