Verschil tussen 11r HK en 10r HK scheelt 1 x bijenruimte over de gehele oppervlakte
32 cm x 12 cm x 0,5 cm = 192 cm3 = al snel een half potje toch? skraper die ik ben.
1 raam minder slingeren scheelt meer
Begin me af te vragen of die 10% meer verdampingsoppervlak van die 11 raams honingkamer niet nog veel meer scheelt dan dat halve potje tussen 2 raten.
Denk dat het laatste het toch het meest significant is zeker bij "natte dracht"
alfa vulgaris schreef:Verschil tussen 11r HK en 10r HK scheelt 1 x bijenruimte over de gehele oppervlakte
32 cm x 12 cm x 0,5 cm = 192 cm3 = al snel een half potje toch? skraper die ik ben.
Begin me af te vragen of die 10% meer verdampingsoppervlak van die 11 raams honingkamer niet nog veel meer scheelt dan dat halve potje tussen 2 raten.
dat hangt er vanaf alfa, met minder ramen bouwen de bijen de ramen tot het maximale uit en krijg je spekraaten,
ik heb jaren in de honingkamer de rqamen zelfs op 4 cm afstand gehad,
nog minder slingeren met dezelfde inhoud.de cellen worden dan extra verlengd en steken boven de latten uit.
alfa vulgaris schreef:Verschil tussen 11r HK en 10r HK scheelt 1 x bijenruimte over de gehele oppervlakte
dat hangt er vanaf alfa, met minder ramen bouwen de bijen de ramen tot het maximale uit en krijg je spekraaten,
ik heb jaren in de honingkamer de rqamen zelfs op 4 cm afstand gehad,
nog minder slingeren met dezelfde inhoud.de cellen worden dan extra verlengd en steken boven de latten uit.
Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Worden de ramen dan niet te zwaar ?
Je loopt dan tijdens het slingeren toch meer risico dat de raat sneuveld ?
bij 11 ramen lijkt mij ook een voordeel dat je gedoceerd kunt toevoegen of juist weg halen.
[quote="mschreurs
Worden de ramen dan niet te zwaar ?
Je loopt dan tijdens het slingeren toch meer risico dat de raat sneuveld ?
bij 11 ramen lijkt mij ook een voordeel dat je gedoceerd kunt toevoegen of juist weg halen.[/quote]
nee hoor voor de ramen is het geen probleem, de uitstekende delen van de cel worden beschadigd,
ik korte ze dan weer in tot de latbreete, volgende oogst weer spekraat.
het is een kwestie van voorkeur, in duitsland kun je honingkamers met brede afstandsrepen kopen
en wordt door somigen altijd met minder raamen ´spekraat´in de honingbak gewerkt.
kwesie van voorkeur.
Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Laatst gewijzigd door semar op wo 21 aug 2013, 07:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Ewout schreef:Bij de werkbij verkopen ze ook afstandsrepen voor 9 ramen (spaarkast)!
Ja en die ramen/afstandsrepen gebruik je in de honingkamer werkt perfect. Helpt ook wel eens om de moer beneden te houden - geen moerrooster. Maaaaar..... sommige moeren zijn eigenwijs.