tuin aanplanten..

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8248
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: tuin aanplanten..

Bericht door Hans van der Post. » wo 08 jan 2014, 20:44

newby schreef:misschien stel ik mijn vraag verkeerd...
het gaat erom of ik de klimop die duimdikte is kan stekken..
dus een hele tak van ene meter of 2 van de boom af trekken en dan die dan in mijn tuin plaatsen..
deze takken gaan namelijk weg, zonde, en al sik ze kan her planten in mijn tuin voor dit weekend... en ze zijn mooi groot..
Nee dit lukt niet of... er moeten aan die klimtakken wortels zitten.
Als het van die kleine 1 tot 2 cm klimwortels zijn ze vaak verdroogt en dat werk niet.
Klimop stekken lukt wel als de stengel groen is.
!Hans.

Stevenlj80
Berichten: 7
Lid geworden op: do 28 nov 2013, 14:13
Contacteer:

Re: tuin aanplanten..

Bericht door Stevenlj80 » do 09 jan 2014, 19:25

Heb het boek hier niet, maar ik wil het voor je opzoeken, wat ik nog van buiten weet is dat de interssantste stuifmeel en naktar dragers wilg en korenbloem waren.

het leuke is dat eenmaal dat je korenbloemen plant, liefst op een stuke minder vruchtbabre grond je elke jaar terug korebloemen hebt en zelfs er kan gaan zaaien bij de buren :D of ik het stadspark, kortom, overal waar ze niet met een grasmachine aan kunnen.
ik denk ook niet dat ze je een GASboete kunnen geven maar pas toch maar op :D :D

ik zal de lijst copieren als ik er aan denk morgen

GR

Stevenlj80
Berichten: 7
Lid geworden op: do 28 nov 2013, 14:13
Contacteer:

Re: tuin aanplanten..

Bericht door Stevenlj80 » do 09 jan 2014, 19:43

ok, hier heb je de lijst staan trouwens: http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php/Drachtplanten

dus die kopie ga ik zo laten ...

newby
Berichten: 36
Lid geworden op: ma 25 nov 2013, 17:07
Contacteer:

Re: tuin aanplanten..

Bericht door newby » za 11 jan 2014, 12:28

Stevenlj80 schreef:ok, hier heb je de lijst staan trouwens: http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php/Drachtplanten

dus die kopie ga ik zo laten ...

thanks, maar deze heb ik al uitgeprint thuis liggen.. ; :D

het was mooi geweest als ik de bestaande klimop van de boom kon halen en hergebruiken, het hele standaard stekken verhaal ken ik en heb ik al gedaan..
dan daar maar een flinke portie mest bij gooien zodat ie snel groeit.
maartenkleijne schreef:Met klimop kan zowat alles.
Een bloeitak met hartvormige bladen moet wel een derde deel onder de grond zitten om te stekken.
Een tak die 'tegen de boom aangroeide' is ws geen bloeitak en makkelijk te stekken maar dus geen bloeitak.
Bloeitakken groeiden vooral bovenin in de boom en staan van de boomstam af, en zijn meestal max rond 1M lang, en zoals gezegd ze zijn te herkennen aan hartvormige bladen.
Overigens: als je een klein stekje mocht maken en je gooit er in het voorjaar een flinke hoop koemest bij heb je na de zomer ook een klimop van makkeljjk 3M hoog.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten