Lijkt wel voorjaar
Moderator: maartenkleijne
-
- Imker sinds: 1973
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Re: Lijkt wel voorjaar
Deze middag naar mijn 6 ramers gekeken en gevoeld op de plastic bedekking en tot mijn verbazing waren die allemaal koud, dus denk ik zeer dat ze weinig broed nog hebben staan. Wel zijn ze zwaar bevolkt tegenover vorige jaren. Daarom denk ik dat het juist is dat bijen zich gereedmaken voor de winter en zo weinig mogelijk energie gaan verbruiken door minimaal broed aan te zetten waardoor ze weinig dienen uit te vliegen voor stuifmeel. Honing wordt er zo al niet meer gehaald of tenminste niet dat er iets overschiet om weg te stapelen. Ik denk dat veel jonge imkers zich verkijken op de aantallen (jonge bijen) die zich in het zonnetje nog invliegen en zo het gedacht hebben dat er nog veel gehaald wordt.
Nou Ad,
Hoewel ik vind dat je gedachtengang klopt.
Kan ik me niet herinneren dat mijn bijen als het lekker weer was zoals nu binnen bleven.Ongeacht of het nu oktober was of later in het jaar.
Petro
Petro je schrijft enkele dagen geleden dat de laatste jaren je volken niet door de winter zijn gekomen ??????
Volken die winterklaar zijn gaan geen onnodige risico's meer nemen en blijven in de kast.
Groetjes Henk
Kan ik me niet herinneren dat mijn bijen als het lekker weer was zoals nu binnen bleven.Ongeacht of het nu oktober was of later in het jaar.
Petro
Petro je schrijft enkele dagen geleden dat de laatste jaren je volken niet door de winter zijn gekomen ??????
Volken die winterklaar zijn gaan geen onnodige risico's meer nemen en blijven in de kast.
Groetjes Henk
-
- Imker sinds: 1973-1974
- Aantal volken: 5
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Nou Henk als je goed had gelezen dan zou je weten dat het sterven van mijn volken met varroa en ziekte te maken had ik weet dus niet waarom je dat er bij haalt,heeft hier namelijk niets mee te maken.
Ik weet niet hoe je er bij komt dat een ingewinterd volk in zijn kast blijft,als je goed zou lezen weet je dat dat door verscheidene imkers wordt tegengesproken,het is namelijk niet zo.Het zou namelijk betekenen dat alle bijenvolken die ik in de loop van de jaren heb gehad en bij vele gezien en na inwintering vlogen,niet goed verzorgd waren.
Wat wel vaak zo is,is dat volken die geen of zeer weinig broed hebben na inwintering niet of bijna niet meer vliegen.
Elk volk heeft zijn eigen manier van reageren en daar heeft geen enkele imker(gelukkig)ooit invloed op gehad.
Petro
Ik weet niet hoe je er bij komt dat een ingewinterd volk in zijn kast blijft,als je goed zou lezen weet je dat dat door verscheidene imkers wordt tegengesproken,het is namelijk niet zo.Het zou namelijk betekenen dat alle bijenvolken die ik in de loop van de jaren heb gehad en bij vele gezien en na inwintering vlogen,niet goed verzorgd waren.
Wat wel vaak zo is,is dat volken die geen of zeer weinig broed hebben na inwintering niet of bijna niet meer vliegen.
Elk volk heeft zijn eigen manier van reageren en daar heeft geen enkele imker(gelukkig)ooit invloed op gehad.
Petro
HeHo schreef:Nou Ad,
Petro
Groetjes Henk
Is uiteraard waar maar de invloed van de imker en zijn werkwijze mag niet onderschat worden.petro schreef:Elk volk heeft zijn eigen manier van reageren en daar heeft geen enkele imker(gelukkig)ooit invloed op gehad.
Er is een wezenlijk verschil of je als imker een zonnestand of een schaduwstand hebt, hoe je oriëntatie zit, of je met bergbijen werkt of niet enz.
We krijgen warmere najaren (opwarming) die bij alle insecten voor meer en latere activiteit zorgt. Je kan dat tegenwerken en steevast aan je geijkte inwinteringstechniek van vroeger vast houden. Als dat succes kent waarom ook niet.
Of je kan je mee aanpassen door :
- niet augustus al alles dicht te gooien met siroop maar later inwinteren met kleinere hoeveelheden (hier per 1-2 liter vanaf mid september)
- te werken met koninginnen die niet al stilvallen half jaar (hier buckfast op de thuisstand waar geen sterfte voorkomt)
- te zorgen voor een rijk gevarieerd laat stuifmeelaanbod (al meer dan 10 jaar bezig op de thuisstand)
Het resultaat hiervan is laat geboren, sterke winterbijen. Een winterbij geboren in oktober is 2 winterbijen geboren in augustus waard.
-
- Imker sinds: 1957
- Contacteer:
Toch wel, ook volken met TE VEEL varroa broeden door en vliegen dus ook door.petro schreef:Nou Henk als je goed had gelezen dan zou je weten dat het sterven van mijn volken met varroa en ziekte te maken had ik weet dus niet waarom je dat er bij haalt,heeft hier namelijk niets mee te maken.
Vroeg inwinteren maakt dat ze ook vroeg stoppen met broeden en dus Veel minder gaan vliegen.
ad staals
-
- Imker sinds: 1960
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Ik denk dat wij in de bijenwereld te veel aan het generaliseren zijn . De bijen zullen zich meer aan de plaatselijke omstandigheden aanpassen dan dat wij denken . Het is al vele jaren bekend dat de bijenhouders uit Brabant na de lindedracht staan te dringen om hun volken ergens te plaatsen waar meer dracht binnen te halen valt dan in die streken . Wanneer dan op het eind van de zomer de stuifmeeldracht vrijwel stil valt zullen de volken geneigd zijn om hun broednest in te krimpen en zodoende vroeg in winterrust te gaan .
Hier daarentegen gaat de stuifmeel en nectar dracht heel lang door ook vanwege de hogere temperaturen welke voortvloeien uit de hoge zeewatertemperatuur en zullen de volken dan ook langer een broednest aanhouden . Het late inwinteren is hier niet iets van de laatste jaren , maar heb ik een kleine zestig jaar terug al van mijn mentor ( mijn Vader ) geleerd .
In de lente is de medaille omgekeerd dan kom ik hier een eind achterop omdat dan hier de temperaturen weer achter blijven , en heb ik weer voordeel van de langlevende bijen welke pas in oktober geboren zijn .
Wij zullen er toch wel aan moeten wennen met de huidige communicatiemiddelen dat de wereld steeds kleiner wordt , maar dat de plaatselijke verschillen ik noem, drachtaanbod , bodemgesteldheid , grondwaterstand , temperaturen , wind . en ga maar door , het verschil voor je bijen kan zijn tussen goede middelmatig of drachtloze periode , vroeg in de winterrust of wat later
Met andere woorden ; Ad zijn bevindingen zullen bij dat gebied horen , en hier is het weer anders .
Jaap v P
Hier daarentegen gaat de stuifmeel en nectar dracht heel lang door ook vanwege de hogere temperaturen welke voortvloeien uit de hoge zeewatertemperatuur en zullen de volken dan ook langer een broednest aanhouden . Het late inwinteren is hier niet iets van de laatste jaren , maar heb ik een kleine zestig jaar terug al van mijn mentor ( mijn Vader ) geleerd .
In de lente is de medaille omgekeerd dan kom ik hier een eind achterop omdat dan hier de temperaturen weer achter blijven , en heb ik weer voordeel van de langlevende bijen welke pas in oktober geboren zijn .
Wij zullen er toch wel aan moeten wennen met de huidige communicatiemiddelen dat de wereld steeds kleiner wordt , maar dat de plaatselijke verschillen ik noem, drachtaanbod , bodemgesteldheid , grondwaterstand , temperaturen , wind . en ga maar door , het verschil voor je bijen kan zijn tussen goede middelmatig of drachtloze periode , vroeg in de winterrust of wat later
Met andere woorden ; Ad zijn bevindingen zullen bij dat gebied horen , en hier is het weer anders .
Jaap v P
- maartenkleijne
- Moderator
- Imker sinds: 1974
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
En daar komt nog bij dat er allerlei signalen zijn dat met de verdere opwarming (fijn, wat minder guur) de regionale verschillen alleen nog maar geaccentueerd zouden kunnen gaan worden.Jaap v.Popering schreef: Met andere woorden ; Ad zijn bevindingen zullen bij dat gebied horen , en hier is het weer anders .
Jaap v P
gr,
m
m
-
- Imker sinds: 1973-1974
- Aantal volken: 5
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Hoe het ook zij het ziet er naar uit dat "de koek"nu echt op is het weer word guur en regenachtig.Tot en met vandaag genoten van mijn bijen die tot vanmiddag een uur of vier vlogen.
Vanaf dat moment werd het snel stiller en tegen half vijf was het akelig stil bij de vliegopeningen.
Petro

Vanaf dat moment werd het snel stiller en tegen half vijf was het akelig stil bij de vliegopeningen.

Petro
Slimme vader, Jaap. Zo vader zo zoon ?Jaap v.Popering schreef:Hier daarentegen gaat de stuifmeel en nectar dracht heel lang door ook vanwege de hogere temperaturen welke voortvloeien uit de hoge zeewatertemperatuur en zullen de volken dan ook langer een broednest aanhouden . In de lente is de medaille omgekeerd dan kom ik hier een eind achterop omdat dan hier de temperaturen weer achter blijven , en heb ik weer voordeel van de langlevende bijen welke pas in oktober geboren zijn. Het late inwinteren is hier niet iets van de laatste jaren , maar heb ik een kleine zestig jaar terug al van mijn mentor ( mijn Vader ) geleerd
De plaatselijke omstandigheden zijn zeker zeer belangrijk voor de wijze van imkeren. Als de imker die niet ziet, doet hij dikwijls verkeerde dingen.
-
- Imker sinds: 1957
- Contacteer:
JaapJaap v.Popering schreef:
Jaap v P
Ik denk: dat jij en veel anderen het niet helemaal goed begrijpen. Het heeft niks met het gebied te maken (beter kan niet). Ik zal proberen iets duidelijker te zijn.
Ik kies er voor om na de linde te starten met inwinteren/varroa bestrijding en daarmee in de eerste helft van september klaar te zijn. Op de foto's is lijkt mij duidelijk te zien dat de volken die reeds geruime tijd "klaar" zijn nauwelijks nog vliegen en die niet klaar zijn nog volop met stuifmeel. Dit wil dus niet zeggen dat bij anderen de bijen niet meer zouden mogen/kunnen vliegen. Ik kan perfect regelen of volken blijven doorgaan of niet, wat soms nodig is als volken laat worden ingezet voor de bestuiving (een volk dat klaar is voor de winter/gestopt met broeden zal ondermaats presteren). Het doen en laten van de imker speelt een grotere rol dan menigeen verwacht.
ad staals