Balsemien: onbekende dracht
Moderator: maartenkleijne
-
- Imker sinds: 1965
- Aantal volken: 30
- Bijenras(sen): Westerwolds landras
- Contacteer:
Re: Balsemien: onbekende dracht
Goede morgen Jelte, eindelijk wordt je geduld beloond. Je mooie foto's leveren het overtuigend bewijs.
De witgrijze Balsemienstrich zoals de Duitse imkers zeggen, lijkt bij jou op een sluier van een lid van de
orde der Schiere zusters (ofwel Grauw gesluierde zusters). Jij als Fries (?) hoef ik niet te vertellen
dat Schiermonnikoog genoemd is naar de monniken die in het Groningse......... een klooster hadden.
(Ik ben even de naam kwijt van het wierdendorp).
Gistermorgen had ik je al willen gelukwensen met de pas begonnen dracht op de Reuzenbalsemien.
Ik had de avond er voor je een bemoedigingsgedicht willen sturen, maar dat heb ik maar ingeslikt na je melding
dat de plant zich gewonnen geeft.Toch wil ik enkele zinsneden alsnog vermelden voor andere imkers waarvan
de Balsemienen niet zo met de voeten in het water staan.
Imker zijn is: je hart verpachten, ongeduldig wachten, verlangend smachten, bange nachten, sombere gedachten,
eindelijk op je eerste liefde achten.
P.S. Volgens Duitse imkers vliegen de bijen vooral 's morgens het beste op de Balsemien. Dus imker , vroeg uit
de veren als je nog twijfelt. Ik wens ons en de bijen nog lang mooi weer. Gelukkig zijn de Hondsdagen nog tot
18 augustus aan de gang . Bovendien is de maan wassend. In de weken tot volle maan is er meestal zonnig weer.
Gelukkig bloeit Balsemien tot de vorst invalt. In september kan het nog mooi nazomerweer zijn. Zjef
De witgrijze Balsemienstrich zoals de Duitse imkers zeggen, lijkt bij jou op een sluier van een lid van de
orde der Schiere zusters (ofwel Grauw gesluierde zusters). Jij als Fries (?) hoef ik niet te vertellen
dat Schiermonnikoog genoemd is naar de monniken die in het Groningse......... een klooster hadden.
(Ik ben even de naam kwijt van het wierdendorp).
Gistermorgen had ik je al willen gelukwensen met de pas begonnen dracht op de Reuzenbalsemien.
Ik had de avond er voor je een bemoedigingsgedicht willen sturen, maar dat heb ik maar ingeslikt na je melding
dat de plant zich gewonnen geeft.Toch wil ik enkele zinsneden alsnog vermelden voor andere imkers waarvan
de Balsemienen niet zo met de voeten in het water staan.
Imker zijn is: je hart verpachten, ongeduldig wachten, verlangend smachten, bange nachten, sombere gedachten,
eindelijk op je eerste liefde achten.
P.S. Volgens Duitse imkers vliegen de bijen vooral 's morgens het beste op de Balsemien. Dus imker , vroeg uit
de veren als je nog twijfelt. Ik wens ons en de bijen nog lang mooi weer. Gelukkig zijn de Hondsdagen nog tot
18 augustus aan de gang . Bovendien is de maan wassend. In de weken tot volle maan is er meestal zonnig weer.
Gelukkig bloeit Balsemien tot de vorst invalt. In september kan het nog mooi nazomerweer zijn. Zjef
-
- Contacteer:
Bij ons wordt de reuzebalsemien bestreden langs de waterlopen door de diensten van Waters en Bossen, ze maaien gewoon de stengels af opdat de plant zich niet verder zou kunnen uitzaaien.De reden ??? Het is een exoot die de inheemse planten overwoekert.
groetjes uit Vlaanderen
groetjes uit Vlaanderen
roger
- Jelte Pieter Dijkstra
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer:
Ondanks de prachtige lofzangen van bovenstaande heren, is het schraal met de Balsemien gesteld.
Van de week (donderdagmiddag) gekeken, en daar werd ik niet blijer van
.
Sommige volken hebben wel iets gedaan (de beste moeren van vorig jaar bewijzen zich ook nu weer), maar al met al komt dat door het voer wat ik ze heb gegeven. Er komt 0 nectar binnen. Wel stuifmeel. De bijtjes vliegen zowaar alleen nog op Balsmien. Wordt druk bevlogen!
De Zenne staat vol met Balsemien. De eindeloze dijken zijn net geparfumeerde linten. Sjieke madammen hoeven niet te imponeren door op de dijk te flaneren, want hun eau-de-cologne wordt geheel gedomineerd door de zoetweeiige parfum van de Balsemina's.
De volken waarbij de moer is verdwenen (maar liefst twee stuks! net na de verplaatsing; dat wil je echt niet) daarbij is er iets fout gegaan met de nieuwe moer en zijn toch darrenbroedig geraakt, terwijl het wemelt van de darren. Ik heb ze nog een keer behandeld met oxaalzuur en toch maar nieuwe moeren ingevoerd door er kielers op te zetten.
Geen Balsemienhoning. Jammer!
gr.
PS: mijn volken zetten nog steeds veel darrenbroed aan, terwijl het al bijna september is!
Van de week (donderdagmiddag) gekeken, en daar werd ik niet blijer van

Sommige volken hebben wel iets gedaan (de beste moeren van vorig jaar bewijzen zich ook nu weer), maar al met al komt dat door het voer wat ik ze heb gegeven. Er komt 0 nectar binnen. Wel stuifmeel. De bijtjes vliegen zowaar alleen nog op Balsmien. Wordt druk bevlogen!
De Zenne staat vol met Balsemien. De eindeloze dijken zijn net geparfumeerde linten. Sjieke madammen hoeven niet te imponeren door op de dijk te flaneren, want hun eau-de-cologne wordt geheel gedomineerd door de zoetweeiige parfum van de Balsemina's.
De volken waarbij de moer is verdwenen (maar liefst twee stuks! net na de verplaatsing; dat wil je echt niet) daarbij is er iets fout gegaan met de nieuwe moer en zijn toch darrenbroedig geraakt, terwijl het wemelt van de darren. Ik heb ze nog een keer behandeld met oxaalzuur en toch maar nieuwe moeren ingevoerd door er kielers op te zetten.
Geen Balsemienhoning. Jammer!
gr.
PS: mijn volken zetten nog steeds veel darrenbroed aan, terwijl het al bijna september is!
JP
- apiario
- Imker sinds: 1976
- Aantal volken: 8
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Hoi JP,
Vandaag nog gekeken bij de lange rijen Balsemien langs de Lek. Prachtig gezicht, maar ja het stikt van de hommels die zo,n kwart seconde binnen blijven en weer naar de volgende gaan. Verschillende hebben al zaad koppen. Maar geen bij te zien en ook geen zoete geur of zoiets.
We wachten september nog af en kijken of ze dan gaan honingen nu zit er niets en dan ook niets in.
Bertus
Vandaag nog gekeken bij de lange rijen Balsemien langs de Lek. Prachtig gezicht, maar ja het stikt van de hommels die zo,n kwart seconde binnen blijven en weer naar de volgende gaan. Verschillende hebben al zaad koppen. Maar geen bij te zien en ook geen zoete geur of zoiets.
We wachten september nog af en kijken of ze dan gaan honingen nu zit er niets en dan ook niets in.
Bertus
voor lezing angelose/geafrikaniseerde bijen
- Jelte Pieter Dijkstra
- Contacteer:
Hoi Bertus,
Ja ik denk dat dit over de gehele linie is. Wel jammer.
Mijn bijen vliegen er wel op (het aandeel hommels wordt hier aanzienlijk minder).
Ik stond gisteren op de brug en ik telde vanaf de brug al zo'n vijf bijen op 2 a 3 m2. Met hun witte borstschilden zie je ze goed.
Die planten staan wel wat in de schaduw.
Ik geloof niet echt meer in de Balsemien. Van de week blijft het ook nog warm en het water is lang niet hoog genoeg dat de planten worden bevloed.
gr.
Ja ik denk dat dit over de gehele linie is. Wel jammer.
Mijn bijen vliegen er wel op (het aandeel hommels wordt hier aanzienlijk minder).
Ik stond gisteren op de brug en ik telde vanaf de brug al zo'n vijf bijen op 2 a 3 m2. Met hun witte borstschilden zie je ze goed.
Die planten staan wel wat in de schaduw.
Ik geloof niet echt meer in de Balsemien. Van de week blijft het ook nog warm en het water is lang niet hoog genoeg dat de planten worden bevloed.
gr.
JP
- apiario
- Imker sinds: 1976
- Aantal volken: 8
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
De Balsemien hier langs de Lek is één grote bloemenzee
Miljoen hommels maar nog geen enkelen bij er op.
voorlopig nectar het niet.(hommels zijn schijnbaar hardleers)
Ik meen andere jaren het pas in September begon.
Dus volgen jaar iets later de kasten verplaatsen
ik hou jullie op de hoogte.
Bertus
Miljoen hommels maar nog geen enkelen bij er op.
voorlopig nectar het niet.(hommels zijn schijnbaar hardleers)
Ik meen andere jaren het pas in September begon.
Dus volgen jaar iets later de kasten verplaatsen
ik hou jullie op de hoogte.
Bertus
voor lezing angelose/geafrikaniseerde bijen
-
- Imker sinds: 2009
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Vandaag één bij op de balsemien gezien; niet zoals de hommels overal naar binnen en na enkele seconden er weer uit, maar overal alleen aan de raampjes kijkend en slechts bij een enkele bloem naar binnen. Bij de kasten ook geen witte bijen zoals vorig jaar om deze tijd en ook in de honingkamers gebeurt niets...totdat ik bij die inspectie een bij met een witte borst zag aankomen die direct door de geopende kast naar binnen vloog. toch nog maar even de komende week met mooi weer afwachten, het voer staat inmiddels wel al klaar.
Jack
Jack
-
- Imker sinds: 1957
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Gisteravond en ook vanavond werd hier op dat beetje balsemien hier wel gevlogen. Alle bijen die ik gezien heb hadden stuifmeel.
ad staals
ad staals
- Jelte Pieter Dijkstra
- Contacteer:
Ik ben gisteren naar de balsemienstand geweest om mijn stuifmeelvallen te legen. Het stuifmeel ligt nu in de oven te drogen.
Al enkele weken vliegen mijn bijen nu massaal op de balsemien (zie aankondiging hier). Dat kan ook niet anders want het staat er bomvol mee. Maar geen nectar. Ongeveer 65% van al het stuifmeel is van de balsemien. In ieder geval meer dan de helft. Van 's-morgens vroeg tot 's-avonds laat vliegen ze erop. Maar 0 nectar.
gr,
Al enkele weken vliegen mijn bijen nu massaal op de balsemien (zie aankondiging hier). Dat kan ook niet anders want het staat er bomvol mee. Maar geen nectar. Ongeveer 65% van al het stuifmeel is van de balsemien. In ieder geval meer dan de helft. Van 's-morgens vroeg tot 's-avonds laat vliegen ze erop. Maar 0 nectar.
gr,
JP