Wat een oktoberdag.

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

HeHo
Contacteer:

Re: Wat een oktoberdag.

Bericht door HeHo »

Hans van der Post. schreef:Aha gaan we nu strijden niet om de oorzaak van bijenverdwijning, maar de winterzit van een bijenvolk?
Zou zeggen kijk hoe een volk in de winter in een korf zit en bepaal dan wat waar is.
Hans, helaas heb ik geen korf.
Maar zou het toch graag weten.

groetjes Henk
Ewout
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Contacteer:

Bericht door Ewout »

marc schreef:De inertie van een bijentros is beter met cellen gevuld met bijen dan leeg, maar dat is nog steeds veel minder dan als er honing/wintervoeding in zou zitten.
Inertie over wat voor tijdspanne dan, Marc? Waarom/wanneer is dat belangrijk? Mij lijkt een hoger vermogen per volume-eenheid (lees: bijen in lege cellen) meer voordeel hebben dan een hoge inertie. En geleidt een raat vol voer niet beter de warmte van de tros af dan een lege raat?
Maar vooral: Het blijft getheoretiseer als er geen concrete resultaten van een onderzoek zijn waarin bijen op voer en bijen op lege cellen met elkaar zijn vergeleken. Ik hou me aanbevolen voor referenties. :think:
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Totaal niets, zelfs geen gesloten broed. Ik heb maar een enkel kastje geinspecteerd, maar ik heb nu wel reden om te geloven dat het broedseizoen al weer een tijdje voorbij is hier, of het nou 25 graden wordt of niet; dat verandert daar geen mallemoer aan, volgens mij.
Dat lijkt me toch niet normaal. Er moet toch een klein bolvormig balletje aan broed zijn.
JP
marc
Contacteer:

Bericht door marc »

Ewout schreef:Het blijft getheoretiseer als er geen concrete resultaten van een onderzoek zijn waarin bijen op voer en bijen op lege cellen met elkaar zijn vergeleken. Ik hou me aanbevolen voor referenties. :think:
Hoog inerte materialen hebben een grote thermoregulerende werking op hun omgeving. Ze hebben een lange aanlooptijd om op te warmen maar geven daarna de warmte ook maar langzaam af.
De thermoregulerende werking van een bij in een cel is zo goed als nul, tenzij die bij daar warmte gaat produceren en dus extra energie gaat verliezen, meer eten en minder lang leven. De regulerende werking van honing daarentegen is groot. Die grotere aanlooptijd is in een bijenkast verwaarloosbaar, ze verwarmen hun raten toch al van maanden voor de echte winterkoude.

Referenties ???
Bouw bv. een woning in lichte constructie (chalet o.i.d.) en werk die binnen ook af met lichte materialen (hout bv.). De zon zal overdag voor een zeer warme binnentemperatuur zorgen, zodat de airconditioners moeten draaien. Eens de zon weg is zal het daar zeer snel in afkoelen en moeten we bijverwarmen. Die pieken opvangen (airconditioning en verwarming), daar moeten de bijen in een kast zelf voor zorgen en dat kost enorm energie.
Werk je die chalet binnen af met zware materialen (bv. donkere natuurstenen vloer, gemetste binnenmuren enz.) dan zal het overdag niet te warm zijn en de warmte 's avonds nog aangenaam zijn (zonder veel airconditioners of verwarmers).

Hoe groot is dat energieverlies voor de bijen ?
Dat is een andere hap natuurlijk, daar komt veel rekenwerk bij kijken. Praktisch zou je een aardig beeld hiervan kunnen krijgen door een bijenkast in een koelkast te stoppen en het verbruik te meten van die koelkast om haar ingestelde temperatuur te blijven behouden. Doe dit 1 keer met een bijenkast vol met honing en een 2e keer met een bijenkast met een aanzienlijke open kern.
De koelkast zal in het tweede geval veel vaker moeten aanslaan en ook meer verbruiken dan in het andere geval. Het verschil geeft je een beeld van welk een energie het de bijen meer kost.
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

Bart de Coo schreef:

Natuurlijk kon ik het niet laten om een kast open te maken. Ik wilde graag weten of er nog broed in zat. Totaal niets, zelfs geen gesloten broed. Ik heb maar een enkel kastje geinspecteerd,

Groet,

Bart
Ik kon het natuurlijk ook niet laten om vandaag even in wat volken te neuzen . Bij vijf volken allemaal twee a drie ramen met broed zoals hier onder .
broed.jpg
Ruinerweg
Imker sinds: 1994
Bijenras(sen): Carnica F 1
Contacteer:

Bericht door Ruinerweg »

Ik kon het ook niet laten, Maar in een zesramertje toch nog een stukje broed van een decimeter op 3 raampjes, keurig in het midden onder een rand voer. Precies zoals ik ze het geleerd had! :)

Groeten uit koekange,
aan de ruinerweg :D
roel
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door A.A. Staals »

Marc

Wat dom van die bijen dat ze onder het voer gaan hangen , of weten die het toch beter?

ad staals
Ruinerweg
Imker sinds: 1994
Bijenras(sen): Carnica F 1
Contacteer:

Bericht door Ruinerweg »

Ad,

Laten we de bijen hun eigen gang Maar laten gaan! :D

Groet,

roel
marc
Contacteer:

Bericht door marc »

Dat is gemakkelijk te verklaren : de zorg voor hun broed gaat voor op alles en in de winter zijn volken nooit 100% broedloos. Dat is op onze verschillende standen voor zowel zwart als carnica als buckfast het geval. Voor de imkers die toch broedloze volken blijken te hebben moeten er andere verklaringen zijn. Blijft het 'oude' broedvlak een geur afgeven die hen blijft aantrekken? wil de koningin op lege raat blijven zitten om gemakkelijk snel terug aan de leg te kunnen gaan? is het nog een overblijfsel uit hun savannetijd waar die buffer minder nodig was? was de broed- en stuifmeelkern nog zo groot voor de trosvorming, dat de cellen met honing niet echt opgewarmd raakten?... Bijen daarom dom noemen gaat te ver. Misschien ontwikkelden ze te laat om op optimale sterkte naar een minder seizoen toe te groeien. Dat gebeurt in de natuur wel meer met dieren die het dan achteraf moeilijk krijgen. Misschien remde de varroa hun ontwikkeling te hard of juist de imker met al die varroabehandelingen die ze moesten ondergaan.

Om van dat bufferend warmtevermogen van de honing te kunnen genieten moet die dus wel vooraf opgewarmd raken natuurlijk. Veel overschot aan ruimte betekent dat daar de honing ook veel 'kouder' staat. Dan heeft hij een afkoelend effect op de tros en blijven ze er van weg. Daarom dat een krappe behuizing en het overwinteren met sterke volken zo belangrijk is. Ook goede isolerende kasten spelen hierin een rol zodat die opgewarmde buffer niet stilaan al zijn opgeslagen warmte kwijtspeelt aan te koude wanden. Die inertiewerking heeft dus ook zijn andere kant, eens koud is het ook een geweldige energie-'opslokker' van de troswarmte. In volle wintertijd gaan de bijen niet zo een koude honingrand gaan opzoeken en die proberen op te warmen, op dat ogenblik zou hen dat veel te veel energie kosten.

We weten ondertussen allemaal dat de werkwijze van de imker een zeer belangrijke rol speelt in de wintersterfte. Wel, 1 van die goede werkwijzen is de bijen heel krap laten overwinteren (kast liever te klein dan te groot) of enkel met zeer sterke volken de winter in gaan (verenigen waar het moet) zodat de kasten overvol zitten en met goede kasten werken?
... en dan kunnen ze optimaal profiteren van de opgeslagen warmte die in de honing zit. Een zwaar ondergewaardeerd effect voor sommigen, zo te horen.
Laatst gewijzigd door marc op do 24 okt 2013, 10:58, 2 keer totaal gewijzigd.
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

marc schreef: [.........................]

... en dan kunnen ze optimaal profiteren van de opgeslagen warmte die in de honing zit. Een zwaar ondergewaardeerd effect voor sommigen, zo te horen.
Hoelang blijft die warmte in de honing?
Heb je daar wat data van?
!Hans.
Gesloten