Beste imkers,
Ik kom net terug van de bijen - van de balsemien - in de omgeving van Werkendam. Het grote feest op balsemien is begonnen.

Ahmo
Moderator: maartenkleijne
JPJelte Pieter Dijkstra schreef:Tja bij de lindedracht stopt een enkele imkercollega alleen broedramen met open broed in de onderste kamer. Het uitlopend broed in de bovensten kamer. De onderste broedkamer is dan drie weken niet beschikbaar voor honing, terwijl de bijen het wel kwijt kunnen in de bovenste kamer(s). De moer kan dan nog wat leggen in de bovenste kamer indien het niet allemaal vol met honing zit.
Maar ik heb geen zin om elke nest zo te moeten rangschikken. Bovendien is dit veel werk en dit kan je nog doen als je een stuk of 10 volken hebt.
gr.
Ik knoei idd in de volken. Kan het niet laten.JP
Eerder schrijf je:Vanavond heb ik nog snel een paar lege kantramen naar het midden kunnen brengen in een enkel volk...
Dus je rommelt toch onnodig in de volken. Als de bijen die ramen nodig hebben komen ze toch wel vol. Voor het broednest hoef je het niet te doen alle nectar komt eerst in het broednest, elke uitlopend cel wordt direct gevuld en gaat pas na indikken naar zijn definitieve plaats. Als er massaal binnen komt is dat pech voor het broednest open broed onder hangen helpt ook niet.
Dus als ik het goed begrijp: Jou bijen weten niet hoe het moet?Jelte Pieter Dijkstra schreef: Ik heb toch sterk het gevoel door lege ramen midden in de honingkamer te hangen en de volle aan de buitenkant de opslag beter gecoördineerd wordt en de de honingkamer sneller bezet wordt.
gr.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten