Balsemien: onbekende dracht

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

tupkomed
Contacteer:

Re: Balsemien: onbekende dracht

Bericht door tupkomed »

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Beste imkers,

Ik kom net terug van de bijen - van de balsemien - in de omgeving van Werkendam. Het grote feest op balsemien is begonnen. :) Ik heb een paar foto's gemaakt. De kasten zijn de laatste paar dagen echt zwaar geworden. Tijd om volgende week voor de tweede keer te gaan slingeren. Op de foto's kun je duidelijk de activiteiten van de bijen zien tussen de ronde openingen en de gewone openingen. De alarm fase van de koningin is aangebroken, namelijk dat ze steeds minder plek heeft voor de broed. De ramen met de honing moet ik weghalen en in plaats van die ramen weer nieuwe lege ramen erin zetten. De bijen lopen niet graag over de honing, daarom is het voor mij noodzakelijk om de middelste ramen weg te halen. Zodat de bijen een vrije weg hebben om naar de honingkamer te lopen. Ik kom uit Goirle.(omgeving van Tilburg) Jelte, er komt nog volledige uitleg van hoe ik de volken klaarmaak voor de balsemien.

Ahmo
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Hoi Ahmo,

dat is nogal eens een volk zeg. Het ziet er allemaal keurig uit.
Ik ben zeer benieuwd naar je uitleg.

Ik zie dat je ook vlieggaten? hebt in de onderste broedkamer. Dat doet mij denken aan Tjechische kasten waar ik dat fenomeen ook heb gezien.

Toch alvast een paar vragen (mss. kan je die meenemen in je uitleg):
de ramen die je eruit laat zijn dan honingkamerramen in de tweebroed/honingkamer?

Zo te zien sta jij ook bij een dijk met een (binnen)rivier erachter? Staat daar tij op? De balsemien bevind zich achter de dijk?
De balsemien bloeit al een maand, maar heeft bij jou dus ook niet veel gedaan al die tijd? Is jouw ervaring dat dat elk jaar zo is?

Groet,

Mooie foto's!
JP
Jelte Pieter Dijkstra
Contacteer:

Vanavond toch snel even bij mijn volken wezen kijken op de balsemienstand. Ik had nog kielers op 2 volken staan en die eraf gehaald (nieuwe K. ingevoerd). Ik kon mijn nieuwsgierigheid niet bedwingen. En ja hoor het feest lijkt inderdaad zijn te begonnen :D :D :D :D :D :D .
In sommige volken zat de honingkamer bovenin al voor ca 60% a 70% vol! Het is een hele lichte waterige honing zo te zien en heel glinsterend. De raten hadden dan eindelijk witte randen!

21 augustus, heb ik nog weinig gemerkt...ze hebben die boel op twee a drie dagen tijd gehaald of mss. enkele dagen langer. De volken zijn echt veranderd en bruizen nu van de energie en ze zitten nu ook ineens vol bijen zo lijkt het wel. Ze zijn wel stukken steeklustiger geworden.
Vanavond heb ik nog snel een paar lege kantramen naar het midden kunnen brengen in een enkel volk en ik heb een honingkamer (volledig leeg)van een volk dat iets te ruim zat kunnen plaatsen op een volk dat veel te krap zat en waar ik laatst de honingkamer van had verwijderd. Dat volk overstroomde echter van bijen en ik had geen tabak of sproeier bij me op ze terug te dringen :oops: . Ik had wel wat stro bij me en toen heb ik dat maar in de beroker gedaan. Gelukkig toch nog gelukt. Nu kunnen ze komende dagen even vooruit. Ook heb ik meteen alle voerbakken afgenomen. Ik heb nl. een tekort aan voerbakken en die moet ik hoognodig op andere volken gebruiken.

Vanmorgen net alle lege honingkamers naar boven gebracht op zolder, en ik ben bang dat ik ze er nu weer vanaf kan aanpakken. Grrrrr.
Morgenavond of maandagochtend heel vroeg probeer ik nog volken bij te paatsen. Dat zou afgelopen maandag al, maar ik zag er vanaf omdat er toch weinig binnenkwam.

gr.
JP
JackC
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door JackC »

Hier in zuid Limburg gaat het toch allemaal wat langzamer. Net een hele tijd voor een kast zitten wachten: de bijen vliegen volop, ze zitten zich echt niet te vervelen op de vliegplank, maar ik telde in 20 minuten niet meer dan 3 witte exemplaren.
Vorig jaar was dat anders: vanaf eind juli volop activiteit, maar toen was de Balsemien hier eerder dan voorgaande jaren, daarom heb ik toen in augustus honingkamers teruggeplaatst en het inwinteren uitgesteld. Dat leverde toen wel wat honing op, maar niet extreem (dacht ik!!!). De grote stroom kwam pas eind augustus, begin september met dus overstromende broednesten terwijl ik al aan het voeren was. HET VOEREN STEL IK NU NOG MAAR EVEN UIT. Maar hoe voorkom ik dat het broednest toch vol honing wordt gestopt?

groet,
Jack
Jelte Pieter Dijkstra
Contacteer:

Tja bij de lindedracht stopt een enkele imkercollega alleen broedramen met open broed in de onderste kamer. Het uitlopend broed in de bovensten kamer. De onderste broedkamer is dan drie weken niet beschikbaar voor honing, terwijl de bijen het wel kwijt kunnen in de bovenste kamer(s). De moer kan dan nog wat leggen in de bovenste kamer indien het niet allemaal vol met honing zit.

Maar ik heb geen zin om elke nest zo te moeten rangschikken. Bovendien is dit veel werk en dit kan je nog doen als je een stuk of 10 volken hebt.

gr.
JP
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door A.A. Staals »

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Tja bij de lindedracht stopt een enkele imkercollega alleen broedramen met open broed in de onderste kamer. Het uitlopend broed in de bovensten kamer. De onderste broedkamer is dan drie weken niet beschikbaar voor honing, terwijl de bijen het wel kwijt kunnen in de bovenste kamer(s). De moer kan dan nog wat leggen in de bovenste kamer indien het niet allemaal vol met honing zit.

Maar ik heb geen zin om elke nest zo te moeten rangschikken. Bovendien is dit veel werk en dit kan je nog doen als je een stuk of 10 volken hebt.

gr.
JP
Eerder schrijf je:Vanavond heb ik nog snel een paar lege kantramen naar het midden kunnen brengen in een enkel volk...
Dus je rommelt toch onnodig in de volken. Als de bijen die ramen nodig hebben komen ze toch wel vol. Voor het broednest hoef je het niet te doen alle nectar komt eerst in het broednest, elke uitlopend cel wordt direct gevuld en gaat pas na indikken naar zijn definitieve plaats. Als er massaal binnen komt is dat pech voor het broednest open broed onder hangen helpt ook niet.

ad staals
p.zwartepoorte
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): buckfast pmoeren en F1
Contacteer:

Bericht door p.zwartepoorte »

Vandaag wezen kijken in Enschede op de buursestraat na de balsemien stond er mooi bij er vlogen meer bijen dan vorig jaar toen waren er meer hommels en wespen
Bijlagen
image.jpg
image.jpg
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij
Jelte Pieter Dijkstra
Contacteer:

JP
Eerder schrijf je:Vanavond heb ik nog snel een paar lege kantramen naar het midden kunnen brengen in een enkel volk...
Dus je rommelt toch onnodig in de volken. Als de bijen die ramen nodig hebben komen ze toch wel vol. Voor het broednest hoef je het niet te doen alle nectar komt eerst in het broednest, elke uitlopend cel wordt direct gevuld en gaat pas na indikken naar zijn definitieve plaats. Als er massaal binnen komt is dat pech voor het broednest open broed onder hangen helpt ook niet.
Ik knoei idd in de volken. Kan het niet laten.
Boven in de honignkamer knoeien is toch een groot verschil met onder in de broedkamer. Dat zul je met me eens zijn.
Ik heb toch sterk het gevoel door lege ramen midden in de honingkamer te hangen en de volle aan de buitenkant de opslag beter gecoordineerd wordt en de de honingkamer sneller bezet wordt.

gr.
JP
Jelte Pieter Dijkstra
Contacteer:

Al mijn standen rondom mijn woonplaats (zijn er drie) halen nu op de balsemien. Ook bij mij achter huis. Ik denk dat die bij mijn huis niet echt massale standen balsemien hebben kunnen vinden (want ik zou niet weten waar die staan). De andere stand waar mijn KI moer staat misschien wel....die zitten hemels breed nog geen km van een groot natuurreservaat vol met balsemien. Ik ga straks kijken of ik die volken nu nog moet voeren of dat ze al dicht aan het slippen zijn met balsemienhoning. Deze standen zijn nieuw en ik heb geen ervaring hoe dit zal gaan. Maar mss. is het toch beter om nu maar heel lichtjes te voeren dan en zeker geen grote hoeveelheden.

gr.
JP
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door A.A. Staals »

Jelte Pieter Dijkstra schreef: Ik heb toch sterk het gevoel door lege ramen midden in de honingkamer te hangen en de volle aan de buitenkant de opslag beter gecoördineerd wordt en de de honingkamer sneller bezet wordt.

gr.
Dus als ik het goed begrijp: Jou bijen weten niet hoe het moet?

ad staals
Plaats reactie