V A R R O A A A
- alfa vulgaris
- Imker sinds: 2010
- Aantal volken: 0
Re: V A R R O A A A
Ja kan me niet bedwingen:
varro AAA - status.
Als je terug zou grijpen naar de :"Je bent wat je eet" stelregel dan moeten we het geheel niet over varroa hebben natuurlijk.
Ik heb alvast een goed voornemen: Meer bijentuin in 2014.
varro AAA - status.
Als je terug zou grijpen naar de :"Je bent wat je eet" stelregel dan moeten we het geheel niet over varroa hebben natuurlijk.
Ik heb alvast een goed voornemen: Meer bijentuin in 2014.
Met die 5% verbaas je me, Jaap. Dat is bijna helemaal geen sterfte. Wat is de bron van jouw link?Jaap v.Popering schreef:Deze getallen zijn natuurlijk gewoon uit de lucht gegrepen .Voor de besmetting met de varroa ( 1980 ) was de wintersterfte niet meer dan 5 % ( zie ook onderstaande link.
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... 2k&cad=rja
Als ik de oudere imkers hier mag geloven, is mijn 15% zeker niet overdreven.
Je vindt over de pre-varroatijd weinig statistieken, ik ben daarom in de groentjes gaan zoeken van 1980 en enkele jaren daarvoor met als zoekterm 'sterfte'.
Hier wat ik eruit haalde :
G 11.11.1979 - 'veel sterfte in het voorjaar'
G 3.3.1978 - 'voorjaar met grote sterfte'
G 2.3.1977 - 'enkele jaren geleden 30-40% sterfte'
Kent iemand betere statistieken?
-
- Imker sinds: 1960
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Zie dan ook deze link , en bovendien is het ook mijn eigen ervaring .
-
- Imker sinds: 1973
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Ik vind dat jullie goed bezig blijven over de VARROAAA !!!!!!
Ja Primus e.a. het was niet mijn bedoeling dit lang te rekken maar door de opmerking van Jaap (bijna geen sterfte, slechts 5%) moet ik misschien mijn idee hierover herzien.
Het sterftebeeld van voor de varroatijd interesseert mij zeer om het huidige sterftebeeld beter te kunnen inschatten en begrijpen.
Blijkbaar moet ik ook opletten met wat ik zeg want ik kreeg ook al een mail van een boze carnicaliefhebber om hetgeen ik beweerde over Beebreed. Dat is precies ook een heilig huisje waar je niet mag aan raken. Dit even terzijde.
Jaap, ik wil jouw ervaring vol geloven maar 1 ervaring zegt natuurlijk niet veel en de linken zijn blijkbaar kopieën van elkaar.
Bovendien lijken de Groentjes mij een ander beeld te geven.
Bestaat er andere officiële info? of anders meer ervaringen over de sterfte 'van toen' ?
Het sterftebeeld van voor de varroatijd interesseert mij zeer om het huidige sterftebeeld beter te kunnen inschatten en begrijpen.
Blijkbaar moet ik ook opletten met wat ik zeg want ik kreeg ook al een mail van een boze carnicaliefhebber om hetgeen ik beweerde over Beebreed. Dat is precies ook een heilig huisje waar je niet mag aan raken. Dit even terzijde.
Jaap, ik wil jouw ervaring vol geloven maar 1 ervaring zegt natuurlijk niet veel en de linken zijn blijkbaar kopieën van elkaar.
Bestaat er andere officiële info? of anders meer ervaringen over de sterfte 'van toen' ?
-
- Imker sinds: 1965
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
- Contacteer:
Marc,
Ik ken daar geen statistieken over, ik weet ook niet of ze er zijn. Misschien kan het benaderd worden door de geproduceerde hoeveelheden honing per jaar voor en na de varroa te vergelijken. Die zullen mogelijk via bijvoorbeeld het CBS wel te vinden zijn. Meer sterfte is immers minder honing.
Een opvallend cijfer in Frankrijk vind ik nog steeds het verschil in honingproduktie tussen 1995 en nu. In 1995 32000 ton. Inmiddels is dit gedaald tot rond de 18000 ton. Voor 2013 ligt het waarschijnlijk zelfs rond de 13000 ton. Maar 2013 was het weer voor de honingoogst wel heel slecht.
Jos
Ik ken daar geen statistieken over, ik weet ook niet of ze er zijn. Misschien kan het benaderd worden door de geproduceerde hoeveelheden honing per jaar voor en na de varroa te vergelijken. Die zullen mogelijk via bijvoorbeeld het CBS wel te vinden zijn. Meer sterfte is immers minder honing.
Een opvallend cijfer in Frankrijk vind ik nog steeds het verschil in honingproduktie tussen 1995 en nu. In 1995 32000 ton. Inmiddels is dit gedaald tot rond de 18000 ton. Voor 2013 ligt het waarschijnlijk zelfs rond de 13000 ton. Maar 2013 was het weer voor de honingoogst wel heel slecht.
Jos
-
- Imker sinds: 1957
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Marcmarc schreef:
Ik had voor 1960 al bijen en heb voor de varroa nooit sterfte gekend. Ook in mijn omgeving niet. Nu gebeurd het wel eens dat er een sneuveld door varroa mogelijk omdat die bij bestrijding is overgeslagen. Maar ook nu nog blijf ik dik onder de 5% (ik verwacht iets van in de buurt van 1%).
ad staals
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Marc die drie jaren die je citeert was er nog geen varroa. In die jaren '77, '78, '79, was het de Nozema die toesloeg. Bij mij waren geen volken dood maar wel kleiner in grootte dan gewoonlijk. Ook ik heb nooit "bijensterfte" onder mijn bijenvolken gehad tot 2003. Mijn passie voor bijen dateert net zoals Ad uit begin zestiger jaren. In het tweede Nozema jaar ('78) zijn er in Nederland ZBT groepen opgericht die toen veel voorlichting gaven hoe Nozema besmetting te voor komen. - schone kasten, veel raten vernieuwen, afblijven van honing in de broedruimte, op tijd inwinteren, zorgen voor stuifmeel.marc schreef:Met die 5% verbaas je me, Jaap. Dat is bijna helemaal geen sterfte. Wat is de bron van jouw link?Jaap v.Popering schreef:Deze getallen zijn natuurlijk gewoon uit de lucht gegrepen .Voor de besmetting met de varroa ( 1980 ) was de wintersterfte niet meer dan 5 % ( zie ook onderstaande link.
Als ik de oudere imkers hier mag geloven, is mijn 15% zeker niet overdreven.
Je vindt over de pre-varroatijd weinig statistieken, ik ben daarom in de groentjes gaan zoeken van 1980 en enkele jaren daarvoor met als zoekterm 'sterfte'.
Hier wat ik eruit haalde :
G 11.11.1979 - 'veel sterfte in het voorjaar'
G 3.3.1978 - 'voorjaar met grote sterfte'
G 2.3.1977 - 'enkele jaren geleden 30-40% sterfte'
Kent iemand betere statistieken?
Dit laatste had je niet helemaal in de hand. Als je de "het weer" van die jaren in ogenschouw neemt zie je dat er slechte voorjaren en zomers waren veel regen lage temperaturen. Het was geen tijd om naar terug te verlangen.
!Hans.
- maartenkleijne
- Moderator
- Imker sinds: 1974
- Aantal volken: 3
- Contacteer:
Ja Hans, in die tijd begon ik voor het eerst met bijen en werd ik van alle kanten daartegen gewaarschuwd omdat in de krant stond dat de bijen toch gingen uitsterven door de gevreesde Nosema-ziekte.
Net zoals toen in de kranten werd gewaarschuwd voor de aankomende, levensgevaarlijke nieuwe ijstijd.
Net zoals toen in de kranten werd gewaarschuwd voor de aankomende, levensgevaarlijke nieuwe ijstijd.
gr,
m
m
-
- Imker sinds: 1960
- Contacteer:
Marc.marc schreef:
Ik heb het een en ander nog nageplozen en kan daar ook niet zo veel over vinden .
Het grootste bewijs hiervoor zal zijn dat er niets over te vinden is . Iets wat niet aan de orde is zal men zeker in die tijd niet noodzakelijk gevonden hebben om in statistieken neer te zetten .
Jos
Over de honing productie zal in Nederland al helemaal niets te vinden zijn omdat deze voor het overgrote deel niet in een winkel komt maar aan de deur verkocht of aan familie gegeven wordt .
Jaap v P