Wat een oktoberdag.

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Ruinerweg
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica F 1
Contacteer:

Wat een oktoberdag.

Bericht door Ruinerweg »

Vandaag 20 Oktober 2013!
Alle 10 volken vlogen: de kleinste het meest en die haalden ook het meeste stuifmeel van
de klimop die hier nog volop in bloei Staat,
Typisch dat de twee kleinste in de kunststof 6-ramer het het best deden: kennelijk zijn ze nog steeds bezig met volksopbouw!

Groet,

Roel

http://www.ruinerimkers.nl
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Re: Wat een oktoberdag.

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Hier hetzelfde beeld: mijn 6-ramers vlogen als gekken met heel veel stuifmeel van de klimop terwijl ze vol voer zitten!
Dit jaar voer ik totdat ze niet meer kunnen openemen.

gr.
JP
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door A.A. Staals »

Jelte Pieter Dijkstra schreef: Dit jaar voer ik totdat ze niet meer kunnen openemen.

gr.
Ik zou ze geen open cel gunnen. :naughty:

ad staals
bee-tree
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Bericht door bee-tree »

Ruinerweg, het Noorden had weer een betere dag dan het Zuiden volgens familie die is gearriveerd
om vakantie te houden in Westerwolde. Bij mij is een korfvolk nog aan het bouwen. Dat haalt tien keer
zoveel geel stuifmeel op als de kastvolken. Omdat de stuifmeelhaalsters zich verdringen voor het
vlieggat, heb ik de voorzijde van de korf met een houtje een halve cm omhooggekrikt. Morgen plaats ik
een strorand onder de korf om ruimte te geven.
JP, kunnen we de Varroa's uit de cellen drijven of samen met de larven verzuipen om van Varroa"s af te komen
en de koningin beletten nog zo laat te broeden ? Ik begrijp jouw door blijven voeren misschien verkeerd ?
bee-tree
Contacteer:

Bericht door bee-tree »

Als er nog of weer volop gebroed wordt door het 'zomerweer' in oktober 2013, moeten dan
de imkers die zeggen klaar te zijn met voeren, nog gaan bijvoeren omdat er voor de huidige broedaanzet
al veel van de wintervoorraad verbruikt wordt ? Kan dat bijvoeren doorgaan tot de bijen
de wintertros vormen (bij plotselinge koude-inval) ? Is er iemand die behoorlijk gewichtsverlies bij zijn volken
heeft geconstateerd nadat de wintervoorraad is toegediend?
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Hier hetzelfde beeld: mijn 6-ramers vlogen als gekken met heel veel stuifmeel van de klimop terwijl ze vol voer zitten!
Dit jaar voer ik totdat ze niet meer kunnen opnemen.
gr.
Hi moet je vooral doen!
Eerste les: bijen overwinteren op lege cellen!!!
Bijenvolken zijn verzamelaars blijven halen/verzamelen totdat alles is verzegeld!

Ik dacht JP dat je na tien jaar imkeren dit niet meer zou doen.
Hier in mijn afdeling heeft een beginner 25 kg gevoerd!
Vroeg aan mij wanneer hebben ze genoeg.
Had van een ander gehoord dat hij met voeren door moest gaan tot het volk niet meer opnam. :?
!Hans.
bee-tree
Contacteer:

Bericht door bee-tree »

Vóórdat ik de reactie van Hans van der Post op JP had gelezen , liep ik ook met zijn gedachte rond.
Er moeten lege cellen aanwezig blijven in verband met de warmtehuishouding; zitten op voer is te 'koud' en onnatuurlijk;
de voederkrans moet boven de koningin met haar verzorgende bijen zitten, hebben we geleerd.
Mss zijn er nog andere redenen.
Wel is het zo dat we in de gaten moeten houden hoe groot het verbruik is nu er langer wordt gebroed.
Op het Duitse imkerforum werd vorig jaar bij ongeveer dezelfde herfstomstandigheden groter verbruik gemeld.
Daarom is men gaan aanvullen. Ikzelf heb de volken niet tot één broedkamer ingekrompen, ook niet de broedafleggers.
Ze hebben minstens de ruimte van 2 broedkamers ter beschikking.
Er wordt weer net zo'n lange winterzit verwacht als afgelopen winter. Daarom geven Duitse imkers behoorlijk
wat meer dan de 10 tot 12 kilo zoals ons dat geleerd is. Ikzelf geef ook meer, maar ik moet oppassen dat niet
alles 'verstikt' en de koningin niet meer weet waar ze het moet zoeken, dus aan het dwalen en ijlen gaat.
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

bee-tree schreef:
Daarom is men gaan aanvullen.
.
Het is net half oktober en ben net klaar met het inwinteren . Precies op tijd want ik ben van ouds her geleerd om 10 oktober hiermee klaar te zijn ,
en die voorraad is nog lang niet op :think: bovendien vullen zij dit nog steeds vrijwel elke dag aan :wink: .

En dan dit nog ,
Imker ben je niet een half jaar maar 365 dagen . Met enige regelmaat de kasten aan de achterkant enkele centimeters optillen en op deze manier het gewicht bepalen ,
wanneer hij te licht is , even de dekplank openen en zo nodig wat bijvoeren zo mogelijk met suikerdeeg .

Jaap v P
bee-tree
Contacteer:

Bericht door bee-tree »

Laatste zin van Jaap klopt, maar dan wel vóór de 10 oktober van Jaap. Meestal wordt 1 oktober aanbevolen.
Ik was vergeten te zeggen dat die Duitse imkers al in september constateerden dat de volken de wintervoorraad
flink hadden aangesproken. Dan kun je nog rustig aanvullen om het voer goed te verstouwen (watergehalte omlaag,
zegeltjes er op). Op het huidige moment, 21 oktober, nog flink aanvullen is te laat. Je zou eventueel verzegelde raten
van een volk kunnen afhalen dat wat overgewicht heeft.
Voedselnood kan ontstaan als volken krap gezet zijn om maar de honingkamer vol te krijgen in juli. Dan zit er misschien
te weinig honing in de broedkamer. In dat geval moet men 20 kilo voeren in plaats van 10 , grofweg gezien.
Nog wat: Onze uitleg moet het liefst kort en bondig zijn. Van de vragenstellers wordt dat ook gewenst, maar dan kunnen er
misverstanden ontstaan. Beginners moeten zorgen dat ze een 'pate' krijgen, zoals Duitsers een coach noemen.
Het woord 'pate' komt van het Latijnse pater ofwel vader. Ook ons woord 'pa'of 'papa' komt er vandaan.
"Vive il Papa" is "momenteel "Leve Vader Fransiscus" Sorry, dat ik wat afdwaal. Volgende keer beter.
P.S. Nog even wat over de winterzit. Zitten op voer is te vergelijken met zitten op een betonnen vloer zonder vloerverwarming.
Doordat er lege cellen aan beide kanten van een raat zijn, is de zitplek voor koningin en haar hofstaat altijd warm. Het ga je goed. Zj.
beehotel
Imker sinds: 2013
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Bericht door beehotel »

Mijn bijen in Den Haag komen nog met veel stuifmeel binnen, en zo te zien van de herfst aster. Ze zijn bijgevoerd met 15 kilo suiker.
Daarnaast hadden ze zelf nog 2 raten gevuld met honing. Gaan de winter in op 2 BK dus ruimte zat.
En als starter maar hopen dat ze de winter in komen.
Gesloten