Ik zal proberen om van af het begin een antwoord te geven .
Ik citeer ; Het is toch handig om van ervaringen die anderen al hebben opgedaan gebruik te maken. Anders moet iedereen zelf opnieuw het wiel uitvinden.
Daar ben ik het helemaal mee eens , Niet iedereen heeft het geluk zoals ik dat je het van je Vader kunt leren . Ik ben nu 70 jaar en ik ben denk ik op mijn 5 e voor het eerst met bijen in aanraking gekomen .
Ik citeer ; Dan duurt het zo lang totdat je een bijtje vindt waar je prettig mee kunt werken.
Daar heb ik dus tijd genoeg voor gehad . Bovendien komen veel van mijn volken in de bestuiving onder glas terecht . Wanneer deze agressief zouden zijn , en ook daar moet gewerkt worden door niet imkers zou je binnen de kortste keren in de problemen komen . Ook heb ik elk jaar wat cursisten om praktijk op te doen en is het éérste wat ik leer om op veilige manier een kast open te maken . Zelf heb ik dan geen beschermende kleding aan , maar zij mogen van mij niet zonder in mijn volken werken enkel en alleen al om ze niet af te schrikken en zij dit op een veilige manier kunnen doen , voor het volgend jaar kunnen zij altijd eerst zonder handschoenen te werken . Deze week bij het inwinteren was er nog een die zei ; Nu heb ik nog geen enkele steek gehad , en alle handelingen die nodig zijn dit jaar gedaan .
Ik citeer ; Over tolerantie tegen varroa, daar doe ik geen harde uitspraken over. Gewoon bestrijden lijkt mij nog het meest verstandig
Dat gewoon bestrijden lijkt mij ook het beste . Ik sprak deze week nog iemand hier over die erg bang was dat er Bijenhouders zijn welke hiermee zullen gaan sloffen omdat er bepaalde gewasbeschermingsmiddelen ( waarschijnlijk ) niet meer gebruikt mogen worden en dat daarna de verdwijnziekte wel mee zal gaan vallen wat een misrekening zal zijn.
Ik citeer ; Ik dacht meer aan verschillen in zwermdrift, lopen op de raat
De zwemdrift valt bij mij wel mee , Ik maak van al mijn volken een kunstzwerm ( aalster methode ) en van de jonge koninginnen welke goed bevrucht zijn moet ik bij een klein gedeelte later nog eens doppen breken , en een enkel volk zal ik nog een zwerm van verspelen .Ook een goede dracht speelt hier een factor in . Wanneer ik mijn volken controleer gebruik ik altijd zo min mogelijk rook en dan vernevel ik zo nodig wat water , zij hoeven voor mij niet voort te schrijden

daar moet nog wel wat pit in zitten .
Ik citeer ; gebruik van propolis, steeklust, ontwikkeling broednest, haaldrift.
Het gebruik van propolis vind ik niet zo belangrijk , het ene volk zal wat meer hiervan verzamelen dan het ander volk om het onderkomen zo veel mogelijk dicht en tochtvrij te krijgen . Steeklust is voor mij hetzelfde als ; Bijtjes waar je prettig mee kunt werken .
Het broednest daar heb ik het ook al meer over gehad . Wanneer ik een volk in een afgesloten ruimte laat vliegen op een gewas wat geen stuifmeel geeft is na een week of vier geen open broed meer in te vinden , dit betekend concreet dat stuifmeel een bittere noodzaak is om een voldoende groot broednest te handhaven , daar kan geen enkel Bijenras iets aan veranderen .
Ook haaldrift ( heb ik al meer geschreven ) is sterk afhankelijk van je drachtbron . Op de eerste teunisbloemen ( ik weet niet meer welk jaar ) elke avond ( bij goed weer ) 's avonds om een uur of acht gingen alle bijen ongeacht van welk ras gelijk op vleugel omdat de nectar haast de bloemen uitliep en dat ging door tot in de donker , om de volgende morgen opnieuw nog enkele uren door te gaan tot de bloemen verwelkt waren , dit is een nachtbloeier .
Een keer heb ik het meemaakt dat er een Imker zijn volken op kwam halen omdat deze naar de heide moesten en wij om ongeveer zeven uur half acht de reisramen er op deden en er vlogen nog enkele bijen . Wij naar een ander veld en daar de volken opgeladen , na een half uurtje terug waren en het niet meer nodig was om deze op te laden , zij vlogen als gekken

Ook weer alle rassen .
Jaap v P