witte bijtjes met pruikjes

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
roosje2012
Contacteer:

witte bijtjes met pruikjes

Bericht door roosje2012 »

Ik hoop dat het mij eindelijk gelukt is om deze foto's te plaatsen. Ik verwonderde mij reeds vorig jaar al over deze witte bijtjes. Het zijn echt geweldige stuifmeelhaalsters. Al de witte bijtjes hebben klompjes, terwijl een enkeling onder de gewone bijtjes stuifmeel heeft. Nu lijkt het wel of ze te lang in de zon gelegen hebben en gebleekt zijn. Ze zitten vol stuifmeel, maar wat ik vreemd vind is dat ze toch een duidelijk wit pruikje hebben. Er zijn ook gradaties in, sommigen zijn zijn wit ook op hun abdomen. Ik ga echt wel zorg dragen voor de koningin waar ze van afkomstig zijn, maar mijn vraag is hiermee niet beantwoord :
Is het omdat ze een ras apart zijn, dat het zulke goede haalsters zijn? Of zijn die zo dicht behaard dat ze stuifmeel aantrekken? En indien dit stuifmeel is, waarom dan van dezelfde kleur? waarom eens geen oranje of geel bijtje?
Ik ben benieuwd naar de antwoorden.
Eerst even kijken of de foto's er wel op staan.
Bijlagen
DSC08771.JPG
DSC08769.JPG
DSC08768.JPG
DSC08767.JPG
DSC08766.JPG
DSC08765.JPG
Deze is echt bijna een albino
Deze is echt bijna een albino
Alleen de pruikjes halen stuifmeel, en echt wel allemaal zonder uitzondering
Alleen de pruikjes halen stuifmeel, en echt wel allemaal zonder uitzondering
DSC08763.JPG
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: witte bijtjes met pruikjes

Bericht door maartenkleijne »

Oude bijen => minder haar wel.
Het lijkt mij het resultaat van springbalsemien bezoek.
Het is mij ook vaak opgevallen dat de springbalsemien-bijen er heel divers uitzien, maar wel allemaal wit.
gr,
m
roosje2012
Contacteer:

Bericht door roosje2012 »

Bedoel je hiermee dat het oude bijen zijn Maarten? Of dat het net jongen bijen zijn omdat ze meer haar hebben? :be5:
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

Het zal ook op deze manier tot stand komen . Bijen die onder de stuifmeeldraden door lopen . onderstaande is ; Juffertje in 't groen of Nigella damascen
Bijlagen
Nigella damascen.jpg .jpg
petro
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door petro »

Roosje,ik heb bij mij veel hibiscus staan en die worden flink bevlogen door de bijen.Die zitten soms zo onder het stuifmeel dat als ze uit de bloem opstijgen,gelijk moeten landen op dichtst bijstaand blad.Dit simpelweg omdat het vele stuifmeel ze hindert met vliegen.Ze zitten dan enige tijd flink te poetsen en vegen naar hun korfjes voor ze weer verder kunnen.
Als ze weer op weg gaan zien ze er net zo uit als op je foto's(zo ook bijen bij mijn kasten)
Bij Balsemien,juffertje in het groen en bv.teunisbloem komt dit o.a. ook voor.Als bijen veelvuldig op de balsemien vliegen zie je het heel veel en die worden dan "spookbijtjes"genoemd.
Het is dus geen soort bijen wat je ook goed kan zien als je bij je kast zit(kijk maar op je foto's)Hoe jonger de bij hoe meer haar en hoe witter,oudere bijen die weinig haar of zelfs geen haar meer hebben dat witte niet.
En als je op de onderste foto kijkt kun je daar dus een bij zien zonder "pruikje"maar met stuifmeel.
Als er geen stuifmeel meer valt te halen,zul je zien dat de "pruikjes"ook zijn verdwenen.
Petro
semar
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Bericht door semar »

als je goed kijkt zul je zien dat de pruikjes, eigenlijk streepjes zijn over de lengte van de rug.
het midden op de rug is voor de bij een moeilijke plek om bij te komen,
je kunt zien tot waar ze makkelijk kunnen komen met de pootjes.

grapig fenomeen.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Plaats reactie