Hoy allemaal
Ik heb een (hopelijk) eenvoudig vraagje: als ik ramen (met of zonder kunstraat, of met of zonder uitgebouwd raat) niet met een hart op hart afstand van 32 mm of 35 mm in een kast hangen, maar met een afstand van 40 mm, wat zal de consequenties zijn? Voor de doel van mijn vraag zullen er geen ruimte tussen de toplatten van die ramen zijn (of de ruimte zullen hetzelfde zijn als met een andere hart/hart afstand). Dus, als ik ramen hebben met bredere toplatten maar waarvan de ruimte tuzzen de middellyn van de ramen 40 mm is, wat zal er dan gebeuren?
Ik gok dat de cellen in honingraat gewoon langer zullen zijn, en dat cellen in broedraat óf niet langer zullen zijn (met het gevolg dat er dan meer ruimte tussen broedramen zullen zijn) of dat de broedraat wel langer cellen zullen hebben en dat die moer haar eitjes niet onderin maar aan de zijwand van de cellen zullen leggen. Klopt dat? Als ik ervoor zorgen dat er starterstrips in lege ramen zijn, of dat er kunstraat in die ramen zijn, dan gok ik dat met een afstand van 40 mm er nog geen warbouw zou komen (dus, warbouw word pas een probleem bij een hart/hart afstand van heelwat meer dan 40 mm, of als er geen starterstrips op de ramen zijn).
De reden voor mijn vraag is dat ik graag een TBH willen hebben, maar simplex ramen willen gebruiken, en de beschikbare overige materiaal waarmee ik de ramens toplatten kunnen verbreden (om ervan echte "top bars" van te maken) zijn toevallig 40 mm breed, en ik heb geen prof zaag om ze te kunnen verkleinen.
Bedankt alvast
Samuel Murray
Wat zal gebeuren bij een hart/hart afstand van 40 mm?
Moderator: Hans van der Post.
- Samuel Murray
- Imker sinds: 2013
- Aantal volken: 6
- Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
- Contacteer:
-
- Imker sinds: 2011
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
- Contacteer:
Re: Wat zal gebeuren bij een hart/hart afstand van 40 mm?
Nou dan voldoet het niet aan de bijen ruimte en gaan ze alles aan elkaar vast bouwen. Alles kleiner dan 5mm en groter dan 8mm . Bouwen ze dicht. Dus niks grotere cellen.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior
Ferry Bantjes senior
- Cor Van Pelt
- Imker sinds: 1970
- Aantal volken: 5
- Bijenras(sen): Buckfast en bastaard
- Contacteer:
Ferry B.
Dat antwoord is niet juist.
Als je 9 ramen in een 10 raams kast hang,worden de ramen breder uitgebouwd. Dit wordt vaak gedaan om het ontzegelen makkelijker te maken.
Groeten uit Alberta. Cor.
Dat antwoord is niet juist.
Als je 9 ramen in een 10 raams kast hang,worden de ramen breder uitgebouwd. Dit wordt vaak gedaan om het ontzegelen makkelijker te maken.
Groeten uit Alberta. Cor.
- semar
- Imker sinds: 1975
- Aantal volken: 9
- Bijenras(sen): buckfast
- Contacteer:
heb door een fout van mij verschillende jaren de ramen op 40mm gehad, het wordt moeilijker uitgebouwd,
en de groei is tijdens de lente gaat minder snel (meer bijen nodig om de straten af te sluiten).
voor de rest werkte het zoals gewoon.
pas bij het nazien van enkele details kwam ik erachter.
nu heb ik de ramen op 35 mm afstand en de bijen vinden dit denkelijk pretiger,
het groeit mekelijker en wordt makelijker uitgebouwd.
Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
en de groei is tijdens de lente gaat minder snel (meer bijen nodig om de straten af te sluiten).
voor de rest werkte het zoals gewoon.
pas bij het nazien van enkele details kwam ik erachter.
nu heb ik de ramen op 35 mm afstand en de bijen vinden dit denkelijk pretiger,
het groeit mekelijker en wordt makelijker uitgebouwd.
Vriendelijke groet
Semar(Dominique)