Aaaiiii... mogelijk moerloos volk
Moderator: Hans van der Post.
-
- Imker sinds: 2010
- Aantal volken: 2
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Aaaiiii... mogelijk moerloos volk
Gisteren heb ik mijn kasten bekeken. De bedoeling was de laatste keer voor de winter en bij één volk wilde ik controleren of ze op twee broedkamers konden blijven staat, of terug op 1 moesten. Bij dat volk trof ik de bovenste broedkamer vol met honing aan en ook in de onderste broedkamer veel honing. Erg raar, want heidehoning was er nauwelijks, waar hebben ze dit vandaan? Wat erger was: ik heb geen broed meer kunnen vinden! Gezien de tijd van het jaar en het humeur van de bijen heb ik niet de hele kast uit elkaar getrokken, alleen bij beide bakken de kantramen en enkele ramen uit het midden bekeken. Dit was het beste van mijn twee volken en tot een paar weken terug ging het nog heel goed met dit volk. Vorige week was de bovenkant van de kast nog warm, wat zou duiden op een broednest. Doordat er een honingkamer met raampjes onder het volk stond had de moer zeker nog ruimte om te leggen. Ik ben bang dat dit volk nu moerloos is, maar zeker weten doe ik dat niet.
Als de moer omgekomen is, is het gissen naar de reden natuurlijk.
Kan ik hier nu nog iets aan doen? Zomaar een moertje invoeren, met de gok dat er toch nog een moer in zit? Ik heb zelf geen reservemoer.
Als de moer omgekomen is, is het gissen naar de reden natuurlijk.
Kan ik hier nu nog iets aan doen? Zomaar een moertje invoeren, met de gok dat er toch nog een moer in zit? Ik heb zelf geen reservemoer.
- alfa vulgaris
- Aantal volken: 0
Re: Aaaiiii... mogelijk moerloos volk
Vorig jaar ook zoiets rond deze tijd.
Net mierenzuur verdampt en had meende ik ook al wat gevoerd.
2e jaars moer alleen een 1 raampje uitlopend broed.....week later nog eens gekeken...zat er nog gewoon in en in het voorjaar haalden ze het meest.
Als de moer dood is zouden er doppen in moeten zitten en als het mislukt is werkstereitjes toch?
Zouden die bijen een geheime tunnel naar de voerbak van de buren hebben of gewoon via de hoofdingang van de buren alles weggehaald?
Ze hebben het vast geroofd daar kunnen ze toch niet eerlijk aan zijn gekomen
.
Als het wintervoer is dan is het hardstikke blank en als het bruin is dan is het ingedikte luizenzeik toch?
Heh heh, het tocht hier.
Sterkte,
Alfa.
Net mierenzuur verdampt en had meende ik ook al wat gevoerd.
2e jaars moer alleen een 1 raampje uitlopend broed.....week later nog eens gekeken...zat er nog gewoon in en in het voorjaar haalden ze het meest.
Als de moer dood is zouden er doppen in moeten zitten en als het mislukt is werkstereitjes toch?
Zouden die bijen een geheime tunnel naar de voerbak van de buren hebben of gewoon via de hoofdingang van de buren alles weggehaald?
Ze hebben het vast geroofd daar kunnen ze toch niet eerlijk aan zijn gekomen

Als het wintervoer is dan is het hardstikke blank en als het bruin is dan is het ingedikte luizenzeik toch?
Heh heh, het tocht hier.
Sterkte,
Alfa.
-
- Imker sinds: 1973-1974
- Aantal volken: 5
- Contacteer:
Ik heb ook een volk zonder broed staan,moer is gewoon aanwezig.Ze is net vorige week ingevoerd.Haar voorgangster legde ook al niet meer.Mischien maar goed dat het al te laat in het jaar is om nog aan te rommelen,de kans is redelijk dat alles nog goed is.
Petro
Petro
-
- Contacteer:
Het volk ernaast is in ieder geval niet leeggeroofd.
Aan de buitenkant van de kasten was ook wel een verschil zichtbaar: bij het volk met broed werd er volop gevlogen, bij het broedloze volk veel minder.
Aan de buitenkant van de kasten was ook wel een verschil zichtbaar: bij het volk met broed werd er volop gevlogen, bij het broedloze volk veel minder.
- Ewout
- Imker sinds: 2011
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
- Contacteer:
Een volk zonder broed, ook als een moer er wel in zit heeft veel minder stimulans om nectar te halen, laat staan stuifmeel. Gebruikt ook vele malen minder energie en zal dus ook meer voer opslaan.
Ik had er nog nooit zo over gedacht, maar die broedloze periode na mierenzuur (toch wel veel gehoord) is een bonus bovenop de gewoonlijke werking, de broedstop is nog eens een extra slag voor de varroa-populatie.
Ik had er nog nooit zo over gedacht, maar die broedloze periode na mierenzuur (toch wel veel gehoord) is een bonus bovenop de gewoonlijke werking, de broedstop is nog eens een extra slag voor de varroa-populatie.
-
- Imker sinds: 1957
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Een extra slag voor........... en een aanslag op de winterbijen.Ewout schreef: Ik had er nog nooit zo over gedacht, maar die broedloze periode na mierenzuur (toch wel veel gehoord) is een bonus bovenop de gewoonlijke werking, de broedstop is nog eens een extra slag voor de varroa-populatie.

ad staals
-
- Contacteer:
Zojuist nog even bij de volken geweest om te voeren. Bij het volk dat ik verdenk moerloos te zijn is de dekplank warm. Dat duidt toch op broed, of heb ik het mis?
- Ewout
- Imker sinds: 2011
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
- Contacteer:
Daar heb je een goed punt, Ad! You win some, you lose some?
-
- Contacteer:
Nog een toevoeging: ik had een honingkamer met raampjes onderop staan (om leeg te likken). Die heef er al met al een week of 2 onder gestaan en daar is de koningin niet in gaan leggen.