Zeeaster of Zulte

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: Zeeaster of Zulte

Bericht door Jaap v.Popering »

bee-tree schreef:
P.S. Heb je de tweede vraag over het hoofd gezien ? Dus komt er zout in de Zeeasterhoning terecht waardoor je
die honing beter Zultehoning zou kunnen noemen. Ik hoop dat Zultehoning inderdaad zoutrijker is, beter gezegd;
mineralenrijker, want zee- en brakwaterzout bevat meer soorten mineralen. Ik hoop wel dat daar geen
verkeerde onder zitten zoals zware metaalionen. Gelukkig hebben ook plantencellen selectieve membranen
met ionenpompen. Ze kunnen sommige giftige stoffen opslaan in de vorm van kristallen en via bladval verwijderen,
in de hoop dat ze wegwaaien of door vertering door paddestoelen onschadelijk gemaakt worden . Zj
Laat ik nu een oudere Imker zijn , en geen onderzoeker :whistle: Ik neem aan dat daar nooit onderzoek naar gedaan is .

Wel weet ik dat deze Honing van ; onbespoten bloemen afkomstig is , geen kunstmest gebruikt is , enkel wat vogelpoep tot bemesting heeft gekregen . :D Is dit dan geen biologische Honing ?? :think: :hive:

Jaap v P
imker Marinus
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Buckfast (P, F1)
Contacteer:

Bericht door imker Marinus »

Beste Jaap,

Heb je misschien wat hulp nodig zodat je bijen langer op de zeeaster kunnen blijven staan? Het is toch een beetje zonde, geen honing ervan slingeren en ik zou je wel een dagje willen helpen. Ik heb er wel tijd voor.
bee-tree
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Bericht door bee-tree »

Goede morgen Jaap, laat de kop maar niet hangen en luister naar Marinus.
We moeten maar roeien met de riemen die we nog hebben. Van mij mag je de Zee-asterhoning biologische
honing noemen met de toevoeging "Kan sporen bevatten van ..........."
Langs de Dollardkwelders stroomt de Eems vanuit Nord-Rhein Westphalen. Het water is betrekkelijk zuiver.
Hoe is dat met het water dat bij jou de slikken en schorren voedt en dus de Zee-asters ?

Ik imker bij huis met aan de de Noord-Westzijde 500 hectare natuurbeheergrond, aan de andere zijden vrijwel
alleen moderne landbouwgrond. Ik mag mijn honing niet biologisch noemen volgens het "Honingbesluit"van de Wet. Zj.
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

Marinus

Bedankt voor het aanbod . Wij zijn hier met zeven Imkers .

Bee-tree.

Bij biologische honing is ook geen enkele toevoeging nodig omdat alle honing geoogst is uit de vrije natuur . Ik bedoel dat ik nog nergens gelezen heb dat er mogelijk radioactieve stof in honing zit . En dan nog te zwijgen over andere stoffen die door de lucht meegevoerd worden , ik bedoel dat er ook wel eens zand uit de sahara hier neervalt :think:

Hier wordt de zeeaster twee keer per dag bevloeid met water uit de Noordzee.

Maar ook hier is de ene kant omgeven door landbouw grond waar weliswaar geen enkele bloem staat ,maar toch . In de zin van de wet geen biologische honing .

Jaap v P .
Plaats reactie