Hallo allemaal,
Ik heb een beetje twijfels over het gewicht van mijn spaarkast. Dit met oog op voldoende inwinteren (suiker).
Op een stand met nog +- 25 volken heb ik 1 jerrycan trim-o-bee gevoerd (netto gewicht 14 KG).
Deze vraag omdat ik de kast niet meer open durf te maken en niet weet of het slim is nog wat bij te voeren.
De kans op roverij lijkt me door alle andere volken aanwezig.
De kast weegt 30,4 KG.
De kast bestaat uit bodemplank + honingkamer + broedkamer + dekplaat (dekstel afgenomen tijdens wegen)
Het is een redelijk klein volk, vermoed dat de honingkamer niet meer bevat dan lege uitgebouwde raten.
Een identieke broedkamer + afdekplaat die ik thuis heb liggen wegen samen 7,3 KG.
Hou ik dus 30,4-7,3=23,1 KG over voor 1x honingkamer, 10 uitgebouwde honingramen, 10 uitgebouwde broedramen, bijen, stuifmeel, suiker/honing.
Denken jullie dat ik voldoende ingewinterd heb? En zo nee, is het slim om nu nog bij te voeren (kans op te veel inspanning winterbijen?)?
Hoor graag!
gr Auke
gewicht spaarkast
Moderator: Hans van der Post.
- Bart de Coo
- Moderator
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Re: gewicht spaarkast
Ja, je hebt genoeg gegeven. Een emmer Trim-o-bee heeft een gewicht van 14 kilo, waarvan ongeveer 10kg suiker is. Je volk heeft dus 10kg opgeslagen. Dat gewicht van die emmer zou je dus eerder 'bruto' moeten noemen, omdat het vocht er nog grotendeels uit gaat. Als het volkje ook nog eens vrij klein is, dan zou ik me al helemaal geen zorgen maken. Het hele gevaarte weegt nu meer dan 30kg, begrijp ik. Lieve help! Of het een onsje minder mag zijn!
Ik geef mijn volken altijd ietsje minder. Ik maak het suikervoer zelf met een 'druipemmer'. Ik weet niet of je dat systeem kent. De verhouding wordt dan 9kg suiker en 5 liter water. Dat loopt goed door en lost volledig op. Vandaar. Voorafgaand aan het voeren, verenig ik de meeste volken. De meeste volken staan dus op twee broedbakken. Daar zit nog een hele hoop voer en honing in van het afgelopen seizoen. Als ik daar 9kg suiker aan toe voeg, dan is er meer dan genoeg voer om april te halen. In het voorjaar kan ik altijd zware verzegelde ramen met voer eruit halen voor de kunstzwermen.
Komt goed, heus.
Groet,
Bart
Ik geef mijn volken altijd ietsje minder. Ik maak het suikervoer zelf met een 'druipemmer'. Ik weet niet of je dat systeem kent. De verhouding wordt dan 9kg suiker en 5 liter water. Dat loopt goed door en lost volledig op. Vandaar. Voorafgaand aan het voeren, verenig ik de meeste volken. De meeste volken staan dus op twee broedbakken. Daar zit nog een hele hoop voer en honing in van het afgelopen seizoen. Als ik daar 9kg suiker aan toe voeg, dan is er meer dan genoeg voer om april te halen. In het voorjaar kan ik altijd zware verzegelde ramen met voer eruit halen voor de kunstzwermen.
Komt goed, heus.
Groet,
Bart
Re: gewicht spaarkast
Bedankt voor je toelichting!
Stel dat ik toch voor de zekerheid een beetje extra wil geven. (Kan immers de ramen goed gebruiken in het voorjaar).
Kan dat nu kwaad met oog op de aanwezigheid van winterbijen die ik dan met de opslag belast?
Stel dat ik toch voor de zekerheid een beetje extra wil geven. (Kan immers de ramen goed gebruiken in het voorjaar).
Kan dat nu kwaad met oog op de aanwezigheid van winterbijen die ik dan met de opslag belast?