Mister Properdag
- Jelte Pieter Dijkstra
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer:
Mister Properdag
Zo heet de kuisdag waarop we in onze vereniging de wasraten smelten en de raampjes logen. We zijn dik twee dagen nodig en soms een derde dag. Dan smelten we ook nog eens eind maart nadat de volken zijn uitgewinterd (dode volken of verschimmelde kantramen).
A.s. vrijdag en zaterdag is het zover. Ik kan alleen zaterdag. Ik heb vele bananendozen vol met raampjes van tachtigers (imkers die zijn gestopt vanwege de leeftijd) klaar staan. In raampjes waar de wasmot zoveel in heeft huisgehouden, kunnen regelrecht het loogbad in. De andere raten gaan eerst de smelter in.
Ik zal proberen zaterdag wat foto's te uploaden.
gr.
A.s. vrijdag en zaterdag is het zover. Ik kan alleen zaterdag. Ik heb vele bananendozen vol met raampjes van tachtigers (imkers die zijn gestopt vanwege de leeftijd) klaar staan. In raampjes waar de wasmot zoveel in heeft huisgehouden, kunnen regelrecht het loogbad in. De andere raten gaan eerst de smelter in.
Ik zal proberen zaterdag wat foto's te uploaden.
gr.
JP
-
- Imker sinds: 1965
- Aantal volken: 30
- Bijenras(sen): Westerwolds landras
- Contacteer:
Re: Mister Properdag
Is op jullie verenigingskuisdag ook een geestelijk moderator aanwezig die er op toeziet dat jullie onder elkaar
na afloop niet zondigt tegen het kuisheidsgebod ?
Nu even serieus: Ik neem aan dat het smelten met een verenigingsSTOOMwassmelter gebeurt.
Ik heb de ervaring dat er veel water in de houten raampjes trekt. Hoe drogen jullie ze om beschimmeling
te voorkomen ? Ik ben er van af gestapt omdat ik ze in de schuur niet droog kon krijgen en ik ze niet op de
gaskachels mocht drogen. Gelukkig heb ik deze zomer goed kunnen smelten met een bakbeest van een
ZONNEwassmelter.
Gebruiken jullie een 6 procentige loogoplossing en hoe hoog moet de temperatuur van de oplossing zijn ?
Hoe lang moeten ze in het bad liggen ?
Een gezellige dag gewenst. Zj.
na afloop niet zondigt tegen het kuisheidsgebod ?
Nu even serieus: Ik neem aan dat het smelten met een verenigingsSTOOMwassmelter gebeurt.
Ik heb de ervaring dat er veel water in de houten raampjes trekt. Hoe drogen jullie ze om beschimmeling
te voorkomen ? Ik ben er van af gestapt omdat ik ze in de schuur niet droog kon krijgen en ik ze niet op de
gaskachels mocht drogen. Gelukkig heb ik deze zomer goed kunnen smelten met een bakbeest van een
ZONNEwassmelter.
Gebruiken jullie een 6 procentige loogoplossing en hoe hoog moet de temperatuur van de oplossing zijn ?
Hoe lang moeten ze in het bad liggen ?
Een gezellige dag gewenst. Zj.
-
- Imker sinds: 2010
- Aantal volken: 2
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Als klein-imker met 3 volken vraag ik me weleens af of het al deze moeite waard is en ik niet beter nieuwe raampjes kan kopen als ze een 2 jaar gebruikt zijn.
Hoe doen andere kleine imkers zonder stoomwassmelter e.d. dit? Is het afvlammen van de raampjes en kastdelen ook voldoende?
Hoe doen andere kleine imkers zonder stoomwassmelter e.d. dit? Is het afvlammen van de raampjes en kastdelen ook voldoende?
- alfa vulgaris
Loogoplossing moet meen ik mistens 40 graden zijn anders werkt het niet goed.
Ik gebruik het niet in de bijen dan behalve soda,maar volgensmij hoe heter hoe beter.
En JP..regelrecht het loogbad in met alle was er nog in?
Wordt niet zo proper denk ik en vast niet gewaardeerd door de medewerkers.
Ik gebruik het niet in de bijen dan behalve soda,maar volgensmij hoe heter hoe beter.
En JP..regelrecht het loogbad in met alle was er nog in?
Wordt niet zo proper denk ik en vast niet gewaardeerd door de medewerkers.
- Erik Konijn
- Imker sinds: 2012
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): buckfast
- Contacteer:
Kan het ook met bleekmiddel? volgens mij wel ook volgens het filmpje.
http://youtu.be/400LMufHONY
http://youtu.be/400LMufHONY
- alfa vulgaris
Ikzelf wil helemaal niet gezamelijk schoonmaken.
Het lijkt me wel een stuk gezelliger maar houd m'n bijenhouderij spullen iiever in isolement.
Iedereen heeft zijn eigen ideeën over proper.
Het lijkt me wel een stuk gezelliger maar houd m'n bijenhouderij spullen iiever in isolement.
Iedereen heeft zijn eigen ideeën over proper.
- Jelte Pieter Dijkstra
- Contacteer:
Ikzelf wil helemaal niet gezamelijk schoonmaken.
aar heb jij een mega belangrijk punt te pakken!
Maar om praktische overwegingen doe ik het liever met de verenigingen. Ik kan thuis al die zooi en plakboel niet hebben.
Ik kom nog terug hierop, maar heb het komende tijd razend druk en van vroeg tot laat bezet. Jullie zullen een aantal dagen moeten wachten.
Gr.
JP
-
- Imker sinds: 1973-1974
- Aantal volken: 5
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Ja dat kennen we!
Petro
quote="Jelte Pieter Dijkstra"]

Petro
quote="Jelte Pieter Dijkstra"]
Ik kom nog terug hierop, maar heb het komende tijd razend druk en van vroeg tot laat bezet. Jullie zullen een aantal dagen moeten wachten.
Gr.
- Jelte Pieter Dijkstra
- Contacteer:
He meneer Petro,
1. het event moet nogal plaats vinden en 2. je kunt me niet bepaald verwijten dat ik te weinig schrijf hier
.
1. het event moet nogal plaats vinden en 2. je kunt me niet bepaald verwijten dat ik te weinig schrijf hier

JP
-
- Imker sinds: 2011
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
- Contacteer:
Ik weet bijna wel zeker dat Petro juist het tegenovergestelde bedoelt meestal als jij zegt ik ben er even niet of ik ga even in de ruststand dan breekt er een lawine van berichten van jou losJelte Pieter Dijkstra schreef:He meneer Petro,
1. het event moet nogal plaats vinden en 2. je kunt me niet bepaald verwijten dat ik te weinig schrijf hier.

met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior
Ferry Bantjes senior