Oké
Volgens jouw waarneming en ervaring dan.Wat ik als antwoord gaf blijft hetzelfde.
Ik blijf het ook met je eens,maar ook mijn waarnemingen blijven hetzelfde.
Petro
A.A. Staals schreef:
petro schreef:Nou Ad,
Hoewel ik vind dat je gedachtengang klopt.
Kan ik me niet herinneren dat mijn bijen als het lekker weer was zoals nu binnen bleven.Ongeacht of het nu oktober was of later in het jaar.
Petro
Petro
Dit is geen gedachtegang. Het komt voort uit jarenlange waarneming en ervaring.
Moest er een volk bij 18° en volop zon niet vliegen, dan zou ik dat hier pas abnormaal vinden en het dadelijk nakijken en het 'gebrek' oplossen.
In het WE op alle standen de herfstcontrole, na de inwintering, gedaan. 1 volk vloog niet, bij nazicht ging het om een weinig actieve moer (KI van vorig jaar) die doelloos in de hoek op een voederraat liep, verder met 2 halve ramen darrenbroed. Moer gedood en volk verenigd met jong volk. Ik vraag me af hoe je zoiets tijdig zou kunnen constateren als geen enkel volk vliegt ? Zonder ingreep zou dit volk dus in het voorjaar in het % bijensterfte gezeten hebben !
Voor de rest allemaal zeer sterk dit jaar met nog 3 tot 5 ramen broed en volle stuifmeelvlucht (lichtgeel, geel, oranje, blauw, vuilwit).
Weer sterke late winterbijen dit jaar. Winter wordt weer geen probleem.
Volgens mij heeft Primus de juiste verklaring gegeven. Sorry, ik moet de schuur in. Er zit gelet op de klap
een rat in de val; in dit geval een klapval. Ik kan niet alles in leven laten. Het is nog donker. Het paartje Bosuil
is nog niet gearriveerd. Ik ga de rat in de vensterbank leggen van een bijschuur. Dan hebben ze een verse hap. Zj.
Zelfde observatie hier.
De bijenvolken vliegen er lustig en levendig op los.
De winterbijen genieten van het warme weer en houden veelvuldig vlieguurtjes om zich alvast te orienteren.
Ook vliegen ze af en aan met vele soorten stuifmeel.
Een mooie ontwikkeling - blijkbaar is er nog voldoende en gevarieerde dracht in de buurt en hoe verser en gevarieerder de wintervoorraad, hoe gezonder en sterker de bijen de winter doorkomen.
Ik vind het wel frustrerend dat mijn bijen nergens naar willen luisteren . Op de eerste foto een veld met bladrammenas op 100 meter van mijn stal in volle bloei .
Hier onder een bijenkast welke ik deze morgen een vliegverbod opgelegd heb Ik was daar om 15.30 u , het was 19 graden en zij zijn toch gaan foerageren
Dat mag jij natuurlijk vinden. Maar wat is het waard. Je hebt geen vergelijkingsmateriaal/ervaring of het is je misschien dit verschijnsel nog nooit opgevallen.
ad staals
Dat is dan maar goed ook dat ik dat mag vinden . In de jaren dat ik nu imker, ben ik wel vaker dit soort opmerkingen tegengekomen. Niet de eerste keer dus. Maar ja ik heb natuurlijk nog niet de benodigde 30 jaar ervaring (zo oud ben ik nog maar net) 'om mee te mogen' praten. Wel lachen zoiets.
Jelte Pieter Dijkstra schreef:
Maar ja ik heb natuurlijk nog niet de benodigde 30 jaar ervaring (zo oud ben ik nog maar net) 'om mee te mogen' praten. Wel lachen zoiets.
gr.
Dan mag ik dus gerust meepraten, ik haal bijna het dubbele.
Vanmiddag om 4 uur (ik was toevallig thuis vanwege een vermeende gesprongen waterleiding, wat gelukkig niet ze was) deed mijn schuurdakvolk het rustig aan. Er vloog niet veel meer.