Bijenlint?

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
alfa vulgaris
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Bijenlint?

Bericht door alfa vulgaris »

Zo ongeveer de afgelopen 4 à 5 weken kwamen de bijen,indien er gelegenheid was,mondjesmaat zowat iedere dag thuis bepoederd met kaasjeskruidstuifmeel.

Ik had een vermoeden wat,waar en hoeveel drachtbron er was,afgeleid van het gedrag van de bijen.
Dit werd snel bevestigd door verhalen uit het dorp.

Ik had het vrij druk en het was omfietsen dus pas gekeken toen alle bijtjes genoeg wintervoer hadden.
Stond me daar een partij kaasjeskruid langs het fietspad zover ik kon kijken van een aantal meter breed.
Ook uItgebloeide Luzerne en nog enigzind bloeiende rolklaver volgensmij.

Het was mooi vliegweer op dat moment en ik werd me er toch een partij blij van dat ik m'n bijtjes daar af en aan zag gaan.
Het kaasjeskruid bloeit nu nog behoorlijk en ze zullen er vast nog van halen als het weer wat beter wordt alhoewel nu de wat dichter bij huis zijnde Hedera ook al haar eerste boodschap heeft gegeven bij de vliegplank.
Ben benieuwd.

Leuk voor in de "arme" tijd dus zeer geslaagd project wat mij betrefd.
U wordt bedankt! :clap:
Bart de Coo
Moderator
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: Bijenlint?

Bericht door Bart de Coo »

Alfa,

Kaasjeskruid/stokroos/malva/lavatera is heel gemakkelijk te stekken. Ik heb een grote lavatera in mijn tuin staan, maar die is in twee jaar tijd veel te groot geworden voor mijn tuintje. Maar niet getreurd, ik heb alweer twintig stekkies staan die ik volgend voorjaar weer ergens neerzet.

Scheur begin augustus een blad los van de steel. Zorg dat er een 'hieltje' aan zit, dus een stukje steel, zal ik maar zeggen. In een potje met aarde doen. In de volle schaduw zetten. Nu kun je twee kanten op. Je kunt de stekkies een paar keer per dag royaal water geven met de plantenspuit of je kunt er een boterhammenzakje of gehalveerde petfles met open dop overheen doen. Beide methodes lukken. Als je zo'n 'minikasje' maakt, dan hoef je geen water te geven, of geef de potjes voor de zekerheid een voetenbad. Binnen een week maken ze wortels. Binnen twee weken beginnen de stekkies blaadjes te maken.

Binnen overwinteren op een koele plaats.

In april poten in de volle grond. Ze lijken een grote voorkeur te hebben voor vruchtbare, natte grond. Zand wordt niks.

Bloeit vanaf juni, tot in november aan toe. Fantastische stuifmeellevereancier voor een keur aan insecten.

Volgend jaar van dat kaasjeskruid van jou tientallen stekkies maken dus!

Groet,

Bart
Bart de Coo
Moderator
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door Bart de Coo »

Trouwens, als ik je verhaal nog eens goed overlees, over welk 'project' heb je het? Begrijp ik dat het gaat om stekkies die je van het voorjaar geplant hebt?

Bart
alfa vulgaris
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Bericht door alfa vulgaris »

Tja Bart,communicatie is een vak een kunst?
Ik vind het moeilijk, zeker in geschreven woord voorral omdat ik in feite een pure Beta ben, maar spijker aardig bij door m'n gedwongen isolement. Nee, ik zit niet in de bak :D

WIl eerst even kwijt dat ik het (voor het eerst?) geweldig vind dat communicatieproblemen bestaan anders had ik nu niet geweten dat je kaasjeskruid ook kan stekken.

Nee Bart, dit is niet mijn project maar de bijen erop wel.
Dit is een heel officieel project en denk dat het een onderdeel is van het Friese elfstedenbijenlint,tenminste dat is wat ik aanneem. Het is dan ook gesitueerd langs een stuk van de Friese elfstedenroute.
Ik wou mijn dank even uitspreken voor een initiatief wat dus echt wat heeft uitgehaald,want we spreken over hectare's bloemen en dat is niet vanzelf gekomen maar het is echt aangelegd.

Jammer dat ik er geen foto's van heb gemaakt want ik denk dat elke bijenhouder blij en jaloers tegelijk zou zijn dat hij niet zo'n lintje naast de deur had...zoveel bloemen en insecten je waant je in de 20e eeuw.
Ik zou zeggen MEER! MEER! MEER! Ik vrees overigens dat het nu aardig is afgelopen want ik kan wel stellen dat het nu stormt hier en dat zal die hoge planten aardig slopen daar op de vlakte denk ik.
Niet getreurd er was een significante dracht tussen witte klaver en hedera.
Eindelijk DRACHTVERBETERING i.p.v. aftakeling door ploeg,kettingzaag,maaibalk of opruimneurose.
:be8:
Plaats reactie