Lijkt wel voorjaar

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

p.zwartepoorte
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): buckfast pmoeren en F1
Contacteer:

Lijkt wel voorjaar

Bericht door p.zwartepoorte »

Ik was net bij de bijen het lijkt wel voorjaar vliegen als gekken en ze komen met super veel stuifmeel thuis oranje en geel en wit het is net een dracht periode
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Re: Lijkt wel voorjaar

Bericht door A.A. Staals »

011.JPG
Ik zie dit (ongeveer 14.00uur) en zo zie ik het graag. Nauwelijks activiteit.

ad staals
A.A. Staals
Contacteer:

017.JPG
Dit volk (op de zelfde plaats en tijd), niet klaar voor de winter, haalt nog volop stuifmeel. (gister verenigde volken uit aubergine kas).
Er is dus wel te halen, maar volken die winterklaar zijn doen bijna niets meer.
(Ook te zien dat er nog best koninginnen bevrucht kunnen worden, geen gebrek aan darren)

ad staals
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

k zie dit (ongeveer 14.00uur) en zo zie ik het graag. Nauwelijks activiteit.
Ik vind dit echt onzin. Mijn bijen (zelfs in de schaduw) vliegen nou eenmaal afgelopen dagen met veel stuifmeel (o.a. klimop en balsemien en sneeuwbes). De meesten zijn al ingewinterd of zijn bijna klaar. Je keert dat niet. Vanmiddag nog een aantal wat kleinere volken open gehaald (ook al bijna klaar met invoeren). Ze hebben prachtige stuifmeelranden rond het broednest en zitten dik in de bijen. Tja, veel beter kan niet. Laat ze maar vliegen.

gr.
JP
bee-tree
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Bericht door bee-tree »

Moi Bijenminnen en Bijenminners, Paul(?) Zwartepoorte beleeft het prachtige herfstweer als voorjaarsweer; ik ook.
Maar dan niet als het afgelopen voorjaarsweer van 2013. Thans noem ik het zomerweer . Neem maar rustig het woord
St Michielszomer in de mond net als onze voorouders van vóór de reformatie. Vanaf woensdag komt kouder weer met regen
volgens het KNMI. Er is niet gezegd voor hoe lang. Ik vertrouw op de volksweerkunde. Dan moet rond 11 oktober het
St Gommaruszomertje aanbreken. Ook de bijen mogen dan weer genieten van de planten die nog bestoven willen worden.
Ad, mooie opstelling heb jij. Thuis heb jij geen verlengde vliegplanken nodig. Wat een mooie brede landingsbaan hebben
jouw bijen. Ik kan me dat niet permitteren in verband met de 'bijenjagers'(de bosmuizen en spitsmuizen en woelmuizen
en koolmezen). Die zou ik het te gemakkelijk maken. Mijn terrein wordt nooit gemaaid. De kasten staan onder de kronen
van een houtwal;een muizeneldorado.Tussen de kasten heb ik permanent trapvalletjes staan. Gelukkig is er nog geen trek
van muizen naar droge warme winterverblijven zoals onze woningen en bijenwoningen waar de tafeltjes gedekt zijn.
Dat jouw bijen nauwelijks op stap zijn bij het huidige drachtweer waar Paul en Jelte dubbel van genieten, constateer ik ook bij
25 procent van mijn volken. Ik maakte me al ongerust. Ik neem aan dat ze zat zijn. Genoeg is genoeg, lijken ze te zeggen.
75 procent vliegt er nog lustig op los ; op Bladrammenas en Balsemien en Klimop. Als ik de deur uit stap is het één en al gezoem.
Ons huis is voor 10 procent overdekt met bloeiende Klimop. Zj.
A.A. Staals
Contacteer:

Jelte Pieter Dijkstra schreef: Ik vind dit echt onzin.
gr.
Dat mag jij natuurlijk vinden. Maar wat is het waard. Je hebt geen vergelijkingsmateriaal/ervaring of het is je misschien dit verschijnsel nog nooit opgevallen.

ad staals
petro
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door petro »

Nou Ad,
Hoewel ik vind dat je gedachtengang klopt.
Kan ik me niet herinneren dat mijn bijen als het lekker weer was zoals nu binnen bleven.Ongeacht of het nu oktober was of later in het jaar.
Petro
A.A. Staals schreef:
gr.
Dat mag jij natuurlijk vinden. Maar wat is het waard. Je hebt geen vergelijkingsmateriaal/ervaring of het is je misschien dit verschijnsel nog nooit opgevallen.

ad staals
Primus
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Contacteer:

Bericht door Primus »

petro schreef:Nou Ad,
Kan ik me niet herinneren dat mijn bijen als het lekker weer was zoals nu binnen bleven.Ongeacht of het nu oktober was of later in het jaar.
Petro
A.A. Staals schreef:
gr.

Ad Staals
De bijen die nu minder beginnen vliegen zijn het broed al volop aan het minderen, die maken zich zoals verwacht wordt op tegen de lange winter die eraan komt. En ik ben het met Ad eens dat bijen die nu nog superhard vliegen niet het beste teken is. Alles op zijn tijd zij de boer.
Santtu Pikkarainen
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Santtu Pikkarainen »

Ik haalde gisterenmiddag rond 16:00 de liebich-dispenser en honingkamer van 1 van mijn volken af. Het viel mij toen heel erg op dat er geen enkele bij naar boven kwam. Ze zater tussen de raampjes en bleven daar. Ik had gewoon mijn pak aan, maar had dit ook in mijn zwembroek kunnen doen... Het leek er echt op dat de bijen geen onnodige energie wilden verspillen omdat e klaar zijn voor de winter. Dit volk vloog ook vrijwel niet, mijn andere volk een klein beetje. Het volk thuis op de schuur vliegt wel wat (staat veel klimop in de buurt, dus daar zullen ze nog wel op vliegen), maar zeker niet zoals op een zomerdag.
A.A. Staals
Contacteer:

[quote="petro"]Nou Ad,
Petro

Petro

Dit is geen gedachtegang. Het komt voort uit jarenlange waarneming en ervaring.

ad staals
Plaats reactie