bijen overzetten in andere kast

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

alfa vulgaris
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: bijen overzetten in andere kast

Bericht door alfa vulgaris »

Verschil tussen 11r HK en 10r HK scheelt 1 x bijenruimte over de gehele oppervlakte
32 cm x 12 cm x 0,5 cm = 192 cm3 = al snel een half potje toch? skraper die ik ben. :wink:

1 raam minder slingeren scheelt meer :lol:

Begin me af te vragen of die 10% meer verdampingsoppervlak van die 11 raams honingkamer niet nog veel meer scheelt dan dat halve potje tussen 2 raten. :think:

Denk dat het laatste het toch het meest significant is zeker bij "natte dracht" :idea:
Eddy Geurtsen
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Eddy Geurtsen »

Alfa, ik heb het al wel eens vaker gezegd: Imkeren is (gelukkig) geen exacte wetenschap :D
mschreurs
Imker sinds: 2013 / 2014
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Bericht door mschreurs »

Hallo allemaal,

Ik maak lijkt het wel een discussie los, maar het wordt bijna een ander onderwerp. ( vind ik niet erg, een discussie als deze vind ik ook interesant )

Vanavond de imker gebeld en mijn ideën voor gelegd.

In de 35 jaar dat ik imker zegt hij, ben jij de eerste die er over begint, ik heb ze altijd zo over gezet, voor de bijen geen probleem schijnbaar.

( is dit dan een stukje nieuwe lichting imkers ??? )

De imker komt binnenkort kijken hoe het er bij staat en dan gaan we wel of geen actie ondernemen.

Om het broed breder te zetten en kunstraat er tussen vond hij ( en dat vermoede ik al ) een te groot risico in deze tijd van het jaar.

Het zal binnenkort wel goed komen denk ik.

groet, Martijn
mschreurs
Contacteer:

Bericht door mschreurs »

Hallo allemaal,

Ik maak lijkt het wel een discussie los, maar het wordt bijna een ander onderwerp. ( vind ik niet erg, een discussie als deze vind ik ook interesant )

Vanavond de imker gebeld en mijn ideën voor gelegd.

In de 35 jaar dat ik imker zegt hij, ben jij de eerste die er over begint, ik heb ze altijd zo over gezet, voor de bijen geen probleem schijnbaar.

( is dit dan een stukje nieuwe lichting imkers ??? )

De imker komt binnenkort kijken hoe het er bij staat en dan gaan we wel of geen actie ondernemen.

Om het broed breder te zetten en kunstraat er tussen vond hij ( en dat vermoede ik al ) een te groot risico in deze tijd van het jaar.

Het zal binnenkort wel goed komen denk ik.

groet, Martijn
alfa vulgaris
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Bericht door alfa vulgaris »

Ik zou nog een reaktie plaatsen.

Wat ik zou doen..

Als de hartafstand tussen de raten 38 mm is zou ik die nu zo laat in het jaar behouden dus 10 raams afstandsrepen kopen voor de nieuwe kast.

Als het 35 mm is dan kun je de 11 raams strips laten zitten en komt het nest precies zo te zitten als het zat.
De latten horen 22mm breed te zijn.
semar
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Contacteer:

Bericht door semar »

alfa vulgaris schreef:Verschil tussen 11r HK en 10r HK scheelt 1 x bijenruimte over de gehele oppervlakte
32 cm x 12 cm x 0,5 cm = 192 cm3 = al snel een half potje toch? skraper die ik ben. :wink:

Begin me af te vragen of die 10% meer verdampingsoppervlak van die 11 raams honingkamer niet nog veel meer scheelt dan dat halve potje tussen 2 raten. :think:

Denk dat het laatste het toch het meest significant is zeker bij "natte dracht" :idea:
dat hangt er vanaf alfa, met minder ramen bouwen de bijen de ramen tot het maximale uit en krijg je spekraaten,
ik heb jaren in de honingkamer de rqamen zelfs op 4 cm afstand gehad,
nog minder slingeren met dezelfde inhoud.de cellen worden dan extra verlengd en steken boven de latten uit.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
mschreurs
Contacteer:

Bericht door mschreurs »

semar schreef:
alfa vulgaris schreef:Verschil tussen 11r HK en 10r HK scheelt 1 x bijenruimte over de gehele oppervlakte

dat hangt er vanaf alfa, met minder ramen bouwen de bijen de ramen tot het maximale uit en krijg je spekraaten,
ik heb jaren in de honingkamer de rqamen zelfs op 4 cm afstand gehad,
nog minder slingeren met dezelfde inhoud.de cellen worden dan extra verlengd en steken boven de latten uit.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Worden de ramen dan niet te zwaar ?
Je loopt dan tijdens het slingeren toch meer risico dat de raat sneuveld ?
bij 11 ramen lijkt mij ook een voordeel dat je gedoceerd kunt toevoegen of juist weg halen.
semar
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Contacteer:

Bericht door semar »

[quote="mschreurs
Worden de ramen dan niet te zwaar ?
Je loopt dan tijdens het slingeren toch meer risico dat de raat sneuveld ?
bij 11 ramen lijkt mij ook een voordeel dat je gedoceerd kunt toevoegen of juist weg halen.[/quote]

nee hoor voor de ramen is het geen probleem, de uitstekende delen van de cel worden beschadigd,
ik korte ze dan weer in tot de latbreete, volgende oogst weer spekraat.
het is een kwestie van voorkeur, in duitsland kun je honingkamers met brede afstandsrepen kopen
en wordt door somigen altijd met minder raamen ´spekraat´in de honingbak gewerkt.
kwesie van voorkeur.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Laatst gewijzigd door semar op wo 21 aug 2013, 07:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Ewout
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Contacteer:

Bericht door Ewout »

Bij de werkbij verkopen ze ook afstandsrepen voor 9 ramen (spaarkast)!
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

Ewout schreef:Bij de werkbij verkopen ze ook afstandsrepen voor 9 ramen (spaarkast)!
Ja en die ramen/afstandsrepen gebruik je in de honingkamer werkt perfect. Helpt ook wel eens om de moer beneden te houden - geen moerrooster. Maaaaar..... sommige moeren zijn eigenwijs. :?
!Hans.
Plaats reactie