De eerste helft van de volgende informatie staat per abuis in de rubriek Bijenproducten. met de titel Mallotenhoning.
Lees dat eerst. De Witte Honingklaver en Akkerhoningklaver kunnen heel grote struikvormige planten worden,meer dan 1m. hoog. Er zitten duizenden kleine bloempjes aan de zijstengels, waar de bijentong goed in uitgestoken kan worden . In de gemeente Oldambt liggen nieuwe industrieterreinen Helaas zit er voor de economie nog niet de vaart in. Hier ligt een kans voor het imkerijBEDRIJF. Langs de wegen staan de brede bermen vol honingklaver. Tussen de wegen zijn hooilanden met Wiite klaver.
Ik heb toestemming om er volken te plaatsen. Maar ook toestemming van de eigenaar van de natuurgronden van de
Blauwe Stad om wat volken bij de akkerdistels en witte klaver te zetten. En ook toestemming van....... enz. Als je maar de 'boer'
Binnenkort ga ik de zaden van honinklaver met de hand oogsten. Er zijn al heel veel zaden rijp. Die ga ik verspreiden
op wegbermen waar de grond dusdanig verstoord is dat er alleen kweek en Perzische Bereklauw en Akkerdistels de
overhand dreigen te krijgen. Daar doe ik geen vlieg kwaad mee. Omdat de onderhavige honingklaversoorten tweejarig
zijn ga ik ze nu zaaien dan kunnen ze nog in de herfst kiemen. Volgend jaar groeien ze verder en raken dan in bloei. Zj.
P.S. Is het Mallotehoning of Mallotenhoning ? Dat probleem heb ik ook met Lindehoning , of moet het Lindenhoning zijn.
Omdat ik verschillende soorten Linden bij huis heb, zet ik op het etiket Lindenhoning
Honingklaver, Melote, Mallote, Melilotus
Moderator: maartenkleijne
- maartenkleijne
- Moderator
- Imker sinds: 1974
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Re: Honingklaver, Melote, Mallote, Melilotus
De honingklaver groeit alleen in combinatie met een specifieke bodemschimmel. Ik heb elk jaar zaad en dat komt nooit op, en ik ben nog niet zo bij de hand geweest om ergens die schimmel aan te schaffen, ook al heb ik wel eens gelezen dat ze te koop is.
gr,
m
m
- alfa vulgaris
- Imker sinds: 2010
- Aantal volken: 0
Re: Honingklaver, Melote, Mallote, Melilotus
Of gratis wat pikken van de plek waar de klaver staat Maarten...