nieuwe bijenstal

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
martin b
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Contacteer:

nieuwe bijenstal

Bericht door martin b »

Afgelopen voorjaar een nieuwe bijenstal gebouwd, en daarna bevolkt.
De stal staan bij een biowijngaard, die omringt is met vele struiken en bomen, ( bij vrindelijk) '
En onder de wijnstokken bedekken vele planten de bodem , waar dus niet gespuit wordt'
Het is niet bij mij thuis maar bij een kennis die graag ook bijen op zijn erf wil hebben staan,
niet voor de druiven, windbestuiver, maar voor de rest wat er daar groeid.
de nieuwe stal
de nieuwe stal
in de stal staan 2 korven, 1 glaskast, 3 tbh stro uitvoering, 1 berkelkast, 2 bremekasten stro uitvoering en 2 spaarkasten.
De bremekasten zijn van het jaar voor het eerst bevolkt, volken uit de berkelkasten over gehangen naar de bremer.
Ze hebben het goed gedaan en ook nog goed wat honing op gebracht, ze zijn wel groot, alles op 1 laag, maar geen rugklachten met deze kast.
Meestal wordt er gezeg oude mannen :evil: kasten, ik vindt vrouw vrindelijk beter klinken :D .
met een groet van martin
alfa vulgaris
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: nieuwe bijenstal

Bericht door alfa vulgaris »

Wauw,wat een luxe weer.
Heb het vaker gezien maar kasten boven elkaar lijkt mij echt niet handig.
Meer een luxeprobleem lijkt me.

En die kast met die strowandjes...helemaal geen condens binnenin zeker?
Worden er veel raampjes vastgebouwd?
Dat moet voor de bijen wel een superdeluxe woning zijn.

Ook al gemerkt dat het bijenruimte verhaal niet helemaal opgaat want in het najaar wordt bij mij de de ruimte tot 8mm of net wat meer ook wel dichtgebouwd met propolis bij sommige volken.

Hmm...ik heb bij 1 volk de koningin nog steeds niet gezien na het voorjaar maar er moet nog 1 inzitten...ik bedenk me nu dat het best nog wel eens toch de oude kan zijn want dat volk doet dat nu weer. Stukken propolis als een eetlepel onderaan de ramen.
martin b
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Contacteer:

Re: nieuwe bijenstal

Bericht door martin b »

De bijenkasten op de grond is inderdaad een van te veel bijen, die zijn nu weg, naar andere standen overgebracht en/of samengevoegt met andere volken.
In de spaarkasten zatten zwermen in van de korven die elk van de zomer toch nog 10 kilo per kast aan honing opgeleverd hebben.
IMG_724999999.jpg
Terwijl ik met de laatste dingen aan het afwerken was , kwam er een zwerm af van de korf. een stukje was gepakt in de hand en daar gaan staan waar ze aan een tak wilden gaan hangen. Het is toen gelukt om de zwerm aan de hand te krijgen, jammer was ik toen alleen dus foto's maken ging moeilijk, en de meesten zijn onduidelijk geworden.
En van de volle zwerm al helemaal niet, had toen de andere hand nodig om de hand te onderstunen. Het wordt dan best wel zwaar als je daar 10/15 minuten met zwerm staat.

De stro/riet/pijpestrotje kasten zijn echt goed, niet alleen met condens maar ook als ze de honing aan het indikken zijn.
Bij de houten kasten staat de motor op zijn alle hards, om de waterdamp er uit te krijgen. Maar bij de strokasten houven ze een stuk minder hard te werken.
en het vast bouwen van de ramen is minnimaal.
met een groet van martin
Plaats reactie