Welke is minder slecht -- te weinig bijen ruimte of te veel?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Samuel Murray
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Contacteer:

Welke is minder slecht -- te weinig bijen ruimte of te veel?

Bericht door Samuel Murray »

Hoi allemaal

Zoals jullie mischien weten ben ik bezig (als beginnend imker) om mijn eigen kast te ontwerpen en te bouwen voor de komende jaar. Mijn vraag van vandaag gaat over de ruimte tussen de ramen en de kastwand (de bijen ruimte). Ik ben geen goede timmerman en ik weet zeker dat er een reeël kans bestaat dat mijn metingen niet helemaal zullen kloppen, en dan krijg ik een ietsje te veel of te weinig ruimte voor de bijen.

Ik weet dat te veel of te weinig ruimte niet goed is -- te weinig ruimte leidt ertoe dat de bijen de ramen aan de wanden vastlijmen met propolis, en te veel ruimte leidt tot hetzelfde, maar dan met wasraat/warbouw in plaats van propolis. Dus mijn vraag... wat is erger: als de bijen de ramen met propolis vastlijmen of als ze ze met wasraat vastlijemen?

Ik zou denken dat dat wasraat minder kwaad zou zijn, omdat ik dan gewoon de raam los zou kon wringen, of anderszins met een lang mes los kon snijden. Ramen die vast gepropolist zijn zou onmogelijk los te krijgen zijn zonder om de raam kapot te maken.

Vullen de bijen de wasraat ook met honing? Ik bedoel, als ik de ramen lossnijden met een lange mes, krijg ik dan veel honing die uitlekken op de ramen en de kast?

Wat is julle (uw?) mening hierover? Als mijn kastbouw-vaardigheden dusdanig zijn dat één van de twee opties bijna gegarandeerd zou zijn, voor welke moet ik kies?

Bedankt alvast
Samuel
FerryB
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
Contacteer:

Re: Welke is minder slecht -- te weinig bijen ruimte of te v

Bericht door FerryB »

Is beide even slecht.
Je moet gewoon zorgen dat de bijenruimte klopt en dat moet toch niet zo moeilijk zijn zeker als je zelf kasten gaat bouwen.
En als het je zelf niet lukt koop dan een kast waarin de bijenruimte altijd zou moeten kloppen.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior
alfa vulgaris
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Bericht door alfa vulgaris »

Te weinig bijenruimte verticaal is ook onhandig met ramen inzetten en uithalen.
Als je wat honing morst in de bijenkast dat ruimen de werksters wel weer op.
Verticaal heb ik weinig problemen met vastbouwen..bij mij gebeurt dit meestal in de horizontale ruimtes.
De bijenruimte boven de ramen is dus het belangrijkst anders krijg je de dekplank er erg slecht af en gaan de ramen van onder naar boven anmekaar vastzitten.

Er zijn wel bouwtekeningen in omloop van de spaarkast volgens NEN norm...dan hoef je het de bijenkast niet meer uit te vinden. Bouwen +/- 0,5 mm werkt gewoon.
Je kan ook nog kiezen tussen 38 en 35 mm hart op hart raatafstand :D

Ik heb Nu allemaal 11 raams BK's als ik weer moest beginnen zou ik denk ik ook voor 8 raams kiezen alleen is dat onhandig als je ook kasten wil bijkopen want die zijn er niet in de handel zover ik weet.
Ewout
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Contacteer:

Bericht door Ewout »

alfa vulgaris schreef:Ik heb Nu allemaal 11 raams BK's als ik weer moest beginnen zou ik denk ik ook voor 8 raams kiezen alleen is dat onhandig als je ook kasten wil bijkopen want die zijn er niet in de handel zover ik weet.
Jawel hoor, de werkbij heeft die al een paar jaar in het assortiment.
Plaats reactie