Feestdag 7 Dec

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
apiario
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Feestdag 7 Dec

Bericht door apiario »

Ambrosius is de patroonheilige van de imkers. Een legende vertelt dat boven de wieg van Ambrosius een zwerm bijen vloog. De bijen druppelden honing in de mond van de baby, vandaar dat men spreekt dat de redevoeringen van deze heilige "zoet als honing" waren. Zijn feestdag was op 7 december.
ambrosius 2.jpg
voor lezing angelose/geafrikaniseerde bijen
Bart de Coo
Moderator
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: Feestdag 7 Dec

Bericht door Bart de Coo »

Wie graag alles wil weten over deze legende moet hier eens kijken:

http://www.vincenthunink.nl

Deze man heeft een complete bilbliotheek aan teksten uit oudheid en middeleeuwen vertaald. Een van die teksten is de Legenda Aurea ('Gouden legenden') van Thomas van Voragine, tweede helft dertiende eeuw. Dit boek is lange tijd het meest gedrukte boek geweest (!).

Vincent heeft uit dit boek een soort 'greatest hits' samengesteld. Je kunt het op zijn site vinden en helemaal gratis en voor niks downloaden, bijvoorbeeld als iBook in e-pubformaat (!!!). Onder die greatest hits bevindt zich uiteraard de legende over het leven van kerkvader en imkerspatroon Ambrosius.

Ik heb vorig jaar een artikeltje geschreven voor Bijenhouden over Ambrosius. Misschien weet je het nog. Ik baseerde mij volledig op de vertaling van de Legenda Aurea door Hunink.

Groet,

Bart
Plaats reactie