Oude (versleten) korven

Deze oude bedrijfsmethode is nog steeds interessant.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Oude (versleten) korven

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 19 okt 2013, 12:35

Ik heb 2 zeer oude korven gekregen van iemand op internet. Ze waren van vader geweest (al lang dood) en de korven moest nu toch echt maar eens weg.
Ze zijn volledig versleten,maar ik wil ze graag hebben. Ik ga ze restaureren. Ze komen op mijn korvenstand te staan. Die ga ik komend jaren langzaam uitbreiden. Dat heeft wel iets zo'n ouderwetse korvenstand.
Ik ga die oude korven toch houden om het feit dat ik meer kennis wil hebben van de verschillende typen korven, regionale verschillen en natuurlijk de vershillende vlechtmethodes en stijlen. Deze twee korven hebben bijvoorbeel een ronde klos in de bovenkant met gaatjes waar de vlechtband wordt doorgehaald. Dat zie je heel soms wel eens vaker.

gr.
JP

jjmvaningen
Berichten: 1103
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: Oude (versleten) korven

Bericht door jjmvaningen » vr 03 jan 2014, 19:30

Dag Jelte,
Kan je een foto plaatsen? zodat we weten hoe ze eruit zien?
Of een beschrijving?
groet, Jacques

ImkerijWestland
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 21 mar 2011, 14:39
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 150
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Westland
Contacteer:

Re: Oude (versleten) korven

Bericht door ImkerijWestland » di 14 jan 2014, 17:59

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Ik heb 2 zeer oude korven gekregen van iemand op internet. Ze waren van vader geweest (al lang dood) en de korven moest nu toch echt maar eens weg.
Ze zijn volledig versleten,maar ik wil ze graag hebben. Ik ga ze restaureren. Ze komen op mijn korvenstand te staan. Die ga ik komend jaren langzaam uitbreiden. Dat heeft wel iets zo'n ouderwetse korvenstand.
Ik ga die oude korven toch houden om het feit dat ik meer kennis wil hebben van de verschillende typen korven, regionale verschillen en natuurlijk de vershillende vlechtmethodes en stijlen. Deze twee korven hebben bijvoorbeel een ronde klos in de bovenkant met gaatjes waar de vlechtband wordt doorgehaald. Dat zie je heel soms wel eens vaker.

gr.
JP
Bij echt oude korven werd er via het "spongat" gevoerd.
Bij "nieuw" oude korven, is het gat vaak ontstaan door een nog niet ervaren korfvlechter. :lol:
Gr. Maarten

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten