Zeeaster of Zulte

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

semar
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Re: Zeeaster of Zulte

Bericht door semar »

had altijd begrepen dat zeeaster blauw was?
zo zie je nooit te ud om te leren

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

Ik zal proberen om op het merendeel van de vragen een antwoordt te geven .

Eerst even over het drachtgebied van de schorren zoals die hier genoemd worden .
Eind juni gaan de eerst bloempjes open van de ; Limonium vulgare ( Lamsoor ) wordt zowel in het Engels als in het Frans zeelavendel genoemd " . deze honing is voortreffelijk van smaak en zeer gewild bij mijn Honing-klanten . Deze plant wordt hier niet gegeten .
Eind Augustus moet je heel snel de honing oogsten omdat dan de bloeiperiode van de ( Aster tripolium of zeeaster ) begint . Deze honing echter heeft zoals al vermeld een zweetvoeten lucht maar is wel goed van smaak . Een keer is het mij overkomen dat ik even te laat was met slingeren en dat deze wat door de Lamsoor honing gekomen was , en mijn klanten deze niet meer wilden , sindsdien let ik daar wel op . Zeeaster honing is dus enkel voor de liefhebbers . Wanneer deze plant eenmaal honingt komen de bijen wel tot enkele kilometers ver om te foerageren en is het een drukte van belang . De zeeaster honingt tenslotte ook bij lagere temperaturen .

Wanneer ; Semar " schrijft ; had altijd begrepen dat zeeaster blauw was? "dan heeft hij gelijk . Enkele jaren geleden hebben wij hier op het forum het ook over geschreven . Het blijkt dat bij een hoog zoutgehalte ( zoals in deze streek ) de blauwe lintbloemen ontbreken .
De jonge blaadjes van de zeeaster echter worden hier wel gegeten en dan onder de naam van Lamsoor ( zeespinazie ) Het blijkt dat ergens in de jaren 1800 deze naamsverandering in Zeeland heeft plaatsgevonden

Hoewel ik vele jaren aan Honing keuringen meegedaan heb ten tijde van de studiedagen in Boxtel is het aanbieden hiervan er niet meer van gekomen , je krijgt al heel snel het predicaat van ; afwijkende geur .
Wel heb ik potjes aangeboden aan een keurmeester uit Limburg . Ook is wat van deze honing in Duitsland in een winkel voor speciale honingsoorten terecht gekomen .

Ik kan mij nog een uitspraak van een oudere Imker op een van onze jaarvergaderingen herinneren toen wij het ook over de zeeasterhoning hadden ; De zeeasterhoning moet je voor de Kerstdagen geconsumeerd hebben want anders komt zij vanzelf uit de pot " In deze streken is de snelle gisting hiervan al van ouds bekend , en is men er mee bekend dat inwinteren op zuivere zeeasterhoning uit den boze is .

Mijn volken foerageren dus vanaf eind juni tot eind september op dit drachtgebied .

Marinus . Het is voor mij niet mogelijk om een plaats voor andere bijenhouders te reserveren , ook ik zelf moet elk jaar weer opnieuw vragen of ik mijn bijen daar mag plaatsen , en zeker nu na de dijkverzwaring alles veranderd is .

Tot slot zijn dit MIJN ervaringen . en kunnen die van een ander op een andere locatie hiervan afwijken .

Jaap v P
imker Marinus
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Buckfast (P, F1)
Contacteer:

Bericht door imker Marinus »

Beste Jaap,

Bedankt voor je verhaal. Interessant om iets te horen over zo'n voor mij onbekende dracht. Helaas is het dit jaar niet mogelijk de honing te proeven, of is er misschien een andere imker die nog wel op de zeeaster vliegt? Ben wel benieuwd naar de smaak, dacht dat ik alle Nederlandse honing wel eens geproefd had, maar nee (ook boekweit trouwens niet).

Hoe gaat dat met inwinteren Jaap? Ik dacht dat de heide de laatste dracht was en dat ik me moest haasten met inwinteren omdat ze anders de suiker niet meer opnemen omdat het te koud was. Maar op de zeeaster wordt tot eind september gevlogen. Is de opstelling gelijk aan die van op de heide? Dus op 1 broedkamer (of anderhalf met een honingkamer onderop) en open broed aan de zijkanten van de broedkamer zodat ze de honing in de honingkamer opslaan?

Vriendelijke groet,
bee-tree
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Bericht door bee-tree »

Jelte, goed geslapen ? Gistermorgen was je als opvolger in statu nascendi van onze beminnelijke
Rijksbijenteeltconsulent Ir. Pettinga ook al vroeg aan het consulteren via het Imkerforum.
Ik schrok wakker van de constatering dat jij niet meer helemaal weet wat voor twee vragen je over Zulte
of Zolte stelde. Je hebt ook gevraagd of de plant door GRAZERS gemeden wordt, dus niet gegeten wordt.
Daar heb ik je antwoord op gegeven. Nu je vraag of ze ook door ALLESETERS ofwel OMNIVOREN, waartoe de mens behoort, geheel of gedeeltelijk geconsumeerd kan worden.
Jij weet vast wel dat de mens niet alleen met zijn mond 'proeft en eet'maar ook met zijn
neus en ogen en oren en hersenen. Een goede hotelvakschool leert je dat.
Zulte ( de naam zegt dat ze zolt of zout smaakt), kan net als Lamsoor en Zeekraal gegeten worden door
mensen met een gezonde maag. Wel uiteraard met mate . Wie nog nooit deze brakwatergroenten
genoten heeft moet uiteraard met de uiiterste voorzichtigheid beginnen om niet al meteen na de eerste hap
te roepen "Eens en nooit weer". Het lichaam moet wennen. Ik beveel aan, het gerecht te garneren met enkele bloemen. Zj
P.S. Alle adviezen onder voorbehoud zoals we dat ook doen bij het aanprijzen van honing.
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Jelte, goed geslapen ? Gistermorgen was je als opvolger in statu nascendi van onze beminnelijke
Rijksbijenteeltconsulent Ir. Pettinga ook al vroeg aan het consulteren via het Imkerforum.
Prima geslapen. De heer Pettinga is van mijn voor mijn tijd. Was de laatste RBC niet de heer Mommers? Maar zeg je nu zoiets dat ik een Rijksbijenteeltconsulent ter wereld kwam gistermorgen? :D

Als je al 10 jaar op dit forum schrijft, hoeft het allemaal niet meer zo diezefde dag.
To the point: ik had het over de eetbaarheid van Limonium vulgaris, en niet over zeeaster. Die laatste heb ik wel gegeten en ik weet ook dat het vee die begraasd. Wel grondig mijn bijdrages lezen Bee Tree.

gr
JP
Jaap v.Popering
Contacteer:

imker Marinus schreef:Beste Jaap,

Hoe gaat dat met inwinteren Jaap? Ik dacht dat de heide de laatste dracht was en dat ik me moest haasten met inwinteren omdat ze anders de suiker niet meer opnemen omdat het te koud was. Maar op de zeeaster wordt tot eind september gevlogen. Is de opstelling gelijk aan die van op de heide? Dus op 1 broedkamer (of anderhalf met een honingkamer onderop) en open broed aan de zijkanten van de broedkamer zodat ze de honing in de honingkamer opslaan?

Vriendelijke groet,
Toen ik pas begon met bijenhouden was het hier de gewoonte om de tweede helft van september te beginnen met inwinteren en was de stelling om voor 10 oktober daarmee klaar te zijn . Een bekende voorlichter had de stellige uitspraak ; De suiker om de bijen in te winteren werd betaald van het derde kwartaal van de kinderbijslag " :think: Ik winter mijn volken in naar gelang de grootte van het volk , sommige zijn 6 ramers , en andere staan op een broedkamer en twee honingkamers . het broed haal ik om deze tijd zeker niet uit elkaar om zo veel mogelijk winterbijen te kweken . Omdat ik wat moeilijkheden heb haal ik volgende week mijn volken terug en voer ze allemaal een kilo of 5 om de zeeasterhoning hiermee af te sluiten .

Jaap v P
Jaap v.Popering
Contacteer:

Daar langs deze schorren een dijkverzwaring heeft plaatsgevonden is er een plaats gereserveerd voor de schorzijdebij om daar te gaan nestelen . Daar ik van mening ben dat deze regelmatig onder water zal komen komt bij mij de vraag boven of deze bij hier wel zal gaan nestelen . Wie weet hier iets van ??
Bijlagen
zeeaster.jpg
bee-tree
Contacteer:

Bericht door bee-tree »

Goede morgen JP, je hebt goed gereageerd op mijn leesfout.
Ik zal mijn lezen beteren. Ook minder impulsief reageren.
i.s.n dus in statu nascendi betekent vrij vertaald: in de staat of toestand geboren te kunnen worden (dus vleselijk)
Ik geef er meer betekenissen aan 1. in (de) staat zich te ontpoppen (bijvoorbeeld als bij als het over bijen gaat)(ook vleselijk)
2. in (de) staat zicht te ontpoppen (bijvoorbeeld als consulent als het om mensen gaat)(dus geestelijk)

P.S. Ik had al eerder willen reageren, maar er is van alles tussen door gekomen. Gistermorgen had ik roverij doordat
de avond ervoor tijdens het inwinteren cq. voeren in het halfdonker, bij een kast de deksel niet sluitend was gelegd.
Om 11 uur stond de zon al hoog de bijen op te hitsen. Het geroof was waarschijnlijk pas begonnen zodat de rust na
een uur was teruggekeerd waarschijnlijk omdat de trek naar boekweit en hei tegelijk met het geroof begonnen is.
Iets anders; Een paar ontwikkele dames uit Maarssen en Den Haag stonden als touristen bij het wiite veld Boekweit.
Van alles kwam ter sprake zoals de volgende vraag: Komt er geen zout in de honing van de Zulte terecht . Ze groeit
toch op zoutig slik en aan de rand van de kwelder in het brakke water ?
Kan de zweevo-lucht soms komen van de zompige lucht van het slik waarop ze groeit ? Tot zo ver. Zj
Jaap v.Popering
Contacteer:

De boven gestelde vraag door mij over de schorzijdebij lijkt achterhaalt , gisteren is het zandbed waar deze in moeten gaan nestelen met een meter verhoogd en ligt nu boven de vloedlijn .

En dan de vraag van bee-tree ;Kan de zweevo-lucht soms komen van de zompige lucht van het slik waarop ze groeit ?

Zouden op de plaatsen waar een lindeboom groeit heel lang geleden pepermunt begraven zijn omdat deze honing een mintsmaak heeft ? :wink: :whistle:

Jaap v P
bee-tree
Contacteer:

Bericht door bee-tree »

Wat een wakkere vent, die Jaap. Ik mail het meteen naar de damens uit Den Haag en Maarssen.
Dat die dame uit MAARSSEN op die MORSIGE vraag gekomen is, is waarschijnlijk te danken aan haar
plaats van herkomst. De plaatsnaam MAARSSEN bestaat uit twee delen. Maars betekent moeras ; de uitgang SEN betekent:
heem, net als hum en hem. Volle naam is dan Maarsheem . Moerasheem, of Moorheem, of Meerheem, elders in
de lage landen aan zee.

P.S. Het vorige heb ik niet opgezocht in boeken of het internet, dus ik hoef geen bron te noemen om een
hooggeleerde dame of heer eer te bewijzen.
P.S. Heb je de tweede vraag over het hoofd gezien ? Dus komt er zout in de Zeeasterhoning terecht waardoor je
die honing beter Zultehoning zou kunnen noemen. Ik hoop dat Zultehoning inderdaad zoutrijker is, beter gezegd;
mineralenrijker, want zee- en brakwaterzout bevat meer soorten mineralen. Ik hoop wel dat daar geen
verkeerde onder zitten zoals zware metaalionen. Gelukkig hebben ook plantencellen selectieve membranen
met ionenpompen. Ze kunnen sommige giftige stoffen opslaan in de vorm van kristallen en via bladval verwijderen,
in de hoop dat ze wegwaaien of door vertering door paddestoelen onschadelijk gemaakt worden . Zj
Plaats reactie