Oktober Varroabehandeling met Nassenheider Pro of Hive Clean

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
FrancA
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Oktober Varroabehandeling met Nassenheider Pro of Hive Clean

Bericht door FrancA »

30 september:
Ongeveer 4 weken na een mierenzuur(mz)behandeling met Nassenheider Pro's einde augustus/begin september vielen er alweer meerdere Varroamijten per dag bij de bijenvolkjes.

Wat te doen?
- met mooi weer in oktober een BeeVital Hive Clean behandeling om het aantal Varroamijten omlaag te brengen?
- in oktober een 85% mzbehandeling uitvoeren met een Nassenheider (Pro) verdamper - zoals Bruno Becker (de uitvinder ervan) adviseert?
- - zie ook: http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php ... _verdamper
- - zie ook: http://www.bienen-becker.de/20601.html - waar Bruno Becker aangeeft de laatste 15 jaar geen bijenvolkjes te hebben verloren door Varroamijten.. :)
- nu niets te doen en wachten tot een dec/jan oxaalzuurbehandeling? - eventueel dan op door toedoen van (relatief) veel Varroamijten zieke en verzwakte bijen.. :(
- - en volgens sommige bijenhouders is het - bijna een doodzonde - om een bijenkast in de winterperiode te openen..

Een 85% mierenzuurbehandeling met Nassenheider Pro's in oktober en dan in principe geen oxaalzuurbehandeling in de winter en de winterbijen wel van veel mijten verlost sprak mij het meest aan.

19 oktober:
Na wachten op koeler weer vandaag een mierenzuurbehandeling met Nassenheider Pro's gestart:
- Bij 2 volkjes vanmiddag (bij buitendagtemp. tussen de 16-18 graden) lege honingkamers met Nassenheider Pro's geplaatst (zie foto).
- Ivm de wat hogere te verwachten max. dagtemperaturen (boven en rond 20 graden C) een concentratie mz van ± 75% aangelengd.
- Het kleinste lontje wat bijgeknipt om de doorloopsnelheid van het mz wat te beperken
- - zie ook https://www.landlive.de/boards/thread/55846/page/1/
NassenheiderPro
NassenheiderPro
Gebruikte kasten:
Segeberger met wanderbodem
- de wanderbodem heeft geen uitsparing voor een Varroalade - daarom stevig A3 tekenpapier gebruikt om mijtenval te kunnen controleren

Gebruikte lonten en hoeveelheid mierenzuur van ±75%:
- KernVolkje (KV) ± 200 ml mz - kleinste maat lont - broedbak & honingkamer bijna alles goed gevuld
- BroedafleggerVolkje (BV) ± 150 ml mz - bijgeknipte kleinste maat lont - broedbak met ongeveer 8 goed gevulde ramen

- Het KernVolkje had de laatste week weinig tot geen mijtenval - die werden steeds weggesleept door heel kleine miertjes die blijkbaar graag mijten lusten :D
- - Om de miertjes weg te houden worden de randen van het tekenpapier de komende weken ingesmeerd met vaseline.
- Het BroedafleggerVolkje had de laatste week een stuk of 10 gevallen mijten per dag - die waren nog niet door de miertjes ontdekt..

23 oktober:
Mijtenval bij dagelijkse controle:
20 okt dag 1: KV ± 10 & BV ± 50
21 okt dag 2: KV > 50 & BV > 150
22 okt dag 3: KV > 75 & BV > 100 - vandaag voor wat meer buitenluchtventilatie gezorgd ivm de hoge buitendagtemp. > 22 graden C!
23 okt dag 4: KV ± 40 & BV ± 50 - mijtenval verminderd door toegenomen buitenluchtventilatie? Ventilatie vanaf vandaag weer als de 1e 3 dagen.

Doorloopsnelheid mierenzuur bij Nassenheider Pro's:
- Bij het BroedafleggerVolkje ± 12 ML per dag.
- Bij het KernVolkje ± 18 ML per dag.
Redelijk in de buurt van de in de Nassenheider handleiding aangegeven waarden.

31 oktober:
Mijtenval bij dagelijkse controle:
24 okt dag 05: KV < 10 & BV ± 20
25 okt dag 06: KV ± 15 & BV ± 5 - het BroedafleggerVolkje heeft wellicht minder broed waardoor daar nu minder mijten vallen?
26 okt dag 07: KV ± 20 & BV ± 40! - meer broed uitgekomen - ook bij het KernVolkje?
27 okt dag 08: KV ± 15 & BV ± 15
28 okt dag 09: KV ± 15 & BV ± 30 - ook kleinere (jonge?) lichtrode mijtjes bij het BV - afkomstig uit het broed?
29 okt dag 10: KV ± 10 & BV ± 5
30 okt dag 11: KV ± 10 & BV ± 10 - het mierenzuur is verdampt - de Nassenheider Pro's verwijderd - komende dagen mijten na-val bij uitkomend broed?

Tijdens de mierenzuurbehandeling een kleine toename in het afvoeren van dode/zieke bijen en poppen gezien.

De bijenvolken zijn nu verlost van rond 500 Varroamijten bij het BroedafleggerVolkje en ongeveer 250 bij het KernVolkje.
Geen extreme aantallen, maar het scheelt dan eventueel wel weer meerdere duizenden Varroamijten op de wintervolken, met name als de koudeprik wat langer op zich laat wachten.
Hopelijk is dit een aanzet tot een vrijwel Varroamijtvrije start van het voorjaarsbroed met fitte, grotendeels Varroamijtvrije broedverzorgende winterbijen.

In november de Varroamijtenval nog even in de gaten houden nadat de na-val van dode Varroamijten afgelopen is.
Er zou dan per volk max. 1 Varroamijt per dag mogen vallen - meestal zijn dat er veel minder volgens Bruno Becker - anders is een december/januari oxaalzuur- of Hive Cleanbehandeling wellicht alsnog verstandig.

Na-val van mijten:
31 okt dag 12: KV 3 & BV 4
HeHo
Contacteer:

Re: Oktober Varroabehandeling met Nassenheider Pro of Hive C

Bericht door HeHo »

FrancA

Kun je aangeven hoe groot de volken ongeveer zijn.
Ik zie op de foto maar weinig bijen.

groetjes Henk
FrancA
Contacteer:

Bericht door FrancA »

Henk,

Bij mierenzuur verdampen zijn bijen niet graag bij de verdamper in de buurt is mij al opgevallen.
Toen de verdampers werden geplaatst op 19 oktober waren bij het broedafleggervolkje 7-8 straatjes goed gevuld met bijen, bij het kernvolkje waren het er 10 goed gevuld met bijen in de broedkamer en een stuk of 6-7 in de honingkamer.
Het betrof hier dan wel een quick peek en geen raam voor raam controle.

Groetjes,
Franc
FrancA
Contacteer:

Bericht door FrancA »

Update:
De bijenvolkjes lijken het goed te doen.
Het is dan ook nog niet echt koud voor ze geweest :)
Bij het grootste volk valt er ongeveer 1 mijt per week en bij het kleinere volkje ongeveer 1 mijt per 2 weken.

Omdat ik witte vellen stevig tekenpapier onder de kasten heb liggen die ik regelmatig schoonmaak is de mijtenval gemakkelijk te controleren.
Het toepassen van de 3-fase Nassenheider mierenzuurbehandeling (jul / aug/sep / okt) ipv van oxaalzuurdruppelen in de winterperiode lijkt vooralsnog prima te werken.

De gedachte komt bij mij op om eventueel in de lenteperiode een keer Hive Clean toe te passen als de mijtenval te zeer toeneemt.
En daarnaast via de darrenraatmethode zoveel mogelijk mijten afvangen.
FrancA
Contacteer:

Bericht door FrancA »

Update:
De bijenvolkjes doen het uitstekend: halen vitaal en massaal al een week veel pollen - en nectar? :be5:
Bij het grote volk valt ongeveer 1 mijt per week en bij het kleinere volkje ongeveer 1 mijt per 4 weken.

Voeren is niet nodig omdat beide volken nog ruim voer hebben.
Beide volken zijn ook aardig aan het broeden.
Het grote volk is zo groot dat ik een broedbak bij heb moeten plaatsen.
Weinig sterfte door afwezigheid van koude deze winter?

En voorlopig lijkt dus ook geen extra Varroabehandeling nodig.
Voor het geval dat houd ik een paar Hive Clean strips achter de hand :)
Matts Vos
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Bericht door Matts Vos »

Ik ben zeer geïnteresseerd na het horen van jouw ervaring, maar ik dacht dat mz niet was toegestaan in nld? Houd mij niet tegen zolang t mens en dier niet schaad, maar wel iets om in mn achterhoofd te ho7den

Verstuurd vanaf mijn Samsung Note 3 met Tapatalk.
FrancA
Contacteer:

Bericht door FrancA »

Hallo Matts,

Mierenzuur- en Oxaalzuurbehandeling wordt gedoogd in Nld mbt bijenteelt/Varroabestrijding zo heb ik begrepen.

In deze thread meer daarover:

http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... 2&start=20
Matts Vos
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Bericht door Matts Vos »

Oxaalzuur wist ik dat hebben mijn "leraren" eind december ook bij mijn volk gedaan :D. Ik dacht alleen dat mz dus niet was toegestaan, maar dat ga ik nu zeker met ze overleggen

Verstuurd vanaf mijn Samsung Note 3 met Tapatalk.
Ewout
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Contacteer:

Bericht door Ewout »

Hoi Matts,
Mocht je 'm niet al gelezen hebben, dan kan ik je de varroabrochure van WUR aanraden. De daarin behandelde methode wordt in Nederland als de standaard beschouwd. Er staat ook een stukje in over wetgeving:
Varroabestrijding en wetgeving
Alle bijenhouders in Europa zijn op grond van Euro- pese wetgeving verplicht varroa te bestrijden. Er is een toestemming voor het gebruik van thymovar en apiguard tegen varroa als diergeneesmiddel. Mierenzuur en oxaalzuur zijn niet toegelaten, maar het gebruik ervan wordt gedoogd. Het verwijderen van darrenbroed is een bedrijfsmethode waar geen wettelijke restricties aan vastzitten.
Groeten,
Ewout
Plaats reactie